PORADŇA
Je výmena oleja pri 15 000 km iba marketingový ťah výrobcu? Môže to byť poriadne drahé
Odporúčania na výmenu oleja po 15 000 km znejú lákavo, ale čo ak váš motor bude trpieť? Niekedy nedodržiavanie častejších výmen oleja môže mať katastrofálne následky.
Vydané Text: Eva Karolčíková
Väčšina vodičov zvyčajne dodržiava odporúčania výrobcov automobilov a mení motorový olej presne po stanovenom čase alebo najazdených kilometroch. Niektorí však nevydržia do odporúčaných 15 000 – 30 000 km a olej vymieňajú oveľa skôr, často ešte v polovici cyklu. Kto má v tomto prípade „výhodu“?
Podľa odborníkov GM z oblasti automobilového inžinierstva sa väčšina vodičov delí iba tri skupiny – tí, čo si dávajú pozor, tí, čo vymieňajú olej príliš skoro, alebo potom príliš neskoro. Ak patríte do prvej skupiny, tak máte vystarané a iné problémy riešiť nemusíte. V tých ostatných prípadoch je už v hre aj peňaženka majiteľa, a čo je horšie, aj poškodenie motora.
Odborník tvrdí, že interval výmeny oleja po 15 000 kilometroch nemusí byť vždy presný. Pri nových autách sa výpočty výrobcu vykonávajú za nepretržitej prevádzky motora. Mnohí vodiči pritom pred návštevou servisu radšej prekročia maximálnu povolenú hranicu, takže nabehajú ešte niekoľko tisíc kilometrov navyše.
Inzercia
Ako sa vypočítava životnosť oleja?
Niektorí výrobcovia automobilov vybavujú svoje vozidlá systémami na sledovanie zostávajúcej životnosti motorového oleja, ktoré sa nazývajú aj „merače životnosti oleja“. Tieto systémy, ako napríklad v automobiloch General Motors, nepočítajú iba kilometre medzi výmenami oleja. Ide o pokročilú kalkulačku, ktorá dokáže presne určiť opotrebovanie oleja a niekedy navrhne výmenu oveľa skôr, než sa očakávalo.
Funkcia tejto kalkulačky je založená na rôznych faktoroch, medzi ktoré patrí celkový počet najazdených kilometrov od posledného vynulovania, počet kilometrov najazdených „za studena“ (pred dokončením zahrievacieho cyklu), počet akcelerácií na plný plyn, koľkokrát tachometer vstúpi do červenej zóny, počet štartov pri nízkych teplotách a počet krátkych jázd (do 8 km).
Zohľadňuje tiež „zahrievanie motora“, čo zahŕňa nielen dosiahnutie určitej teploty, ale aj dokončenie cyklu dodávania obohatenej zmesi do spaľovacích komôr, ktorá negatívne ovplyvňuje vlastnosti oleja.
K tejto kalkulačke podľa odborníka pribudlo denné počítadlo. Predpisy výrobcov automobilov o výmene oleja v používateľských príručkách uvádzajú, že okrem intervalu (ktorý môže byť pevný alebo založený na „merači životnosti oleja“), existuje aj požiadavka na včasnú výmenu oleja – napríklad raz za rok, bez ohľadu na počet najazdených kilometrov. Ak kalkulačka „životnosti oleja“ nezozbierala dostatok faktorov „spotreby“, po roku sa môže zobraziť správa o potrebe výmeny, aj keď auto nedosiahlo polovicu servisného intervalu.
Záleží naozaj na štýle jazdy?
Odborník zdôrazňuje, že údaj 15 000 km je značne nadhodnotený a dá sa dosiahnuť len v ideálnych podmienkach, ktoré neznižujú kvalitu oleja. A uznajte, že máloktorý motorista môže svojmu motoru zaručiť „teplý“ štart vo vykúrenej garáži, plynulé jazdy bez státia v zápchach či premávku na diaľniciach bez brzdenia a pridávania.
Ak má auto schopnosť vypočítať životnosť oleja, mali by ste sledovať správy na palubnom počítači. Notifikácie na digitálnych meradlách majú niekoľko fáz – napríklad pri 10-% zostatku oleja auto hlási blížiacu sa výmenu, pri 5-% tá istá hláška bliká opakovane a pri 0-% sa už zobrazuje správa o potrebe výmeny oleja.
Mnoho mechanikov odporúča výmenu oleja každých 10 000 km, bez ohľadu na štýl jazdy. Ak si nerobíte výmenu svojpomocne, v servise vás môže vyjsť pomerne draho – dajme tomu od 50 do 200 eur podľa typu auta, oleja a, samozrejme, podľa cenníka servisu. Spoločne s olejom sa odporúča meniť aj olejový filter, ale v menej solídnych servisoch sa na takúto „maličkosť“ častokrát vykašlú.