ZAUJÍMAVOSŤ
Ktoré modely odolávajú trendom dotykových obrazoviek? Typovali by ste, že je medzi nimi aj Bugatti?
V ére, keď dotykové obrazovky dominujú interiérom, stále existuje niekoľko modelov, ktoré sa vracajú k tradičným fyzickým tlačidlám.
Vydané Text: Eva Karolčíková
Niektorí ľudia hovoria, že nové autá sú čoraz viac podobné smartfónom. Tieto modely sú však výnimkou a prichádzajú bez dotykových obrazoviek. Dotykové obrazovky sa stali dominantnou súčasťou automobilového priemyslu za menej ako desať rokov a hoci jednoznačne zvýšili funkcionalitu na palube áut, zároveň aj sťažili ich používanie. V niektorých prípadoch sa dokonca objavujú obavy o bezpečnosť kvôli rozptyľovaniu vodičov. To, čo sme predtým mohli ovládať dotykom, si teraz vyžaduje zrakovú kontrolu.
EuroNCAP sa preto nedávno rozhodol tento trend zastaviť a chce, aby sa automobilky vrátili k fyzickým tlačidlám. Bez toho nemôžu dosiahnuť päť hviezdičiek v bezpečnostných testoch. Existujú štyri modely, ktoré sú v tomto smere už teraz bezpečné. Dacia, Citroën a Fiat stále ponúkajú modely, ktoré nepodľahli rozmachu dotykových displejov. Aj keď sú vzácne, autá bez obrazoviek stále existujú.
Dacia, Fiat, ale aj Bugatti
Najviditeľnejším príkladom je Dacia Sandero, ktorá bola najpredávanejším modelom v Európe v prvom mesiaci roka. Dacia je známa tým, že vyrába autá len s tou najnutnejšou výbavou, no už dávno to nie sú iba lacné autá. Pre niektorých spotrebiteľov nie je prítomnosť obrazovky na prístrojovej doske dôležitá. Vyššie výbavy Sandera už majú aj informačno-zábavný systém – vrátane bezdrôtového Apple Car Play a Android Auto.
Základné verzie ponúkajú iba dock na umiestnenie smartfónu. Dokonca aj vo verziách bez obrazovky má Dacia zvukový systém s Bluetooth pripojením. Informácie o aute (spotreba, servisné info, najazdené kilometre) sú dostupné cez mobilnú aplikáciu. A Dacia nie je jediná; ďalšie značky tiež zjednodušili svoje modely. Fiat Panda v základnej konfigurácii tiež nemá 7-palcovú obrazovku. A keďže Panda vedie rebríček predajnosti v Taliansku už 12 po sebe nasledujúcich rokov, jej zákazníkom to zjavne neprekáža. A potom tu máme nový, 100% elektrický Citroën ë-C3, ktorý príde už čoskoro aj na náš trh. Tento model segmentu B sa bude predávať s dôrazom na cenu a priestor.
Je pravda, že pri cenovo dostupnejších autách by sme to čakali všetci, minimálne to, že máte na výber z viacerých možností. Ale čo ak sa pozrieme na úplne opačný segment, kde sa hodiny práce rovnajú tisíckam eur? Potom určite musíme spomenúť Bugatti Chiron a jeho deriváty: od Divo po Mistral. V týchto autách prekvapivo tiež nenájdete žiadne obrazovky, len luxus a vysoký výkon. S výkonom 1500 koní je neodvádzanie pozornosti vodiča rozumným riešením. Inžinieri Bugatti stiahli rozptyľovanie na minimum.
Majú dotykové obrazovky opodstatnený význam?
Určite áno, tento článok nie je zameraný na ich šikanovanie. V niektorých prípadoch však ich nadmerné používanie môže jazdu iba komplikovať a výrobcovia by mali premýšľať nad tým, ako to ovplyvní pocity zákazníka. Ostatne, preto sa niektorí z nich už rozhodli spraviť krok späť. Napríklad Volkswagen sa v novom Passate, Tiguane a Golfe vrátil k fyzickým tlačidlám a ďalšie modely pôjdu v tých istých šlapajách. Tesla naopak v obnovenej verzii Modelu 3 odstránila páčky smeroviek a sústredila všetko na volant a obrazovku, čím ešte viac zredukovala fyzické ovládacie prvky. Toto riešenie má svojich zástancov aj odporcov a každý si na to môže spraviť názor sám…