Predstavenie: Škoda Yeti

Do Škody Yeti vkladá český výrobca veľa nádeji. Čo prinesie „snežný muž“?
Vydané  Text: 
Pri značke Škoda sme si už zvykli, že žiadny z jej modelov nie je typickým predstaviteľom svojho segmentu. Rovnako to platí aj pre piaty modelový rad Yeti. Na štandardizovaných technologických základoch vznikol originálny automobil. Kompaktné SUV s názvom Tiguan už koncern Volkswagen v rodine má, tak načo vyrábať jeho kópiu o nejakých 400 km východnejšie od Wolfsburgu? Namiesto toho sa v Mladej Boleslavi rozhodli pre niečo menšie (a teda voči Tiguanu aj lacnejšie), pridali nevyhnutnú dávku vlastného know-how, zaujímavý dizajn a poď ho do výroby. Práve konečný dizajn sa až prekvapujúco drží konceptu z roku 2005. Yeti si zachoval jasne identifikovateľnú prednú časť, bočný profil a líniu okien, či takmer kolmý zadok. Od druhého konceptu sa sériové auto okrem líši skutočne minimálne, je ale takmer o 200 mm dlhšie (4233 mm). Interiér žiadnu revolúciu nezažil. Úsilie o nový tvar ozdobných líšt len ťažko
zamaskuje korene z palubnej dosky v modeloch Octavia a Superb. Zadné sedadlá sú pre zmenu prevzaté z Roomsteru, čo prináša rozmanité možnosti sklápania, posúvania a vyberania, ale aj mierne poddimenzované sedáky a operadlá. Batožinový priestor po ich vybratí stúpne až 1 760 litrov, v základnom usporiadaní jeho objem odhadujeme asi na 400 litrov. V jeho útrobách nájdeme množstvo háčikov a kotviacich očiek na zabezpečenie nákladu. Podvozok je prevzatý z druhej generácie Octavie (rázvor 2578 mm), čo zaručuje dobrú úroveň jazdných vlastností najmä na pevnom povrchu. Väčšie terénne ambície Yeti nemá, a to ani vo verzii s pohonom všetkých kolies. Vyššia svetlá výška sa uplatní najmä na poľnej ceste alebo v snehových závejoch, rozhodne však nepomôže v ťažkom teréne. Distribúciu sily zabezpečuje elektronicky riadená spojka Haldex štvrtej generácie, ktorú v rámci koncernu zatiaľ využíva len Volkswagen Tiguan a Audi TT RS. Pod kapotou budú pracovať výhradne prepĺňané agregáty. Horúcu novinku predstavuje úplne nový benzínový štvorvalec 1.2 TSI (77 kW/105 k) s priamym vstrekovaním a turbodúchadlom, ktorý sa bude dodávať iba s pohonom predným kolies. Benzínovou alternatívou je starý známy 1.8 TFSI s výkonom 118 kW/160 k, ktorý bude spolupracovať len s pohonom 4×4. Z ponuky naftových agregátov zmiznú štvorvalce so vstrekovaním čerpadlo-dýza, nahradí ich moderný motor 2.0 TDI so vstrekovaním common-rail v troch výkonových verziách: 81 kW/110 k, 103 kW/140 k a 125 kW/170 k. Škoda ich bude ponúkať s pohonom všetkých kolies,
najslabší variant bude možné skombinovať aj s pohonom predných kolies. Časom sa pravdepodobne objaví nový aj nový malý turbodiesel 1.6 TDI (77 kW/105 k). Podľa prvých neoficiálnych informácii bude na českom trhu základná cena verzie s motorom 1.2 TSI niekde na úrovni 389 000 Kč (približne 14 000 €/421 764 Sk). Sme tiež zvedaví na sériovú výbavu. Text: Vojtěch Formánek Foto: Škoda **Ako šiel čas** Prvé správy o príprave českého SUV prišli v roku 2005. Na ženevskom autosalóne bol vystavený koncept Yeti v modrej farbe. Nadmieru kladné reakcie vyústili v tom istom roku do prípravy druhého konceptu. Dvojdverový, tentokrát oranžový Yeti so skladacou strechou sa predstavil na jeseň toho istého roku vo Frankfurte. Potom nasledovalo dlhé čakanie až do roku 2009. **Yeti… a kto ďalší?** Prisúdiť Yetimu bezprostrednú konkurenciu nie je jednoduché. Rozmerovo aj motorizáciou je k nemu najbližšie Nissan Qashqai. Z nižších poschodí sa na novú Škodu tlačia prerastené malé autá ako napríklad Kia Soul či Suzuki SX4. Osloviť by ale mohla aj záujemcov o modely ako Toyota RAV4 či Hyundai Tucson, ktorým sa hravo vyrovná po motorickej stránke. Obidva modely sú síce väčšie, Škoda sa im však vyrovná ponukou motorov. Najväčšieho súpera ale zrejme Yeti nájde vo vlastnej stajni. Octavia Scout ponúka takmer identickú techniku a podobne priestranný interiér. Jej batožinový priestor je dokonca väčší, no po stránke variability má Yeti navrch.







Inzercia

Inzercia