Poradňa
Oplatí sa šetriť pri kúpe zimných pneumatík? Odpoveď vás asi nepoteší
Prečo sa na zimných pneumatikách neoplatí šetriť? Rozdiel medzi lacnými alternatívami a kvalitnými značkami môže byť o záchrane života.
Vydané Text: Marek Lehmann
Zima sa neúprosne blíži a s ňou aj nekonečné dilemy motoristov – kúpiť nové zimné pneumatiky, alebo ešte prečkať zimu s tými starými? A čo ak investujete do lacnejšej alternatívy? Budeme k vám úprimný – na zimných pneumatikách sa šetriť jednoducho neoplatí. Aj keď v dnešnej dobe každé euro hrá rolu, pri pohľade na situácie, ktoré vás môžu na ceste postretnúť, tie drobné úspory skutočne nestoja za to.
Ako už názov napovedá, zimné pneumatiky sú určené na používanie v chladných mesiacoch. Majú špeciálne zloženie – obsahujú viac prírodného kaučuku, čo ich robí mäkšími a odolnejšími pri nižších teplotách. Zjednodušene povedané, zatiaľ čo letná pneumatika je tvrdá a odolná voči horúčavám, zimná sa „prispôsobí“ chladnému počasiu. Akonáhle teploty klesnú pod 7 stupňov Celzia, zimné pneumatiky začnú excelovať.
Hĺbka dezénu – viac ako len kozmetika
Jedným z kľúčových rozdielov medzi zimnými a letnými pneumatikami je ich dezén. Nová zimná pneumatika má hĺbku 8-10 milimetrov, čo nie je len tak náhodou. Táto hĺbka totiž pomáha lepšie odvádzať vodu, kašovitý sneh a zlepšuje trakciu na snehu. Vďaka lamelám, malým drážkam v dezéne, sa sneh „nabaľuje“ a zlepšuje priľnavosť k ceste.
A teraz si predstavte, že jazdíte na pneumatikách, ktoré majú dezén hlboký len 2 milimetre. To už nie je zimná pneumatika, ale skôr guma určená na suché preteky! Na snehu a ľade s ňou veľa vody neodvediete a bezpečnosť je v podstate nulová.
Zimné pneumatiky z Číny?
Každý rok rôzne nezávislé agentúry testujú pneumatiky a výsledky sú viac-menej vždy rovnaké. Značky ako Continental, Michelin či Bridgestone dominujú na špičkách rebríčkov, zatiaľ čo lacné alternatívy z Číny často zaostávajú. Prečo? Jednoducho nepoužívajú také kvalitné materiály a technológie ako tí prémioví výrobcovia.
Možno si poviete: „Veď tých pár metrov pri brzdení mi predsa neublíži.“ Omyl! V krízovej situácii môže byť práve tých pár metrov rozdielom medzi životom a smrťou. Aj keď lacné pneumatiky šetria peňaženku, riskujete tým bezpečnosť celej posádky.
Pri kúpe pneumatík sa nenechajte nachytať ani na staré skladové zásoby. Pneumatiky, ktoré už ležali niekoľko rokov v sklade, môžu mať výrazne zhoršené vlastnosti. Guma časom degraduje, a aj keď je pneumatika „nová“, jej výkon už nemusí byť taký, ako očakávate. Najlepší vek pneumatiky je 4 až 5 rokov – potom je čas na výmenu, aj keď ste najazdili len pár kilometrov.
Celoročné pneumatiky – univerzálna voľba alebo kompromis?
Môže sa zdať, že celoročné pneumatiky sú zlatou strednou cestou. Áno, pokrok v tejto oblasti je zreteľný, ale stále sa bavíme o kompromise. Ani v zime, ani v lete vám neposkytnú maximálnu bezpečnosť. Ak jazdíte prevažne v meste, kde je údržba ciest lepšia, môžu byť celoročné pneumatiky vhodnou voľbou. No ak žijete v horských oblastiach, s častým snehom a ľadom, radšej si doprajte poriadne zimné gumy.
Pneumatiky sú jedinou časťou auta, ktorá je v kontakte s vozovkou. Všetky tie moderné bezpečnostné systémy, ktoré vaše auto môže mať, sú vám na nič, ak máte zlé pneumatiky. Preto, ak máte do niečoho investovať, nech sú to práve kvalitné zimné pneumatiky. Verte, že aj ten meter či dva pri brzdení môžu v kritickom momente rozhodnúť o všetkom.
Sú celoročné pneumatiky pre každého? 5 mýtov, ktorým niektorí vodiči stále veria