SERVIS
Aj bez tankovania môžu zájsť ďaleko – tieto autá prejdú na rezervu najviac kilometrov
Zaujíma vás, ktoré autá prejdú na rezervu najviac kilometrov? Tieto modely zvládnu s prázdnou nádržou viac kilometrov, než by ste čakali. Ideálne pre všetkých, ktorí tankujú za drobné a majú radi adrenalín z blikajúcej kontrolky paliva!
Vydané Text: Eva Karolčíková
Asi všetci poznáme niekoho, kto nikdy netankuje plnú nádrž, ale iba za zopár eur (na rezervu), aby napokon väčšinu času prevádzky vozidla videl svietiacu ikonku paliva na prístrojom paneli. Je to zvyk, ktorý mal kedysi zmysel – keď sa dali nafta a benzín vyčerpať skoro z akéhokoľvek auta pomerne jednoducho. Stačil skrutkovač, hadička a kanister na palivo, aby majiteľ auta s plnou nádržou prišiel o väčšinu paliva, za ktoré zaplatil na čerpacej stanici. Spraviť sa to dá aj dnes, samozrejme, ale všadeprítomné autoalarmy a kamery už zlodejov obyčajne odrádzajú od krádeže paliva.
Dnes šetrnosť pri tankovaní nemá taký zmysel ako v minulosti
Zámer motoristov tankovať za pár eur je niekedy celkom pochopiteľný – v krátkom časovom horizonte ušetriť, napríklad udržať si na účte či v hotovosti dosť peňazí do nasledujúcej výplaty alebo do zálohy. Ak sa ale toto správanie opakuje pravidelne, mesiac čo mesiac, je na mieste pýtať sa, či to má skutočne zmysel.
S tankovaním malého množstva paliva a dlhodobá jazda so svietiacou kontrolkou prináša vyššie pravdepodobnosti poškodenia palivového systému, čo v konečnom dôsledku bude stáť podstatne viac, než zdanlivá úspora na práve prebiehajúcom tankovaní. Opačným prípadom sú motoristi, ktorí prepĺňajú palivové nádrže, tankujú aj po prvom cvaknutí pištole a každým takýmto čerpaním pohonných hmôt tak zvyšujú riziko poškodenia palivového systému.
Inzercia
Viaceré zdroje ale uvádzajú, že okrem vyššie uvedeného sa v spodných častiach palivovej nádrže v priebehu rokov zhromažďujú nečistoty, ktoré sa pri malom objeme tekutého paliva koncentrujú a podieľajú sa na predčasnom znehodnotení palivového filtra. Pri nádrži naplnenej aspoň na polovicu objemu sa tieto nečistoty víria a riedia, čo predstavuje menšiu záťaž na palivový filter.
Iné zdroje ďalej pripomínajú, že prázdna palivová nádrž je najmä pri väčších teplotných zmenách počas dňa a noci náchylná na kondenzáciu vody. Palivový systém má byť pred vnikaním vody do motora zabezpečený, lenže problémom môže byť postupne rastúca korózia niektorých súčastí palivového systému. Ideálne je zvyknúť si tankovať nádrž doplna vtedy, keď ručička stavu palivovej nádrže dosiahne polovicu objemu.
10 áut, ktoré dokážu prejsť na rezervu najdlhšiu vzdialenosť
Nedávna analýza MarketWatch Guides odhalila, ktoré autá dokážu prejsť najviac kilometrov po rozsvietení kontrolky. Zoznam obsahuje vozidlá, ktoré sú schopné prejsť na extrémne dlhé vzdialenosti s minimom paliva zostávajúcim v nádrži.
- Toyota RAV4: 118 kilometrov
- Ford F-150 XLT: 116 kilometrov
- Honda Accord: 112 kilometrov
- Toyota Camry: 110 kilometrov
- Dodge Ram 1500: 105 kilometrov
- BMW X3 M50: 101 kilometrov
- Audi Q5 40 TFSI Quattro: 92 kilometrov
- Mini Cooper: 87 kilometrov
- Mercedes-Benz triedy C 200: 87 kilometrov
- VW Tiguan Allspace: 85 kilometrov
Tento zoznam ukazuje, že i keď je jazda na rezervu vždy rizikom, niektoré autá ponúkajú väčšiu bezpečnosť a umožňujú vodičom prejsť značné vzdialenosti, kým sa palivo vyčerpá úplne. Je však dôležité poznamenať, že niektoré z týchto modelov sa predávajú na medzinárodných trhoch a nemusia byť dostupné vo všetkých regiónoch. Pre vodičov, ktorí často jazdia dlhé trasy alebo sa ocitnú v situáciách, keď sa im rozsvieti kontrolka, môže byť poznanie schopností ich vozidla rozhodujúce pre bezpečnú jazdu.