PORADŇA

4 ojazdené SUV-čka, ktoré zoženiete za cenu nového subkompaktu

Hľadáte spoľahlivé ojazdené SUV za cenu nového subkompaktu? Tieto štyri modely ponúkajú viac, než sa môže zdať.

Vydané  Text: 

SUV sú stále v kurze, a to aj napriek niektorým argumentom, ktoré hrajú proti nim. Majú viac kilogramov, vyššiu spotrebu, v zákrutách nemajú taký istý postoj a sú drahšie ako praktické kombíky alebo obľúbené hatchbacky. Ľudia sú nimi aj tak stále fascinovaný.

Ak patríte do skupiny ľudí, ktorí túžia po relatívne novom aute, no nechcete zaňho vyhodiť majlant alebo obetovať obličku, máme pre vás štyri SUV, ktoré sa dajú kúpiť na trhu ojazdených vozidiel za cenu nového subkompaktu. V zozname nižšie nájdete autá, ktoré majú približne 5 rokov.

Kia Sorento

Nezabudnime na skvelú Kiu Sorento! Pozrite sa jej štandardnú výbavu, zrejme vás presvedčí ku kúpe! - AUTOVINY.sk

Zameriame na facelift tretej generácie kórejského crossoveru, ktorý bol na trhu medzi rokom 2018 a objavením sa štvrtej generácie v lete 2020. S dĺžkou 4,80 metra je jedným z najviac priestranných SUV v masovom segmente. Ako je to s cenami? Na online autobazároch nájdete kúsky od približne 22 000 eur, sú ponúkané najmä s dieselom a vyšším počtom najazdených kilometrov.

Drvivá väčšina ponúkaných Sorento je s 2,2-litrovým turbodieselom s výkonom 200 koní (147 kW). Na rozdiel od benzínového dvojlitra Hyundai-Kia, ktorý mal v minulosti vážne problémy, je tento diesel pri primeranej údržbe prakticky bezproblémový. Ak nezanedbáte pravidelné výmeny oleja, agregát si minimálne 200 000 km nebude vyžadovať žiadnu inú starostlivosť. To je zhruba životnosť palivového čerpadla, ale je lepšie byť pripravený a pri prvých príznakoch opotrebovania ho vymeniť. V opačnom prípade riskujete, že sa nejaké kovové zvyšky dostanú do paliva a zničia celý systém. V štatistikách ADAC-u boli hlásené prípady poruchy turbodúchadla po 200 000 km, ide však skôr o výnimky.

KIA Sorento (2018) - AUTOVINY.sk

Facelift 2018 nahradil starý automat novou 8-stupňovou prevodovkou s kódom A8MF1, na ktorú nie sú žiadne vážnejšie sťažnosti. Špeciálnu pozornosť si však vyžaduje systém pohonu všetkých štyroch kolies. Maximálne každých 40 000 km sa oplatí skontrolovať v servise drážky redukcie prevodovky . Tie začínajú hrdzavieť, najmä na autách, ktoré sa často používajú v teréne alebo vo vlhkých podmienkach. To môže viesť k vážnym a nákladným opravám.

Mazda CX-5

TEST: Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D175 AWD - Nové časy - AUTOVINY.sk

Hovoríme tu o druhej generácii populárneho crossoveru, ktorý sa predáva od roku 2017 a je označený kódom KF. Toto je auto, ktoré sa prakticky vyrába dodnes. Prístup Mazdy ku generačným výmenám je iný ako u európskych výrobcov. Japonci namiesto bežného päť- či šesťročného cyklu s prechodným faceliftom spravia jeden facelift takmer každý rok a svoje modely tak udržujú adekvátne zmenám v technike.

Na našom trhu o tieto jazdenky nie je núdza, ak by ste chceli napríklad auto z roku 2018, nájdete ho na internete od sumy približne 15 000 eur. Samozrejme, záleží od preferencií výbavy, najazdených kilometrov a motora. Kompaktné SUV od Mazdy sa ukázalo ako nielen pohodlné a atraktívne na pohľad, ale aj celkom spoľahlivé. Benzínové motory radu Skyactiv si okrem pravidelnej výmeny oleja nevyžadujú žiadnu ďalšiu starostlivosť. Výnimku z tohto pravidla tvorí len remeň, pri používaní hlavne v mestskom prostredí sa systém „štart-stop“ rýchlo opotrebuje a je dobré ho vymeniť každých 70-80 tisíc kilometrov.

