Otec legendárnych motorov Audi si o elektromobiloch myslí svoje, podľa neho sú len drahým omylom.
Fritz Indra sa podieľal na vývoji motorov pre Audi Quattro či športových Alpine.
Vydané Text: Peter Orosz
Radí sa tiež medzi skeptikov, ktorí nie sú presvedčení o krásnej zelenej budúcnosti plnej elektromobilov a šťastných ľadových medveďov. Nemyslite si však, že jedného rána vstal zlou nohou z postele a začal preklínať všetko, čo chodilo na baterky. V 90. rokoch bol dokonca členom tímu, ktorý skúmal vlastnosti elektromobilov. Počas štyroch rokov vystriedali rôzne druhy akumulátorov, vrátane lítium-iónových, a výsledky neboli pozitívne. Zistilo sa, že voči konvenčným vozidlám sú tichšie len do rýchlosti 50 km/h. Okrem toho bolo pri prepočte energie potrebnej na jeden kilometer dokázané, že „žerú“ o 25 percent viac ako autá so spaľovacími agregátmi. A aby toho nebolo málo, objavili sa problémy s horľavosťou či nespoľahlivosťou.
Profesor označuje elektromobily za drahý omyl, ktorý nič nerieši a navyše ani dobre nefunguje. Najviac problémov vidí v akumulátoroch, ktorých cena častokrát tvorí až polovicu hodnoty auta. Proces výroby je navyše neekologický a ich životnosť len málokedy presiahne 8 rokov. Je to ako s mobilným telefónom, ktorý v dnešnej dobe meníme aj kvôli slabej výdrži, a to už po relatívne krátkej dobe.
Nesieme zabúdať ani na to, odkiaľ elektrickú energiu čerpáme. Ešte stále tu máme tepelné elektrárne, ktoré znečisťujú prostredie. Podľa Fritzových prepočtov je celý proces získavania energie pre elektromobil 1,6x škodlivejší než pri obyčajných spaľovacích motoroch.
Indra vidí budúcnosť v zdokonaľovaní súčasných benzínových jednotiek, ako aj v syntetických palivách s nulovými emisiami. Pozdáva sa mu tiež spaľovanie vodíka. „Už niekoľko dekád nás strašia s tým, že budú zásoby ropy vyčerpané do 40 rokov. Avšak seriózni vedci teraz hovoria, že zásoby nám vydržia aspoň 100 rokov a zemného plynu máme na 200 rokov,“ poznamenal Indra.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.
Cyklistika v Rakúsku
Najkrajšia a najlepšia. Cykloturistika v Rakúsku zahŕňa nížiny, hory, pamiatky aj rozprávkovú prírodu
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Tak vysadnite na bicykle a šliapnite do pedálov!