V General Motors padajú hlavy

Predseda predstavenstva General Motors Rick Wagoner s okamžitou platnosťou odstúpil z funkcie. Prezident Barack Obama totiž jeho odchodom podmienil ďalšiu štátnu pomoc.
Vydané  Text: 
General Motors zažíva najhlbšiu krízu za storočnicu svojej existencie, kedysi hrdá svetová jednotka balansuje na pokraji bankrotu. Celý automobilový svet len s úžasom sledoval, ako sa manažéri, ktorí svojimi chybnými rozhodnutiami priviedli koncern tam, kde dnes je, držia na svojich pozíciách. Americký prezident Barack Obama dal automobilke ultimátum: buď peniaze alebo Rick Wagoner. Keďže ide skutočne o prežitie obrovského koncernu, jeho šéf Rick Wagoner s okamžitou platnosťou odstúpil z funkcie. Na uvoľnené miesto si sadne doterajšia dvojka Frederick Henderson. No týmto sa zemetrasenie ešte len začína, pretože špeciálna komisia americkej vlády mieni vymeniť väčší počet vrcholných manažérov GM. **Tvrdohlavosť sa nevypláca** To, že Wagoner musí pobaliť kufre, bolo jasné od začiatku. Otázka neznela, či pôjde, ale kedy. Hoci ešte pred dvomi týždňami vyhlasoval, že GM neopustí: „Cítim sa za koncern zodpovedný. Chcem pokračovať dovtedy, kým nedáme všetko do poriadku a nedostaneme koncern späť na cestu. A ďalej sa už uvidí.“ Hrdé slová muža, ktorého podpis a záverečný súhlas s navrhovanou stratégiou priviedli koncern na mizinu. Wagonerova vina ani zďaleka nie je jasná, hoci ako hlava GM nesie zodpovednosť za všetky rozhodnutia. Žiadny manažér nemá namiesto hlavy encyklopédiu a určite nemôže vedieť všetko. Od toho má najbližších podriadených, ktorí zodpovedajú za danú oblasť. Šéf sa jednoducho musí spoľahnúť na to, že informácie od ďalších členov predstavenstva sú správne. Úmysel vládnej komisie priviesť novú krv aj do nižších pozícií je preto pochopiteľný. Keď vlani udrela kríza plnou silou, prejavili sa všetky manažérske chyby: zastaraný dizajn, premrštené rozmery, smädné motory, slabá kvalita. Američania tvrdohlavo stáli za svojimi modelmi, až vlani začali vo veľkom investovať do alternatívneho pohonu a malých úsporných modelov. Toto rozhodnutie sa však podľa expertov oneskorilo o celé roky. Prišlo príliš neskoro – pre GM aj Ricka Wagonera. **Šibeničný termín** Rick Wagoner odišiel, no štátna pomoc nie je istá. Biely dom totiž odmietol sanačné plány GM a Chrysleru. Podľa Obamu ani jedna spoločnosť nepredložila plán, na ktorý by sa vláde oplatilo vyhodiť ďalšie miliardy dolárov. Prezident preto uložil automobilkám šibeničný termín: Chrysler dostal peniaze na 30 dní, GM na 60 dní. Ak ani po tomto termíne nepoložia na stôl akceptovateľný plán sanácie, čaká ich konkurz. GM má dva mesiace na to, aby sa dohodol s odbormi, akcionármi a veriteľmi na ďalších ústupkoch. Washington vyšle do Detroitu svoj tím, ktorý bude sledovať tieto rokovania. Rozhodnutie v súvislosti s Chryslerom je oveľa tvrdšie. Podľa vlády nie je Chrysler schopný prežiť bez partnera, na to je príliš malý, jeho modelová ponuka príliš slabá a strata trhových podielov príliš veľká. Vláda sľúbila automobilke šesť miliárd dolárov, ak do mesiaca dorieši partnerstvo s Fiatom, ktorý má výmenou za trasfer technológie dostať 35-percentný podiel. Ak rokovania s Talianmi skrachujú, Chrysler nedostane žiadne ďalšie peniaze. Zdroj: Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková **Kto je Rick Wagoner?** Rick Wagoner prevzal kormidlo GM v roku 2000 a stal sa najmladším koncernovým šéfom vo svete. Hneď v ďalšom roku bol vymenovaný za automobilového manažéra roku. Rok 2003 bol hviezdnym rokom GM a Wagonera, po ňom sa už začal nenápadný zostup vtedy najväčšieho automobilového koncernu sveta. Spoločnosť neustále strácala trhové podiely v Ázii a Európe, postupne zatvárala továrne aj v USA.







Inzercia