Otec legendárnych motorov Audi si o elektromobiloch myslí svoje, podľa neho sú len drahým omylom.

Fritz Indra sa podieľal na vývoji motorov pre Audi Quattro či športových Alpine.
Vydané  Text: 
Fritz Indra je skutočným expertom na pohonné jednotky a pracoval pre automobilky ako Audi, Alpine či Opel. Nemci ho častokrát označujú aj za akéhosi „motorového pápeža“.


Radí sa tiež medzi skeptikov, ktorí nie sú presvedčení o krásnej zelenej budúcnosti plnej elektromobilov a šťastných ľadových medveďov. Nemyslite si však, že jedného rána vstal zlou nohou z postele a začal preklínať všetko, čo chodilo na baterky. V 90. rokoch bol dokonca členom tímu, ktorý skúmal vlastnosti elektromobilov. Počas štyroch rokov vystriedali rôzne druhy akumulátorov, vrátane lítium-iónových, a výsledky neboli pozitívne. Zistilo sa, že voči konvenčným vozidlám sú tichšie len do rýchlosti 50 km/h. Okrem toho bolo pri prepočte energie potrebnej na jeden kilometer dokázané, že „žerú“ o 25 percent viac ako autá so spaľovacími agregátmi. A aby toho nebolo málo, objavili sa problémy s horľavosťou či nespoľahlivosťou.


Profesor označuje elektromobily za drahý omyl, ktorý nič nerieši a navyše ani dobre nefunguje. Najviac problémov vidí v akumulátoroch, ktorých cena častokrát tvorí až polovicu hodnoty auta. Proces výroby je navyše neekologický a ich životnosť len málokedy presiahne 8 rokov. Je to ako s mobilným telefónom, ktorý v dnešnej dobe meníme aj kvôli slabej výdrži, a to už po relatívne krátkej dobe.


Nesieme zabúdať ani na to, odkiaľ elektrickú energiu čerpáme. Ešte stále tu máme tepelné elektrárne, ktoré znečisťujú prostredie. Podľa Fritzových prepočtov je celý proces získavania energie pre elektromobil 1,6x škodlivejší než pri obyčajných spaľovacích motoroch.


Indra vidí budúcnosť v zdokonaľovaní súčasných benzínových jednotiek, ako aj v syntetických palivách s nulovými emisiami. Pozdáva sa mu tiež spaľovanie vodíka. „Už niekoľko dekád nás strašia s tým, že budú zásoby ropy vyčerpané do 40 rokov. Avšak seriózni vedci teraz hovoria, že zásoby nám vydržia aspoň 100 rokov a zemného plynu máme na 200 rokov,“ poznamenal Indra.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »