ZAUJÍMAVOSŤ
10 faktov o značke Škoda: Viete, ktorý model je ten najrýchlejší? Má viac ako 13 rokov
V tomto článku nájdete odpovede na najzaujímavejšie otázky o histórii, rekordoch a kuriozitách ikonickej značky Škoda.
Vydané Text: Eva Karolčíková
Niektoré otázky týkajúce sa spoločnosti Škoda Auto sa opakujú už dlho. Kto nahovoril hlas Laury? Ktoré auto značky Škoda je v súčasnosti najdrahšie? Tu je súhrn nielen týchto otázok, ale samozrejme aj odpovedí.
1. Ako vznikol názov Škoda?
Automobilka Škoda má bohatú históriu, ktorú začala písať dvojica Václav Laurin a Václav Klement. Títo zakladatelia začali v roku 1895 pod značkou Laurin & Klement vyrábať bicykle. O štyri roky neskôr expandovali do sveta motocyklov a v roku 1905 predstavili svoj prvý automobil. Úspech automobilu viedol v roku 1907 k premene firmy na akciovú spoločnosť.
Počas prvej svetovej vojny sa spoločnosť zapojila do vojnovej výroby a po vojne svoj sortiment rozšírila o nákladné vozidlá a letecké motory. Kľúčovou udalosťou v histórii značky bol rok 1925, kedy sa spojila so strojárskym gigantom Škoda pomenovaným po priemyselníkovi Emilovi Škodovi. Po tomto zlúčení začala značka Laurin & Klement postupne miznúť a na novovyvinutých modeloch automobilov sa objavoval názov a logo Škoda.
Zaujímavým faktom je, že názov Škoda bol v tom čase len obchodným názvom pre automobily. Spoločnosť sa v skutočnosti volala Akciová spoločnosť pre automobilový priemysel (ASAP). V roku 1945 sa názov zmenil na Automobilové závody, národný podnik (AZNP), ktorý mu zostal až do roku 1989. Až potom prišlo k premenovaniu na Automobilový koncern Škoda. Dnešný názov Škoda Auto bol prijatý v roku 1998 a odkazuje na súčasnú identitu značky.
2. Zmestí sa do niektorého z automobilov značky Škoda sedem cestujúcich?
Samozrejme. Do verzie Kodiaq s tretím radom sedadiel sa pohodlne zmestí sedem cestujúcich. Toto sedemmiestne SUV je najväčšie v ponuke a je elegantné na ceste aj v teréne. Ponúka päť rôznych benzínových a naftových motorov vrátane plug-in hybridnej verzie, všetky s automatickou prevodovkou. Koncept Vision 7S takisto počíta s väčším počtom sedadiel, čo naznačuje, že modelov Škoda s viac ako piatimi sedadlami bude v budúcnosti pribúdať.
3. Ktorý model značky Škoda bol vyrobený v najväčšom počte kusov?
Najväčší úspech z hľadiska vyrobených a predaných vozidiel zaznamenal model Octavia. Postupne sa stal najpredávanejším modelom značky Škoda, pričom do konca roku 2023 sa ho vyrobilo 7,2 milióna kusov v štyroch generáciách (1996, 2004, 2012 a 2020) a jeho výroba ďalej pokračuje. Modernizovaná Octavia štvrtej generácie príde na trh začiatkom roka 2024.
4. Prečo má Škoda blízko k cyklistike?
Škoda Auto s cyklistikou nie je spojená len preto, že história spoločnosti sa začala v roku 1895 písať založením továrne na výrobu bicyklov. Škoda Auto je partnerom Tour de France (od roku 2004 je oficiálnym hlavným partnerom Tour), Vuelta España a niekoľkých profesionálnych cyklistických tímov. Od roku 2015 Škoda Auto sponzoruje aj súťaž o zelený dres pre lídra bodovacej klasifikácie Tour de France a dizajnéri automobilky navrhli krištáľovú trofej pre víťaza najväčších cyklistických pretekov na svete. Škoda Auto okrem toho sponzoruje iniciatívu WeLoveCycling, ktorej cieľom je motivovať, podporovať a inšpirovať cyklistov na celom svete prostredníctvom ich spoločnej vášne pre cyklistiku. Súčasťou iniciatívy je aj spoločenská zodpovednosť, preto je pre spoločnosť veľmi dôležité sprostredkovanie kontaktu medzi cyklistami a motoristami.
5. Ktorá škodovka je/bola najrýchlejšia zo všetkých?
Najrýchlejšou škodovkou všetkých čias bola Octavia. Ale špeciálna. V roku 2011 na soľných pláňach v Bonneville v štáte Utah predstavil britský importér špeciálne upravenú verziu modelu Octavia s výkonom približne 550 koní. Toto vozidlo dosiahlo rýchlosť 325 km/h, čím sa stalo najrýchlejším vozidlom s logom okrídleného šípu v histórii mladoboleslavskej automobilky. Neskôr sa im tento rekord podarilo prekonať o ďalších 40 km/h.
Táto výnimočná Octavia, odvodená z modelu RS, je okrem iného vybavená brzdiacim padákom. Jej motor pochádza z modelu Octavia RS (2,0 TFSI), ale bol upravený novým turbodúchadlom Garett, medzichladičom a ďalšími komponentmi. Vďaka týmto úpravám dosahuje výkon 550 až 600 koní a disponuje krútiacim momentom 450 Nm. Ako palivo sa používa 120-oktánový benzín. Pôvodným cieľom bolo dosiahnuť rýchlosť 200 míľ za hodinu, čo je 322 km/h. Na šiesty pokus Octavia dosiahla rýchlosť 325 km/h (202 míľ za hodinu), čo však tímu nestačilo. Pri ďalšom pokuse dosiahli 365 km/h, čím sa Octavia stala najrýchlejším sériovo vyrábaným automobilom s dvojlitrovým turbomotorom a zároveň najrýchlejším automobilom z mladoboleslavskej automobilky. Počas oboch pokusov sedel za volantom Richard Meaden z časopisu Evo.
6. Objavila sa Škoda v nejakom známom filme?