OFICIÁLNE: Nový Volkswagen Golf je tu! Prináša integráciu ChatGPT, vylepšenú svetelnú techniku, naftové motory a mnoho iného…
Modernizovaný Volkswagen Golf 8. generácie je oficiálne tu. Ponúkne viacero vylepšení dizajnu a najmä po technickej stránke.
Pod kapotou zostávajú aj naftové motory.
Golf GTI výkonovo zosilnel a ponúkne takmer 200 kW.
Vydané Text: David Hecl
50 rokov od uvedenia úplne prvého kompaktu s označením Golf, prináša Volkswagen modernizáciu jeho už ôsmej generácie. Za tento čas sa Golf stal pevným pilierom ponuky nemeckej automobilky a zároveň autom definujúcim svoju triedu.
Teraz sa obľúbený hatchback a kombi, ktorého sa za tento čas predalo až 37 miliónov kusov ukazuje v novom šate. Zmeny však nie sú len vizuálne. Mnoho sa totiž udialo aj vo vnútri.
Nepatrné zmeny navonok
Nový Volkswagen Golf vsádza na decentné zmeny dizajnu. Avšak prepája ich s pomerne výraznými technologickými vylepšeniami. Už na prvý pohľad je zrejmé, že vzhľadovo sa zmenilo len zopár vecí.
Inzercia
V prednej časti je to napríklad nový, aerodynamicky vylepšený nárazník s cieľom optimalizácie prúdenia vzduchu a zníženia odporu. Nad ním sú umiernené úplne nové hlavné svetlomety. Tie majú jednoduchší dizajn a celkovo sú smerom nastred užšie.
Opticky ich vo vyšších verziách výbavy prepája LED pás, ktorý je obohatený o podsvietené predné logo. Volkswagen Golf sa tak stáva vôbec prvým európskym modelom značky, ktorý podobné riešenie aplikuje do sériovej podoby.
Pri svetlách ešte na moment zostaneme. Okrem ich pozmeneného tvaru sa totiž Volkswagen zameral aj na ich výkon a techniku. Základ tvoria klasické parabolické full LED svetlomety. Vyššia úroveň IQ.LIGHT LED je však z pohľadu techniky zaujímavejšia.
Matrixové svetlá totiž podľa výrobcu prešli zásadným vylepšením diaľkového režimu. Po novom majú dosah až 500 metrov, čo je oproti verzii pred modernizáciou významné vylepšenie.
Na tomto mieste musím povedať, že som osobne na test týchto svetlometov pomerne zvedavý, nakoľko už aktuálna verzia podľa môjho názoru vynikala svojím výkonom.
Nové farby aj disky kolies
Podobné zmeny v svetelnej technike sa udiali aj v zadnej časti auta. Na výber je tu, podobne, ako vpredu, dvojica rôznych svetlometov.
Základné vyhotovenie sa vyznačuje klasickým červeným sfarbením krycieho plastu a jednoduchšou grafikou ponášajúcou sa na aktuálnu verziu Volkswagenu Golf.
Voliteľné svetlomety IQ.LIGHT LED však prinášajú modernú 3D grafiku s priehľadným dizajnom. Ich novinkou je aj možnosť prispôsobenia si uvítacích a rozlúčkových efektov v celkovo až troch rôznych efektoch.
Z hľadiska vonkajšieho dizajnu sa modernizovaný Volkswagen Golf môže pochváliť novými diskami kolies či farbami karosérie. Celkovo ponuku farieb obohacuje štvorica nových lakovaní. Nimi sú Crystal Ice Blue Metallic, Anemone Blue Metallic, Oyster Silver Metallic a Grenadilla Black Metallic. Pre verzie R-Line, GTI a GTE je k dispozícii aj kombinácia s čiernym lakovaním strechy.
