Motor na zadnom kolese a výfuk v interiéri. Predstavujeme 66-ročný Hoffmann.
Toto povojnové auto je ukážkou toho, ako sa to nemá robiť. Jazdí však dodnes.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Nemecký povojnový automobil Hoffmann je dnes exponátom v múzeu dopravy Lane Motor Museum v americkom Nashville, Tennessee. Vznikol v roku 1951 ako jeden z pokusov o vytvorenie nového ľudového automobilu po tom, čo sa svet spamätával z dôsledkov druhej svetovej vojny.
Tieto doby neboli vôbec idylické, aj napriek tomu vznikal dopyt po malých osobných automobiloch a veľké automobilové koncerny, tak aj menšie automobilové firmy, sa snažili uviesť na trh produkt, ktorý by bol bestsellerom. Samozrejme, že Michael Hoffmann nemohol sám konkurovať obriemu Volkswagenu alebo Mercedesu, aj napriek tomu vytvoriť tento automobilový skvost, ktorý je dodnes veľkou kuriozitou, hoci sa o ňom často nedočítate.
Motor na zadnom kolese
Hoffmann bol považovaný za motocykel, keďže mal iba tri kolesá. Uzatvorený kokpit však z neho robil vhodnú alternatívu k malým plnohodnotným automobilom, po technickej stránke mal viac spoločného s motorkou.Absolútnym šialenstvom bolo umiestnenie motora s objemom 0,2 litra (2 deci) na nápravu zadného kolesa. Neuveriteľné, ale je to tak, konštruktér chcel vyskúšať aj takýto experiment. Tušíte správne, že toto malé vozidlo malo tým pádom pohon zadného kolesa a čo je úplná absurdita, toto koleso bolo súčasne tým, ktoré určovalo smer jazdy! Áno, zadné koleso bolo napojené na volant, takže počas jazdy sa vozidlo muselo správať výrazne pretáčavo. Na druhej strane tento koncept mohol byť praktický pri parkovaní.
Dôsledkom motora pripevneného na zadnú nápravu bol Hoffmann roztrasený a pri každej zákrute sa spolu s kolesom menila aj poloha celého motora, čo nepochybnene neprospievalo bezpečnosti a komfortu.
Výfuk v interiéri
Ďalšou kuriozitou je umiestnenie výfuku. Skrátka, konštruktér nenašiel lepšie riešenie, ako vyviesť trubicu výfuku priamo naprieč interiérom. Úžasné riešenie, výfuk bránil výhľadu cez zadné okno, ktoré malo už samotné iba symbolický charakter pre svoje minimálne rozmery.Zvláštne nadimenzované nápravy
Ešte nekončíme. Hoffmann ako experiment poukázal na niekoľko konštrukčných chýb, ktorým by sa mal každý inžinier vyhnúť – a tieto neduhy zaviedol do praxe. Automobil má rázvor náprav krajší ako rozchod kolies, čo spôsobuje jeho nestabilitu počas jazdy a aj počas samotného státia. Nie je rozumné postaviť auto, ktoré má väčšiu šírku ako dĺžku.Prevodovka s dvomi neutrálmi
V Hoffmanne je namontovaná lineárna prevodovka s tromi prevodovými stupňami pre jazdu vpred, spiatočkou a dvomi neutrálmi. Pýtate sa aj vy, že načo sú niekomu dve neutrálne pozície? Nevieme. Radilo sa v nasledovnom poradí: R, N, 1, N, 2 a 3. Podľa videa nižšie nie je šoférovi zrejmé, ktorý zo stupňov má zaradený.Dizajn plechovky
Dizajn exteriéru sme si ponechali až na záver článku. Možno to vyznie zvláštne, ale aj napriek tomu, že hliníková karoséria pripomína niečo medzi plechovkou, kozmickou loďou, Sputnikom a vajíčkom, vieme tento dizajn oceniť. Hoffmann bol vyrobený na začiatku 50. rokov, teda v čase, keď automobiloví dizajnéri chceli experimentovať a trúfali si na také projekty, ktoré by dovtedy verejnosť nikdy neprijala. Michael Hoffmann uchopil príležitosť za pačesy a vyrobil dopravný prostriedok, ktorý ešte aj dnes vyzerá futuristicky.Ale aby aj tu bolo niečo, čo popiera logiku a zmysel, spätné zrkadlo tvorca umiestnil priamo za A-stĺpik karosérie, aby bolo úplne nevyužiteľné. Dvere sa zachytávali pomocou retiazky a koženého popruhu. Okno sa otváralo zapadaním do vnútorného priestoru dverí a potom ho vodič musel vytiahnuť pomocou koženého opaska.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Elektromobilita so ZSE Drive
Nabíjanie ako firemný benefit?
Existuje mnoho druhov motivácie zamestnancov. Jedným z nich môže byť aj komplexný program nabíjania elektromobilu tak doma, ako aj v práci.
Aktuálne
Štát preplatí autoškolu mladým dospelým. Zistite, či aj vám a stiahnite si žiadosť
Rezort práce, sociálnych vecí a rodiny na tento účel vyčlenil pol milióna eur.
Na preplatenie priamych aj súvisiacich nákladov majú nárok mladí dospelí v troch skupinách kritérií.AKTUALITA
Kupujete benzínové auto namiesto elektrického? Vo Francúzsku zaplatíte pokutu
V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať prílev jazdených vozidiel z Francúzska, o ktoré tam nebude už viac záujem.
Francúzov čakajú veľké zmeny.AKTUALITA
Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?
Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?
Odhady nevyzerajú vôbec priaznivo