F1: Nová éra sa začína

Fanúšikovia Formuly 1 opäť budú mať prečo žiť. Sezóna 2009 štartuje už tento víkend v austrálskom Melbourne.
Vydané  Text: 
O technických novinkách sa toho popísalo už pomerne dosť, preto len v stručnosti: motory ostávajú naďalej zmrazené, monopoosty však dostali výrazne zmenenú aerodynamiku a hladké pneumatiky. Tieto zmeny majú pomôcť zvýšiť počet predbiehacích manévrov. Tímy tiež môžu nasadiť systém rekuperácie energie, ktorý prinesie extra výkon. Zo športových predpisov sa očakávaná veľká zmena nakoniec neuskutoční. FIA totiž po protestoch tímov stiahla svoj čerstvo schválený návrh, podľa ktorého by o titule rozhodoval počet víťazstiev a až v druhom slede bodový zisk. Je ale veľmi pravdepodobné, že toto pravidlo bude uvedené do praxe o rok. **McLaren** 1 Lewis Hamilton 2 Heikki Kovalainen
Obhajca titulu medzi jazdcami vstupuje do sezóny 2009 s nezmenenou dvojicou pilotov. Na poste šéfa tímu však Rona Dennisa vystriedal Martin Whitmarsh. Napriek tomu nepredpokladáme, že by sa to nejako zásadne mohlo prejaviť na chode tímu, pretože Whitmarsh je dlhoročným zamestnancom McLarenu a má bohaté skúsenosti. Monopost MP4-23 je jedným z najkrajších v aktuálnom poli, no počas testov sa zvlášť nepredviedol. McLaren totiž pracoval na novom riešení spodnej časti, ktoré sa neukázalo ako práve najlepšie. Po stránke hybridu je na tom Mercedes vcelku dobre, tím jeho nasadenie v Austrálii potvrdil. Vyjadrenia viacerých členov tímu sú opatrné, no konkurencia to považuje za zastierací manéver. **VERDIKT:** McLaren nikdy nebol slabý a ak aj má problém, vie ho identifikovať a vyriešiť. **Ferrari** 3 Felipe Massa 4 Kimi Räikkönen
Talianska firma sa definitívne rozlúčila so Jeanom Todtom, no ten v posledných rokoch už nemal veľký vplyv na chod tímu. Ten sa počas zimy výraznejšie nezmenil. Tandem Massa – Räikkönen má k dispozícii nový monopost F60, ktorý sa v Melbourne objaví aj s hybridnou technikou. Je to trochu prekvapujúce, pretože systém od Magnetti Marelli sa počas testov ukázal ako nie veľmi dobrý po stránke výkonu i spoľahlivosti. Nové auto ako celok sa v testoch nejako zvlášť nepredviedlo, no od Ferrari treba čakať útok na popredné priečky. **VERDIKT:** Ferrari má motiváciu, pomerne dobré auto aj kvalitných pilotov, preto nie je čo riešiť. **BMW Sauber** 5 Robert Kubica 6 Nick Heidfeld
Opäť raz tichý favorit Majstrovstiev sveta patrí k tímom s najlepšie vyvinutým hybridným systémom a plánuje ho na úvod nasadiť zaujímavým spôsobom. Nainšalovaný bude len v aute Nicka Heidfelda, Kubica pôjde bez neho. BMW bolo po testoch vcelku spokojné, hlavným tromfom by mohla byť spoľahlivosť. Ako tímová jednotka je vedený Kubica, no zázraky sa čakajú hlavne od Heidfelda. Ďalší rok bez výraznejšieho úspechu by mohol znamenať jeho koniec v tíme. A Quick Nick už jednoducho musí vyhrať. **VERDIKT:**Najvyšší čas pre BMW seriózne zaútočiť na titul, nič im k tomu nechýba. **Renault** 7 Fernando Alonso 8 Nelson Piquet
Šéf tímu Flavio Briatore tvrdí, že má pilota svojich snov. Alonsovi nechýba sebavedomie, jazdecké kvality a tiež hlad po úspechu. Otázne je, či mu monopost R29 bude stačiť. Renault sa totiž počas testov trápil s nedostatkami na mechanickej časti auta. Do Melbourne však cestuje s veľkým optimizmom a hybridným systémom. Pre tím to bude kľúčový rok, pretože hlavný sponzor ING oznámil odchod a megadieru v rozpočte zatiaľ nikto nezaplátal. Briatore sa už vyjadril, že súčasné tempo znižovania nákladov je nedostatočné a tím môže už po tejto sezóne skončiť. Piloti už museli prijať zníženie platov, pod Piquetom sa ale aj tak môže poriadne triasť stolička. **VERDIKT:**Renault visí nad priepasťou a len veľký úspech ho môže zachrániť, no R29 nie je víťazné auto. Fernando má pred sebou ťažkú misiu. **Toyota** 9 Jarno Tulli 10 Timo Glock