Nový interiér
O niečo výraznejšie zmeny sa však udiali v interiéri auta. Volkswagen tu, podobne ako pri svojom ID.3, aplikoval nové, kvalitnejšie materiály. To však nie je ani zďaleka všetko. Pred vodičom je 10,2-palcový digitálny prístrojový štít vo viac-menej rovnakej podobe akú poznáme dnes. Novinkou je však viacero možností personalizácie.
Zásadne sa zmenil centrálny displej infotainmentu spoločne s jeho softvérom. S autom je tak po novom možné interagovať cez základný, 10,4-palcový displej Ready 2 Discover alebo cez 12,9-palcový panel Discover.
Oba displeje slúžia na ovládanie prepracovaného systému MIB4, ktorý by mal mať od základov zmenenú logiku ovládania a užívateľské rozhranie. Tento systém Volkswagen už skôr aplikoval do nového Passatu, Tiguanu a modernizovaných ID. modelov.
Novinkou je aj využitie umelej inteligencie ovládanej hlasom. Jej základ tvorí známy bot ChatGPT, ktorý bol však upravený pre potreby auta.
Aplikácii tejto služby do infotainmentu sme sa pred časom venovali v samostatnom článku. Hlavnou výhodou umelej inteligencie na palube nového Volkswagen Golf je jednoduchšia a intuitívnejšia hlasová interakcia so systémom a jeho nastaveniami.
Benzín, nafta aj plug-in hybrid
Ďalšie zmeny sa týkajú aj motorizácií pod kapotou. Základ tvorí benzínový štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 85 kW. Ďalej je pod kapotou auta k dispozícii rovnaký motor s výkonom 110 kW.
Motor 1,5 TSI bez mild hybridného systému je k dispozícii len so 6-stupňovým manuálom. V ponuke sa nachádza aj mild hybridná verzia tohto agregátu so 48V systémom spriahnutá s automatickou prevodovkou. Tá je v rovnakých výkonových verziách, ako základný agregát.
Okrem motoru 1,5 TSI je k dispozícii aj benzínový dvojliter s výkonom 150, respektíve vrcholných 195 kW pre verziu GTI. Agregát 2,0 TSI s výkonom 150 kW je zároveň jediným motorom z ponuky, ktorý je možné kombinovať s pohonom 4MOTION.
Volkswagen nezabudol ani na priaznivcov naftových motorov. Pod kapotou modernizovaného Golfu sa objavuje dvojliter s výkonom 85 alebo 110 kW. Obe naftové motorizácie je možné kombinovať so 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG.
No a hlavnou novinkou pod kapotou Volkswagenu Golf je úplne nový plug-in hybridný systém. Ten je postavený na kombinácii motoru 1,5 TSI s výkonom 110 alebo 130 kW spoločne s elektromotorom s výkonom 85 kW. Volkswagen tak z plug-in hybridného systému dokáže dostať výkon 150 alebo až 200 kW pre verziu GTE. V oboch prípadoch je však poháňaná len predná náprava.
TEST Volkswagen Golf GTI: Týždeň sme jazdili legendu z Wolfsburgu. Je to jej labutia pieseň?
Nezabudlo sa na GTI ani výkonné GTE
Ako už napovedá výpočet motorizácií, Volkswagen Golf ôsmej generácie po facelifte príde hneď v niekoľkých verziách výbavy.
Základom bude Golf. Dôležité je dodať, že už základná verzia disponuje pomerne bohatou výbavou s automatickou klimatizáciou, vylepšeným multifunkčným volantom s mechanickými tlačidlami, parkovacím asistentom, bezdrôtovým prepojením so smartfónom, digitálnym kokpitom či LED svetlometmi.
Nad ňou je zasadená verzia Life a vrcholom ponuky klasického Golfu je dvojica Style a R-Line. Čo sa týka športovo ladeného hatchbacku, tu Golf už tradične ponúkne verziu GTI a plug-in hybridnú verziu GTE.
Zaujímavosťou je, že Golf GTI môže byť na želanie vybavený obložením interiéru z karbónových vlákien. Ide tak o premiéru prémiového materiálu v tomto modeli.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.