Aktualita
Od júla začne daňové peklo. Štát si zoberie polovicu z DPH na aute!
Vláda Slovenskej republiky si od DPH-čky sľubuje viac financií do rozpočtu. Doplatia na to kupujúci.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Rok 2025 sa na našom území nesie vo výrazných zmenách. Od 1. januára 2025 máme novú DPH, ktorej sadzba sa zvýšila z 20 % na 23 %. Navyše sa zaviedla aj daň na základné potraviny, knihy a lieky vo výške 5 % a 19 % na gastronomické a energetické služby. A teraz prichádzajú „na rad“ aj vodiči. V rámci konsolidácie verejných financií sa počíta aj s prekopaním spôsobu odpočtu DPH na motorové vozidla, pohonné hmoty a servis.
S týmto návrhom sa Ministerstvo financií obrátilo aj na Európsku komisiu. Po preštudovaní návrhu následne EK vydala návrh Vykonávacieho rozhodnutia Rady, podľa ktorého môže Slovenská republika obmedziť právo na odpočítanie DPH z motorových vozidiel a motocyklov na 50 %. Toto rozhodnutie nadobúda účinnosť dňom jeho oznámenia a uplatňuje sa od 1. júla 2025. Jeho účinnosť sa skončí 30. júna 2028. Každá žiadosť o predĺženie oprávnenia ustanoveného v tomto rozhodnutí musí byť schválená, predloží sa Komisii do 30. septembra 2027 a pripojí k nej správu, ktorá zahŕňa preskúmanie percentuálnej sadzby.
Zdražejú služby?
V súčasnosti si môžu podnikatelia pri kúpe nového automobilu odpočítavať plnú sadzbu DPH. Samozrejme, veľké množstvo podnikateľov túto možnosť aktívne využíva. Zároveň si tým znižujú náklady svojej činnosti. A toto je podľa ministerstva veľký problém. Podľa svojich analýz totiž zistilo, že je veľmi ťažké odhadnúť percentuálny pomer využívania motorového vozidla na súkromné a služobné účely. Ministerstvo financií má predstavu takú, že živnostník alebo podnikateľ má automobil písaný na firmu a využíva ho výhradne na pracovné účely. Po skončení pracovnej doby, resp. práce, by mal automobil zaparkovať pred firmou a prestúpiť do súkromného auta.
Či sa táto predstava stane skutočnosťou, ukáže až čas. Každopádne, od 1. júla 2025 tak môže podnikateľ požiadať o vrátenie len 50 % zaplatenej DPH. Zvyšná časť ostane štátu. Podľa vyjadrení opozičného poslanca Mariána Viskupiča sa toto opatrenie nedotkne len samotných vozidiel, ale aj náhradných dielov, údržby či PHM. Podľa neho sa dá očakávať, že táto zmena v odpočte DPH zasiahne približne 10 % slovenských podnikateľov a dodáva, že „vláda to možno bude volať konsolidácia, ale opäť raz prenesie všetky náklady na plecia podnikateľov a následne, samozrejme, týmto zvýši náklady, takže aj na plecia spotrebiteľov.“
Čo to v praxi znamená?
Novinka bude platiť pre motorové vozidla kategórie M1, L1e a L3e. Ministerstvo financií dodáva, že zmena sa nebude týkať podnikateľov, ktorí už používajú automobil výhradne na podnikateľskú činnosť. Po rozhodnutí Bruselu bude môcť Slovensko zaviesť obmedzenie odpočítania DPH na 50 % a následne nezdaňovať použitie na súkromné účely pri nákupe, lízingu či dovoze motorových vozidiel, ktoré sa nepoužívajú v plnej miere na podnikateľské účely. V dokumente Európskej komisie sú z tejto zmeny vyňaté motorové vozidlá, ktoré sú určené na:
- ďalší predaj, prenájom alebo lízing,
- prepravu cestujúcich za protihodnotu vrátane taxislužieb,
- poskytovanie cvičných jázd v autoškole,
- výcvik vodičov,
- náhradu vozidiel, na ktorých sa vykonávajú práce.
So zmenou v odpočte DPH prichádza aj „nenápadný“ prídavok. Ide o zdaňovanie lízingu pri kúpe nového automobilu. Kým minulý rok bola táto finančná transakcia zaradená do kategórie služba, od januára tohto roku je to ako produkt. To znamená, že kým minulý rok si mohli podnikatelia DPH-čku rozdeliť na mesačné splátky, po novom je potrebné ju splatiť hneď pri nákupe motorového vozidla. Všetko je však na pleciach kupujúceho, čiže finančne zaťaženie sa týmto spôsobom jednoznačne zvyšuje.
Jaguar Land Rover na chvíľu zatiahne ručnú brzdu a kvôli clám zastaví export do USA