TEST
TEST: Fiat 600 dokazuje, že svet nemusí byť čiernobiely! Ako elektromobil funguje najlepšie v meste
Vyskúšali sme milý elektrický crossover, ktorý vodičovi prináša najmä dobrú náladu.
Vydané Text: Peter Orosz
Ako vieme, značky pod krídlami koncernu Stellantis zápasia o ďalšie prežitie. Je to hra, s ktorou prišiel súčasný CEO Carlos Tavares po veľkom spojení FCA s PSA do jediného celku so štrnástimi značkami v portfóliu. Namiesto hromadného škrtania plynie každej značke časový test o dĺžke 10 rokov, ktorý rozhodne o ich budúcej existencii. Ani Fiat nie je výnimkou. Práve naopak, Talianske značky to budú mať, vzhľadom na aktuálne zloženie modelov a pôsobnosť na medzinárodných trhoch, mimoriadne náročné.
Pochopiteľne, snaha zaujať v automobilovom priemysle znamená pre Fiat potlačiť vlastné historické korene. Lacné, kompaktné a hravé autá je dnes takmer nemožné vyrobiť. Navyše trh jasne inklinuje k čoraz väčším modelom, ideálne crossoverom. Nemôžeme sa preto čudovať, prečo sa z Fiatu 600 stalo mestské SUV. A pre vnútornú spokojnosť európskych zákonodarcov prichádza predovšetkým ako plnohodnotný elektromobil.
Inzercia
PACHUŤ STELLANTISU
Nový koncern, nové pravidlá. Ak bolo PSA pod vedením Tavaresa v niečom dobré, tak v šetrení nákladov. Na škrtanie platforiem a dostupných dielov si teraz musí zvykať aj Fiat.
Pod milou karosériou Fiatu sa ukrýva identická technika z Jeepu Avenger. Pri nastupovaní (doslova) zakopnete o široké prahy podvozkovej platformy e-CMP, ktorú rovnako zdieľa s Peugeotom e-2008, Citroënom C4 či Oplom Corsa. Identita Fiatu bola potlačená aj v interiéri. Výplne dverí, tlačidlá aj infotainment už dôverne poznáme z iných koncernových modelov. Nebojíme sa napísať, že veľká časť palubnej dosky prevzala základný tvar a architektúru zo spomínaného Avengera, s rozdielnym tvarovaním plastového dekoru.
To však nie je oblasť, v ktorej by chceli Fiatu niečo vytknúť. Interiér pôsobí hravým, farebným a sviežim dojmom. Presne tak, ako sa na talianske auto patrí. Predné sedadlá potešia skutočne pohodlnou výplňou, dobrým posedom a elektrickým nastavením s „masážnou funkciou“. Taliani mohli viac popracovať na samotnom výbere materiálov. Tie sú, podobne ako v Jeepe, zväčša surovo tvrdé. Štýlový Fiat by mal predsa len rozmaznávať posádku viac než terénny Jeep, ktorému podobné nedostatky bežne odpúšťame.
Zadné sedadlá pojmú dvoch priemerne vysokých dospelých cestujúcich. Asi nemá zmysel tlačiť 600vku do vôd rodinných vozidiel. Druhý rad rozhodne nepovažujeme za stiesnený, ale napriek svetlým farbám a dostatočnému preskleniu poskytuje v každom smere len adekvátne priestorové podmienky v rámci kategórie.
To isté platí aj o batožinovom priestore s objemom 360 litrov. Pod dnom kufra, ako to pri BEV býva zvykom, dojazdovú rezervu nenájdete. Sklápateľné operadlá v pomere 60:40 síce nevytvárajú zásadný schod, no rovnú podlahu aj tak nezískate.
JAZDÍ AKO PEUGEOT
Ľahko, no bez citu. Presne tak môžeme zadefinovať základný charakter riadenia a jazdných vlastností Fiatu 600. V mnohých ohľadoch sa šesťstovka podobá na svojich súrodencov. V meste nepôsobí ťažkopádne a poskytuje dobrý polomer otáčania s preposilovaným riadením, vďaka ktorému zaparkujete do boxu jediným prstom na volante.
Podobne ako riadenie, tak aj samotný podvozok vyniká v komfortným nastavením. Dobrou správou je, že v kritických momentoch sa naň môžete spoľahnúť a nemá potrebu karosériu zbytočne rozhojdávať. Drobný nedostatok predstavuje horšia trakcia pri prudšej akcelerácii. Ide o jav, s ktorým sa stretávame pravidelne pri BEV modeloch s predným náhonom.
REÁLNY DOJAZD
Dobrou správou je, že Fiat 600 používa už vylepšený koncernový pohon pre elektrické vozidlá. To znamená prítomnosť tepelného čerpadla, nového akumulátora s kapacitou 54 kWh a efektívnejšieho elektromotora s výkonom 115 kW (156 k). Po symbolických 600 km nám palubný počítač ukazoval spotrebu 17,7 kWh/100 km v zmiešaných podmienkach, vrátane diaľnice.
To znamená, že udávaný dojazd vyše 434 km na jedno nabitie má ďaleko od reality. V skutočnom svete sa môžete spoľahnúť na približne 300 elektrických kilometrov, prípadne 200 km pri jazde na diaľnici. Ide o konzervatívny odhad a pri troche šetrenia môžete prejsť na jedno nabitie väčšiu vzdialenosť než my. Rozdiel však bude skôr v desiatkach, nie stovkách kilometrov.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!