Oveľa viac pozornosti si vyžadujú naftové motory. V štatistikách sa ukázalo, že úplne bežný 2,2-litrový diesel má dosť slabé tesnenia na vstrekovačoch paliva. Stáva sa, že stratia tesnosť aj po 60-80 tisíc kilometroch jazdy. A ak sa problém nezaznamená včas, môže to viesť k generálnej oprave motora. Ďalším špecifikom väčších modelov Mazda – ako aj japonských značiek vo všeobecnosti – je vyššia cena originálnych dielov, ako sú napríklad zapaľovacie sviečky.

Škoda Kodiaq

Aktuálne stále najväčšie SUV od našich susedov (aspoň zatiaľ) debutovalo v roku 2017. V jari 2021 prešlo faceliftom a začiatkom tohto roka prišla druhá generácia. Na trhu s jazdenkami je ich skutočne veľa, takže ak chcete vlastniť veľkú „škodovku“, ceny nižších výbav začínajú už na hranici 16 000 eur. Ak by ste naopak pokukovali po verzii RS, priplatíte si o minimálne 10 000 eur viac.

Treba si dávať na autá zo Slovenska a niektorých oblastí Českej republiky, kde boli minulý rok veľké povodne. Kodiaq je výbornou voľbou pre ľudí, ktorí potrebujú priestor – tu sa dovnútra pohodlne zmestí päť dospelých a kufor má takmer rekordných 635 litrov objemu (v porovnaní napríklad s 500 litrami Mazdy CX-5). Motory sú tu len preplňované. Najspoľahlivejší z nich je dvojlitrový turbodiesel, ktorému musíte prirodzene poskytnúť pravidelnú výmenu oleja.

Benzínové motory – 1,4 TSI (neskôr nahradené 1,5 TSI) a 2,0 TSI si vyžadujú trochu viac pozornosti. Menší motor radu EA211 sa na začiatku svojho života preslávil pravidelným padaním rozvodovej reťaze a rýchlym opotrebovaním piestov. Kým sa však objavil Kodiaq, jeho vážne problémy boli odstránené a reťaz bola nahradená remeňom. Pomerne častou závadou oboch motorov je zadrhávanie aktuátora turba. Treba sledovať aj tesnosť vodného čerpadla. Ale vo všeobecnosti majú benzínové motory aj slušný nájazd – 270 – 280 000 kilometrov.

Manuálna prevodovka Kodiaqu je bezproblémová, no nájdete ju veľmi zriedka. Takmer všetky autá na trhu majú dvojspojkový automat DSG – 6-stupňový DQ-250 alebo 7-stupňový DQ-500. V minulosti malo takmer zlovestný zvuk aj „7-stupňové DSG“, no v Kodiaqu už majú oba automaty „mokrú“ spojku a sú celkom spoľahlivé. Je však dôležité pravidelne ich diagnostikovať a meniť prevodovú kvapalinu. V opačnom prípade môžu opravy, napríklad výmena mechatroniky alebo konektorov, stáť vašu peňaženku nemalé peniaze.

Volvo XC40

Tento model je na prvý pohľad o dosť menší ako ostatné v zozname, no v skutočnosti svojimi rozmermi (dĺžka 4,43 cm) vedie v segmente C-SUV, podobne ako Mazda CX-5. Volvo ho predstavilo v roku 2017 a predáva ho od začiatku roka 2018, kedy bolo XC40 vyhlásené aj za Európske auto roka. Koncom minulého roka sa objavil facelift. Na Slovensku ich nájdete pomerne veľa a cena sa pohybuje od približne 20 500 eur.

XC40 bol vyvinutý v spolupráci s Geely a zdieľa platformu s čínskymi Geely Monjaro, Lynk & Co 02 a dokonca aj Polestarom 02. Výber motorov nie je až taký veľký, ak nerátate neskoršie elektrické a hybridné verzie. Základné verzie T2 a T3 využívajú benzínové trojvalce s objemom 1,5 litra, ktoré so sebou nesú všetky bežné riziká rýchleho opotrebovania spojené s downsizingom. Bežnejší je však T4, so štvorvalcovým 2,0-litrovým motorom s výkonom 190 koní, ku ktorému nemali štatistiky výraznejšie výčitky.

O niečo viac problémov robia dvojlitrové diesely D3 a D4, ktoré sa líšia najmä počtom turbodúchadiel (jedno alebo dve). Často vyžadujú čistenie ventilu systému recirkulácie plynu (EGR). Za pohon všetkých štyroch kolies je zodpovedná spojka Haldex piatej generácie. Funguje dobre, ale potrebuje výmenu oleja každých 50 000 km.





ODPORÚČANÉ