PORADŇA

Bývate pri dlhšom šoférovaní unavení? Takto prichádza mikrospánok

Bývate počas dlhých ciest unavení? Nie ste sami. Kedy najčastejšie dochádza k mikrospánku a dopravným nehodám?

Vydané  Text: 

Každý rok sa počas letnej sezóny na cestách logicky zvyšuje premávka. Zvyšuje sa pohyb domácich i zahraničných turistov, čím sa zvyšuje aj počet vozidiel. V dôsledku únavy môže dôjsť k mikrospánku a odtiaľ je už len krôčik k vzniku vážnych dopravných nehôd. Málo vodičov si uvedomuje, že unavení by sme si podľa zákona ani nemali za volant sadať. Vysoké teploty spôsobujú oneskorené reakcie, dehydratáciu, preto sa veľmi ľahko môže stať nešťastie.

Únava vodiča zapríčiňuje mnohé dopravné nehody. K mikrospánku dochádza  hlavne  pri  monotónnej  jazde na úsekoch ako sú diaľnice alebo cesty prvej triedy a najmä v tomto dovolenkovom období, keď si pri dlhých dňoch ako vodiči za volantom dovoľujeme viac, než inokedy počas roka. Navyše často máme v aute tie najcennejšie osoby v našom živote – rodinu.

Záchranná služba Košice hlási nárast výjazdov pre pandémiu COVID-19

Mikrospánok nespí

Práve mikrospánok je jedným z najväčších nepriateľov vodičov a častou príčinou závažných dopravných nehôd. Môže trvať iba niekoľko desatín sekundy, no pokojne aj pol minúty, dokonca pri otvorených očiach. Počas tohto intervalu človek nevníma vonkajšie podnety, vizuálne vnemy a ani hlasná hudba nepomôže. Ak práve sedí za volantom, stráca nad vozidlom kontrolu.

V lepšom prípade vodiča „prebudia“ údery kolies do malých spomaľovačov, ktoré už bývajú zabudované do stredových čiar alebo pri krajnici diaľnice, modernejšie autá sú dokonca vybavené monitoringom koncentrácie vodiča a asistenčnými systémami. O prípadoch, keď to, našťastie, dobre dopadlo, sa ani nemáme ako dozvedieť. Tie tragické sa v médiách stávajú témou dňa.

Bohaté skúsenosti s touto problematikou majú aj záchranári. Peter Skržek z AP Rescue hovorí: „Nepríjemným, resp. až tragickým následkom spôsobeným mikrospánkom za volantom, môžeme predísť jedine efektívnou prevenciou. Najdôležitejšie je dostatočne si pred cestou oddýchnuť, aby sme sa dokázali na šoférovanie čo najlepšie sústrediť. Nevyhnutnou súčasťou počas jazdy sú krátke a časté prestávky a dostatočný prísun tekutín.“

,,Niekomu pomáha napríklad žuvanie žuvačky či cmúľanie cukríkov alebo pitie nápojov s kofeínom. Ak aj napriek všetkým týmto opatreniam pociťujete únavu alebo zníženú koncentráciu, radšej vozidlo zastavte na vhodnom mieste, pospite si a v jazde pokračujte, až keď sa budete cítiť lepšie. Niekedy naozaj stačí krátky spánok (5-10 min.) na to, aby ste si odpočinuli a predídete tak možnej tragédii.“

Bývate pri dlhšom šoférovaní unavení? Takto prichádza mikrospánok

Únava pôsobí rovnako ako alkohol

Vodič má po 17 hodinách bdelosti rovnakú šancu spôsobiť nehodu, ako keby mal 0,5 promile alkoholu v krvi. Teda   dvakrát  väčšiu   pravdepodobnosť  dopravnej  nehody oproti triezvemu alebo ideálnemu stavu. Vodiči, ktorí sú unavení alebo ospalí, zvyšujú riziko dopravnej nehody v priemere až 4-násobne. Vodiči majú problémy s udržaním vozidla v jazdnom pruhu, prispôsobením rýchlosti vozidlám pred nimi alebo pri predbiehaní.

Ak máte nedostatok spánku, ste nepozornejší a reagujete na vyhrotené situácie pomalšie. No nezávisí to len od množstva spánku, ale aj od jeho kvality. Prerušovaný alebo nepravidelný spánok, hlučné prostredie alebo zdravotné problémy, spôsobujú pocit únavy už krátko po prebudení. Únava ide ruka v ruke s horúcimi letnými dňami. A ak máte na pláne aj monotónnu jazdu, je nebezpečenstvo vyššie.

Ťažké nehody spôsobené únavou, nielen mikrospánkom, sa vyskytujú najčastejšie na diaľniciach počas noci alebo poobede (od 15.00 do 16.00 hod.). Sú zapríčinené najmä opustením cesty či jazdného pruhu najmä do protismeru a smerom k blížiacim sa autám.

Drowsy driving leads to more deaths than reported | Three60 by eDriving

Cestovanie v aute

Ak nemáte na aute tónované sklá, prípadne fóliu, zabezpečte vzadu tieň iným spôsobom – na trhu je množstvo tienidiel a roletiek. Chráňte si aj oči – slnečné okuliare s UV filtrom sú nevyhnutnosť, najlepšie  na  šoférovanie sú tie s antireflexnou fóliou. Pred cestou nejedzte ťažké jedlá a počas cesty dbajte na pitný režim. Pred cestou auto poriadne vyvetrajte – pootvárajte všetky okná dokorán, prípadne aj celé dvere – ak na to máte priestor. Vetranie sa odporúča aj vtedy, ak máte klímu, pretože kým klíma v aute vytvorí požadovanú teplotu, spotrebuje množstvo paliva (viac aj o 2 litre na 100 km).

Počas jazdy priebežne sledujte kontrolku teploty vody v chladiči – ak sa blíži k bodu varu, je čas na prestávku. Otvorte kapotu motora a nechajte ho vychladnúť. Odporúčame vodičom, aby počas týchto horúcich dní nepreceňovali svoje sily a  počas jazdy si radšej dali častejšie prestávky na odpočinok a čo je veľmi dôležité, dodržiavali pitný režim, vyhýbali sa hlavným cestným ťahom a zvolili si menej frekventovanú trasu.

Zdroje:  MINV





ODPORÚČANÉ