SERVIS
Dvojspojková alebo CVT prevodovka? Ktorý typ je najlepší pre vaše auto?
Automatická prevodovka je významným pomocníkom vodičov už od roku 1939.
Jej jednoduchá a komfortná prevádzka bez radenia prevodových stupňov manuálne ju v súčasnosti urobila najpreferovanejším typom prevodovky po celom svete.
Vydané Text: Adam Rón
Je to najrozšírenejší typ automatickej prevodovky a pravdepodobne ju má aj vaše auto. Na prenos krútiaceho momentu v tomto prípade neslúži spojka ako v manuálnej prevodovke, ale hydromenič, ktorý oproti spomínanej spojke dosahuje plynulejšie a tichšie dodanie krútiaceho momentu do prevodovky. Táto prevodovka sa používa takmer v každom type osobného auta až po úžitkové vozidlá. Hydromeniče sú ale drahšie na údržbu a majú horšiu spotrebu paliva.
CVT (bezstupňová) prevodovka
CVT (Continuously Variable Transmission) je automatická prevodovka, ktorá pracuje na kompletne odlišnom a jednoduchšom koncepte ako iné automatické prevodovky. Tento typ prevodovky nemá tradičné prevodové stupne, ale variabilný prevod, ktorý sa stará o maximálnu účinnosť pri prenose krútiaceho momentu. Úplne prvú štúdiu navrhol už Leonardo da Vinci v roku 1490 a tento mechanizmus sa dochoval až dodnes v upravenej podobe.
Inzercia
V dnešnej dobe sa používa najmä v hybridných a kompaktných automobiloch kvôli dobrej spotrebe paliva a jednoduchej konštrukcii. CVT prevodovky sú ale nákladnejšie na údržbu a opravu a vyžadujú častejší servis. Niektorým vodičom sa taktiež môže zdať zvláštne, že auto nikdy nepreradí.
Dvojspojková prevodovka
Dvojspojková prevodovka je najprepracovanejší typ automatickej prevodovky. DCT kombinuje prvky automatu a manuálnej prevodovky v jednom a je na vodičovi, či si zvolí mód štandardného automatu alebo sekvenčného manuálu. Na prenášanie krútiaceho momentu slúžia dve spojky, jedna na párne prevody, a druhá na nepárne prevody.
Tento systém zabezpečuje, aby každé preradenie bolo plynulé a rýchle. Kvôli tomu sa používala prvotne hlavne v športových automobiloch, ale rýchlo si našla cestu aj do ostatných tried. Nevýhoda DCT je vyššia štartovacia cena pri zvolení nového auta a trhanie prevodovky pri nižších otáčkach.
Poloautomatická prevodovka
Poloautomat je manuálna prevodovka, ktorej operácia je ovládaná automaticky – aktuátorom. Rokmi sa vyvíjala, na výber boli manuály s robotizovanou spojkou až po športové prevodovky s plne automatickým režimom (napríklad prevodovka “CambioCorsa“ od značky Maserati). Zložitejšie verzie tejto prevodovky boli prevažne používané v športových automobiloch pri prvých pokusoch o prevedenie motoršportovej technológie sekvenčnej prevodovky na cesty, a jednoduchšie verzie v malých automobiloch kvôli menším nákladom oproti štandardnému hydromeničovému automatu.
Výhodou tejto prevodovky je dobrý vplyv na spotrebu paliva v automatickom režime, keď prevody mení aktuátor v ideálnych otáčkach. Faktom ale je, že to je stále robotizovaná manuálna prevodovka, takže sa občasným trhnutiam nevyhnete. V tejto dobe je ale táto technológia vysoko zastúpená dvojspojkovou prevodovkou.
Systém štart-stop: Kamarát peňaženky alebo ničiteľ motorov a štartérov?