Prvý slovenský test VOYAH FREE: Rúca mýty o lacných čínskych elektromobiloch. A je fakt drahý.
Toto majestátne SUV s výkonom 490 koní si však svoju cenovku dokázalo obhájiť. Európski výrobcovia sa majú v čom inšpirovať!
Voyah Free je doslova nabitý funkciami a ponúka mimoriadny výkon pohonu.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Najprv malé upratovanie. Značka Voyah patrí pod koncern Dongfeng, čo je tretí najväčší výrobca automobilov v Číne. Voyah patrí medzi jeho luxusné značky, takže znak Dongfeng na ňom nenájdete. Je to čerešnička, pri ktorej sa neakceptujú žiadne zaváhania a má byť pýchou, zhmotnením toho, čo čínski konštruktéri dokážu. Zodpovedá tomu aj cenovka testovaného modelu Free. Aj keď v Číne si ho kúpite v prepočte za 50 000 eur, u nás sa cena pre drahý dovoz, clo a dane začína na úrovni 85 990 eur. To je veľmi odvážne.
Avšak po týždni a siedmich stovkách kilometrov musím povedať, že to nepovažujem za prestrelené. Zvykli sme si, že aj európske prémiové modely strednej triedy atakujú s pár balíkmi príplatkovej výbavy podobnú hranicu. Voyah Free predstavuje v porovnaní s nimi celkom rozumný pomer medzi cenou a hodnotou. Ako je to možné? Čítajte ďalej!
Prvý dojem? Maximálny!
Stačí sa pozrieť na elegantné línie tohto takmer 5-metrového SUV, jeho dlhú kapotu, veľké kolesá a distingvované detaily zvýraznené hlbokou zelenou metalízou, a už na prvý pohľad je jasné, že patrí do prémiovej triedy. Priblížte sa a LED pás tiahnuci sa naprieč prednou časťou auta vás privíta efektnou animáciou. Kľučky sa vysunú z dverí a v nich zabudované LED svetlo osvieti priestor okolo. Auto pokľakne na adaptívnom vzduchovom podvozku, aby vám uľahčilo nastúpiť.
Inzercia
Po otvorení dverí sa vám ukáže interiér, kde sa ozaj nešetrilo kožou. Usadnete do mimoriadne pohodlných vyhrievaných aj odvetrávaných sedadiel s masážnou funkciou, v menu klimatizácie si vyberiete jeden z troch parfémov, na ktorý máte práve náladu.
Stlačíte štartovacie tlačidlo a zrazu sa celá palubná doska aj s troma 12,3-palcovými displejmi celá vysunie o niekoľko centimetrov. Znížiť si ju môžete opäť tlačidlom, alebo sa to udeje automaticky v športovom režime, aby ste mali lepší rozhľad na cestu. Wow efekt? To si píšte! A ešte sme neskončili.
8 kamier!
Milujem nové autá. Mám na mysli také, ktoré sú úplnou neznámou a celý týždeň je čo objavovať. V tomto prípade týždeň možno ani nestačil. Voyah Free je doslova nabitý funkciami. Od hračiek, kde si môžete nastaviť farbu ambientného osvetlenia interiéru a následne ho nechať pulzovať do rytmu hudby, až po užitočné, akými sú monitoring kvality ovzdušia či vstavané kamery. A nemyslím iba tie, ktoré vám poskytnú virtuálny 360° pohľad z vtáčej perspektívy pri parkovaní v takej kvalite, že mnoho konkurentov by sa mohlo ísť hanbiť (tu je k dispozícii dokonca aj 3D náhľad).
Sú tu ďalšie kamery: dve smerujú dopredu. Jedna z nich slúži ako DVR kamera, ktorú viete aktivovať podržaním tlačidla na volante a nahráte čokoľvek, čo sa pred vaším autom udialo. Druhá kamera poskytuje nočné videnie s rozpoznávaním chodcov. Nie je to termálna kamera, akú používajú konkurenti, ale infračervená kamera. Chodci ani zvieratá teda na obraze nesvietia, zato ich vidíte na čiernobielom obraze vo vysokom rozlíšení priamo pred sebou a je úlohou softvéru, aby osoby rozpoznal.
