Tankodrom na cestách: Kde sa treba sťažovať?

Slovenské cesty sú povestné svojim stavom. Smelo ich možno označiť za tankodrom. Nechať v jame časť nápravy nie je ničím nezvyčajné.
Vydané  Text: 
Množstvo výtlkov a jám na slovenských cestách nikoho z našincov neprekvapuje, po zimnom období sa množia priam geometrickým radom. Priamo úmerne s tým narastá aj výskyt poškodených vozidiel. Poisťovne ešte donedávna odporúčali zavolať políciu. Nový zákon o cestnej premávke však popri nehode zavádza škodovú udalosť, čiže udalosť, pri ktorej škoda na vozidle nepresiahne zhruba 4 000 €. Lenže na niektoré škody, napríklad tie, ktoré nastanú v dôsledku zlého stavu ciest, tento finančný limit neplatí. Polícia sa nimi skrátka zaoberať nebude. Najjednoduchším riešením je havarijné poistenie, ktoré zväčša podobné škody pokrýva bez ohľadu na to, či polícia vec prešetrila. Odporúčame skontrolovať zmluvu, či naozaj obsahuje poistenie aj pre takýto typ škody. V prípade, že vozidlo nie je havarijne poistené, môže si vodič uplatiť náhradu u správcu komunikácie buď mimosúdnou dohodou alebo v občiansko-právnom konaní. Dôkazné bremeno nesie vodič. Podľa právnika Stanislava Jakubčíka v zásade platí pravidlo, že nie je jama ako jama. Podľa zákona o cestnej premávke je vodič povinný prispôsobiť svoje správanie sa okrem iného stavu vozovky. „Ak by porušil túto povinnosť alebo mohol poškodenie vozovky odôvodnene predvídať, mohol by súd jeho konanie posudzovať ako spoluzavinenie škody, čo by sa odzrkadlilo na výške priznanej náhrady,“ upozorňuje advokátska koncipientka Kristína Bakošová. Na ceste 1. triedy alebo na diaľnici sa očakáva určitá kvalita vozovky. Ak si však vodič poškodí vozidlo v jame ukrytej v kaluži vody, má veľkú šancu uspieť. Rovnako je to aj vtedy, ak koleso zostane v odokrytej odpadovej šachte, za ktorý jednoznačne nesie zodpovednosť správca komunikácie. Iná situácia je na okresných alebo mestských cestách, kde sa stav rapídne zhoršuje najmä po zimnom období. Správcovia komunikácií zvyknú kritické úseky označovať značkami a v prípade žaloby nemá poškodený nárok na náhradu škody. Každý prípad sa posudzuje individuálne, preto nemôžeme poskytnúť jednoznačný návod. Na druhej strane si treba uvedomiť, že štát sa snaží chrániť správcov pred špekulantmi, ktorí si chcú opravu nápravy poškodenej pri zvážaní dreva z lesa, „zahojiť“ práve zo štátneho rozpočtu. Správcovia by si však nemali vysvetľovať túto ochranu ako právo odmietnuť zodpovednosť. Text: Soňa Zverková **Ako postupovať** 1. Nafoťte vozidlo po nehode, jeho postavenie a poškodenie (ak je viditeľné). Nemusí byť na škodu urobiť zopár záberov jamy z väčšej diaľky, čo môže pomôcť pri dokazovaní, či ste ju mohli alebo nemohli zbadať včas. 2. Pokúste sa zabezpečiť svedkov a ich výpovede. 3. Nároky si v poisťovni aj správcu komunikácie uplatnite čo najskôr, pretože podlieha dvojročnej subjektívnej premlčacej lehote, ktorá sa počíta odo dňa, keď zistíte poškodenie auta. K písomnej žiadosti priložte dokumentáciu, správu o nehode alebo o poškodení vozidla a faktúru za opravu. 4. Ak správca komunikácie vašu žiadosť odmietne prípadne sa iným spôsobom snaží zbaviť zodpovednosti, môžete podať žalobu. Odporúčame poradiť sa najskôr s právnikom, ktorý je schopný odhadnúť šancu na úspech a neskôr vás zastupovať pred súdom. **Rozdelenie zodpovednosti** Cesty I. triedy, diaľnice a cesty pre motorové vozidlá – Národná diaľničná spoločnosť Cesty II. a III. triedy – samosprávny kraj Miestne a účelové komunikácie – obec







Inzercia

Inzercia