SERVIS

Tempomat včera a dnes: Ako nám šetrí čas, palivo aj nervy

Tempomat pozná každý. Ako tento nenápadný pomocník na cestách zmenil spôsob, akým šoférujeme, a pripravil cestu autonómnym vozidlám?

Vydané  Text: 

Keď sa dnes pozrieme na moderné autá, funkcie ako tempomat už berieme ako samozrejmosť, hlavne keď je okolo nás čoraz viac automatizovaných prvkov. Ale keď tempomat prišiel na scénu, bol to poriadny krok vpred na ceste k autonómnemu riadeniu. Je to vec, ktorá má šetriť nielen palivo a peniaze, ale aj zvyšovať pohodlie a bezpečnosť na cestách. Obzvlášť pri dlhých trasách na diaľnici – ten pocit, že nemusíte neustále držať nohu na plyne, je na nezaplatenie. Plus, vždy jazdíte v rámci rýchlostných limitov, čo je fajn bonus.

Čo vlastne ten tempomat je?

Jednoducho povedané, tempomat je systém, ktorý vám v aute udržiava konštantnú rýchlosť. Stačí stlačiť tlačidlo alebo páčku (väčšinou niekde na volante) a je to. Systém preberie kontrolu nad plynom, takže môžete dať nohu dole z pedálu a len si užívať cestu. Aktivovaný tempomat vám ukáže kontrolka na prístrojovke. Keď chcete tempomat vypnúť, stačí ťuknúť do brzdy alebo opäť stlačiť tlačidlo, a máte auto zase plne pod kontrolou.

Ako to celé začalo?

Možno vás prekvapí, že tento nápad má korene už v prvej polovici 20. storočia. Konkrétne, moderný tempomat vymyslel americký inžinier Ralph Teetor v roku 1948. A viete, čo ho k tomu viedlo? Jeho právnik, ktorý pri šoférovaní neustále menil rýchlosť, keď rozprával. Takže Ralph si povedal, že musí vymyslieť niečo, čo by udržiavalo stabilnú rýchlosť. A tak sa pustil do práce. Jeho systém bol založený na otáčkach hnacieho hriadeľa a elektromotore, ktorý riadil škrtiacu klapku. Výsledkom bolo pohodlnejšie a efektívnejšie šoférovanie, nielen čo sa týka komfortu, ale aj spotreby paliva.

Teetor získal patent v roku 1950 a v 70. rokoch sa tempomat začal objavovať vo vozidlách rôznych značiek.

ŠKODA Tempomat

A dnes?

Od 90. rokov šla technológia vpred a k tempomatu sa pridali ďalšie vychytávky ako LiDAR, radar, sonar a kamery. Tieto systémy dnes tvoria základ pre autonómne riadenie. LiDAR napríklad využíva laser na tvorbu 3D máp okolia, čo pomáha autám rozpoznať prekážky, značky a vyhnúť sa nehodám. Radarové systémy a kamery zas poskytujú všetky tie dáta, ktoré auto potrebuje na to, aby zostalo v pruhu, rozpoznalo značky a dokonca sledovalo aj vás ako vodiča.

Naše diaľničné známky od budúceho roka výrazne zdražejú! Zvýšia sa aj poplatky za autá…

Tempomat je teda viac než len udržiavanie rýchlosti – je to súčasť širšieho trendu, ktorý nás pomaly ale isto vedie k autám, ktoré sa budú vedieť riadiť samy.





ODPORÚČANÉ