Ďalšie dve kamery sú v interiéri. Jedna sníma predných pasažierov a popri tom pomocou analýzy výrazov tváre rozpoznáva náladu vodiča, únavu a podobne. Keď rozpozná nebezpečné správanie, spustí sa doslova poplach a celé auto vás upozorní, že by ste si mali napríklad oddýchnuť. Aj k tejto kamere majú však prístup pasažieri a môžu sa ňou napríklad odfotiť. Poslednou kamerou (resp. viac kamier som nenašiel) je širokouhlá kamera snímajúca zadné sedadlá, určená predovšetkým na kontrolu detí. To je perfektná vec a netuším, prečo ju neponúkajú viacerí konkurenti. Spomedzi prvkov vyhradených len pre tú najvyššiu triedu spomeniem ešte elektrochromatickú panoramatickú strechu. Nemá roletku, ale povelom na dotykovej obrazovke sa dá z priehľadnej spraviť nepriehľadná. Pôsobivá mágia!
Infotainment
Strecha a dokonca aj otváranie krytu nabíjacieho portu sa ovláda výlučne cez displej. Našťastie drvivú väčšinu funkcií, ktoré reálne potrebujete, máte poruke v podobe fyzických tlačidiel. Parkovacie kamery, ovládanie klimatizácie, jazdné režimy… Skrátka všetko dôležité.
Veľmi sympatické je špeciálne menu pri zaradení režimu P na prevodovke, keď sa zobrazí personalizovateľné menu so skratkami k funkciám, ktoré v tomto režime môžu prísť vhod. Napríklad zníženie podvozka, otvorenie veka nabíjania, ventilácia kabíny a mnoho ďalšieho.
Samotný infotainment je relatívne jednoduchý, ale musím zároveň povedať, že funkčný. Pri jeho používaní vás nerozptyľuje animáciami ani zbytočnými obrázkami. Jazdu a asistenčné systémy si viete nastaviť dopodrobna, ostatné veci sú trochu jednoduchšie. Na druhú stranu veľmi oceňujem pamäť nastavenia asistenčných systémov.
Taktiež sa mi páči, že do Voyahu ešte nedorazila otravná opatrnosť európskych automobiliek, takže po štarte nemusíte odkliknúť žiadne upozornenia, varovania, ani nemusíte nič potvrdzovať. Naštartujete, pokocháte sa ako vám z pár sekúnd displeje narástli o polovicu, a môžete ísť.
Jazda
A jazda s Voyah Free je naozaj mimoriadne príjemná. Vzduchový podvozok nastaviteľný v rozsahu až 10 centimetrov odvádza svoju prácu vynikajúco. Dokonca nadpriemerne dobre. Ani na roletách sa autu kolesá nerozskáču, neprenášajú do karosérie žiadne rázy a nápravy sú prvotriedne odhlučnené.
Viac odhlučnenia by zniesli pneumatiky, kde Voyahu na najlepšiu konkurenciu predsa-len čosi chýba, ale nie je to žiadna katastrofa. Odhlučnenie aerodynamiky je vďaka dvojitým akustickým sklám výborné a aj tak si oveľa viac vážim ozaj skvelý podvozok, ktorý vpredu využíva nápravu s dvojitými trojuholníkovými ramenami, a veľmi prirodzený pocit z bŕzd, ktoré sú Achilovka mnohých elektromobilov.
Pochvalu si zaslúži aj riadenie za veľmi príjemnú, prirodzenú spätnú väzbu, vďaka čomu je Voyah Free pocitovo oveľa ľahší, než čo naznačuje oficiálna hmotnosť cez 2,3 tony. V komfortnom režime sa volantom toči naozaj ľahúčko, čo ocenia najmä dámy. Polomer otáčania by však mohol mať Voyah Free o kúsok lepší.
Dominantným dojmom z jazdy je teda komfort, ale čo výkon? Aj tu má Voyah čo povedať. K dispozícii je niekoľko jazdných režimov: Eko, Comfort, Performance, Outing, Snow a Individual. Keďže Voyah Free je úplná novinka, vytiahli sme telemetriu, aby sme zmerali jeho výkony na ceste a to vo vybitom aj nabitom stave.
Celkový potenciál auta je veľmi zaujímavý: výkon 360 kW (490 k), krútiaci moment 750 Nm a pohon oboch náprav. A realita? Aj pri stave batérie okolo 20 % je však zrýchlenie impozantné.