Víťazstvo alebo víťazstvo. Toyota v sezóne 2009 nemá veľmi na výber. Donedávna asi najviac rozhadzujúca automobilka čaká od svojho športového oddelenia výsledky, lebo inak to v Kolíne môže skončiť ako v Brackley. Toyota totiž priznala, že po odchode Hondy tiež zvažovala svoje zotrvanie v F1. Momentálne sa dopracovala len k drastickému zníženiu rozpočtu. Monopost TF109 ohodnotil Trulli ako najlepšie auto svojej kariéry. Nie je však isté, že bude sedieť aj jazdeckému štýlu Tima Glocka. V oblasti hybridných automobilov je Toyota lídrom, no v F1 si na hybridný monopost ešte chvíľu počkáme. Systém rekuperácie energie dostane TF109 až pri B-verzii šasi niekedy koncom prvej polovice sezóny. **VERDIKT:**Toyota musí presvedčiť, no stále nenašla ten správny recept. Víťazstvo bude viac zázrakom ako skutočným potvrdením správnej cesty. **Toro Rosso** 11 Sébastien Bourdais 12 Sébastien Buemi
Najväčšie prekvapenie roka 2008 vstupuje do novej sezóny pod tlakom, ktorý má na svedomí senzačné víťazstvo Vettela v Monze. Mladý Nemec ale prestúpil do hlavného tímu a jeho výsledky majú napodobniť nováčik Buemi a v minulom roku nie veľmi výrazný Bourdais. Nové šasi STR4 v základoch navrhol Adrian Newey, tím ale tvrdí, že je to viac než len premaľovaný Red Bull. Pod kapotou je stále motor Ferrari, ktorý v minulom roku znamenal hlavnú výhodu v internom býčom súboji. Nasadenie hybridu je zatiaľ otázne. **VERDIKT:**V tejto zostave nemá tím Toro Rosso dôvod nadviazať na sezónu 2008. Bourdais prišiel do F1 neskoro, Buemi naopak priskoro. **Red Bull** 14 Mark Webber 15 Sebastian Vettel
Red Bull štartuje do novej sezóny s veľkými ambíciami, ktoré podporuje nováčik v tíme Vettel. Otáznikom však bude Webber. Austrálčan strávil zimu so zlomenou nohou a hoci sa uzdravil v predstihu, tréningový výpadok ho môže spočiatku citeľne obmedziť. Nový monopost RB5 zahviezdil počas svojho prvého testu, no postupom času sa strácal v poli. Tím autu napriek tomu verí. V Austrálii sa na štart postaví bez hybridného pohonu, jeho nasadenie je reálne až v Európe. **VERDIKT:**Vettela tipujú viacerí za šampióna budúcnosti, no s nie s Red Bullom. Víťazstvo bude malý zázrak. **Williams Toyota** 16 Nico Rosberg 17 Kazuki Nakajima
Finančnými zdrojmi Williamsu dosť podstatne zatriasla finančná kríza, islandské spoločnosti svoje logá z monopostu stiahli. Okrem toho sa rozlúčila aj spoločnosť Lenovo. Tím napriek tomu tvrdí, že je finančne zabezpečený minimálne do blízkej budúcnosti. Časy dosiahnuté v testoch dávajú pilotom dôvod na radosť, no realita sa ukáže až v pretekoch. Williams ako jeden z prvých začal s vývojom hybridu, no jeho systém asi tiež nedorazí do Melbourne. Tímu s limitovanými zdrojmi môže tiež výrazne zahrať do kariet zákaz testovania počas sezóny. **VERDIKT:**Označovať Williams za čierneho koňa je obohraná pesnička, no ak sa im vydarí vstup do sezóny, tak možno aj motyka vystrelí. **Force India Mercedes** 20 Adrian Sutil 21 Giancarlo Fisichella
Po rozpačitom prvom roku vstupuje Vijay Mallya do sezóny 2009 s novým technologickým partnerom. Mercedes v tomto prípade dodáva kompletné pohonné ústrojenstvo na rozdiel od Ferrari, ktoré tímu dodávalo len motor. Podľa očakávania monopost VJM02 počas testov zvlášť nezaujal, tím vidí rezervy predovšetkým v aerodynamike. Problém však nie je rýchlosti, ale v prítlaku. Dôležitým faktorom určite bude spoľahlivosť a tu si Force India verí. **VERDIKT:**Zmena dodávateľa motorov tím Force India určite posunie dopredu, no neveríme, že to postačí na seriózne predbehnutie konkurencie. **Brawn Mercedes** 22 Jenson Button 23 Rubens Barrichello
Prišiel posledný, no všetci sa ho boja. Honda svoj tím zachránila na poslednú chvíľu a Brawn počas testov všetkým vyrazil dych. Tím na novom aute pracoval aj počas neistých týždňov rokovaní o novom majiteľovi. A výsledok je viac než viditeľný, nového monopostu BGP 01 sa bojí aj Ferrari či Renault. Problémom môže byť len inovatívny difúzor, ktorý už vzbudil rozruch v konkurenčných tímoch. Ak sa nezmení, Red Bull plánuje v Melbourne podať protest. Z jazdcov je jednoznačným číslom jeden Button, Barrichella zachránila v kokpite len neochota sponzorov podporiť mladého Sennu. **VERDIKT:**Najväčšia záhada, no Rossovi Brawnovi každý drží palce a dopraje úspech. Problém môže byť len medzi volantom a sedadlom. Text: Martin Ruisl







Inzercia