Mäkké naladenie podvozka a vysoký výkon spôsobujú, že predné kolesá najmä vo výjazdoch zo zákrut začnú jemne prešmykovať. Výrobca udáva zrýchlenie na 100 km/h za 4,4 sekundy. My sme pri vybitom aute (SOC 16 %) namerali zrýchlenie 5,3 s v komfortnom režime, pričom v športovom došlo k citeľnému zlepšeniu a čas zrýchlenia spadol na 4,6 sekundy.
S nabitou batériou klesol v športovom režime na 4 sekundy a pocit v kabíne bol doslova zdrvujúci. Veď Porsche 911 Turbo z roku 2000 dávalo stovku za 4,2 sekundy!
Nabíjanie a dojazd
Na 200 kW nabíjačke GreenWay sme dosiahli maximálny nabíjací výkon okolo 90 kW, aj keď maximum by malo byť 120 kW. Importér hovorí, že je to vecou nastavenia komunikačného protokolu auta so stanicami od GreenWay, na ktorom sa pracuje. Aj tak sa auto nabilo z 9 na 100 % za prijateľnú hodinu a pol, počas ktorej sa trakčná batéria od CATL s nominálnou kapacitou až 120 kWh (z toho 106 kWh využiteľných) chystala na podanie ďalšieho výkonu.
Tentokrát som chcel vyskúšať dojazd na jedno nabitie. Normálnym tempom sa mi podarilo spraviť až 435 km na jedno nabitie so zostávajúcim dojazdom 35 km pri spotrebe niečo nad 21 kWh/100 km. To znamená, že sa mi aj so spustenou klimatizáciou podarilo priblížiť výrobcom deklarovanej hodnote 500 km. Veľký palec hore. Navyše tie kilometre boli veľmi príjemne strávené.
Voyah ponúka aj prémiový audiosystém od Dynaudio, takže dokáže potešiť aj milovníkov kvalitne reprodukovanej hudby.
Drobnosti
Samozrejme, ani Voyah Free nie je dokonalý. Na kvalitu hands-free telefonátu sa mi sťažovali viacerí, avšak vraj je to otázka updatu, ktorý dokáže Voyah Free prijať bezdrôtovo. Zatiaľ nefunguje ani Android Auto, ale to sa má tiež zmeniť postupom času. Navigácia však používa Google mapy a musím ju maximálne pochváliť. Je aktuálna a presná, navyše veľmi dobre zachytáva aj aktuálnu dopravnú situáciu.
Z nepochopiteľných dôvodov nie je auto vybavené automatickými diaľkovými svetlami, takže musíte (inak dobre svietiace) LED svetlá ovládať manuálne. A to je asi všetko. Iste, za danú cenu by sa sem zmestil aj head-up displej, ktorého funkciu však čiastočne kompenzuje vysúvacia palubná doska.
To sú však skutočne drobnosti, ktoré Voyahu Free pri jeho nádhernom vzhľade a skvelom komforte rád odpustím. Je to skutočne výborné auto, do ktorého som vždy rád nasadol a rád som v ňom trávil čas. Nemyslel som si, že to o čínskom aute poviem tak skoro a o to viac som prekvapený. A to sme ešte stále iba na začiatku.
Technické údaje Voyah Free | |
Motor | 2 × elektrický s permanentným magnetom |
Max. systémový výkon | 360 kW (490 k) |
Max. systémový krútiaci moment | 750 Nm |
Pohon a podvozok | Automatická prevodovka (jeden priamy prevod), pohon 4 × 4, vpredu lichobežníková náprava, vzadu multilink, vzduchový podvozok. |
Brzdy a pneu | Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. 255/45 R20. |
Batožinový priestor | 560/1 320 dm³ |
Rozmery | 4 905 × 1 950 × 1 645 mm |
Rázvor | 2 960 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 340 kg |
Využiteľná kapacita batérie | 106 kWh |
Najvyššia rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 4,4 s |
Spotreba (WLTP) | Podlieha homologácii |
Dojazd (WLTP) | 500 km |
Čas nabíjania 10 – 80 % (DC) | 45 min (@120 kW max.) |
Cena/testované auto | 85 990 €/89 990 € |
Konkurenti: | Mercedes EQE SUV, Audi e-tron, BMW iX |