Volkswagen v tomto roku očakáva klesajúce tržby a zisky a šéf koncernu Martin Winterkorn predpovedá „extrémne ťažký rok“. No i napriek neradostným vyhliadkam je presvedčený, že na konci roka budú v lepšej pozícii než konkurencia. Dopomôcť by k tomu malo 20 nových modelov, ktoré chce koncern uviesť na trh do roku 2010, ako aj úspory nákladov napríklad formou ukončenia zmlúv pre 16 000 ľudí pracujúcich na čiastočný úväzok.
**Šrotovné zachraňuje bilanciu**
VW profituje predovšetkým z nemeckého šrotovného. Svedčí o tom fakt, že február sa z hľadiska predaja stal najlepším mesiacom takmer za 20 rokov. Šrotovné podporilo predaj koncernových modelov o jedenásť percent, kým vozidiel značky VW dokonca o 20 percent. No nie je všetko také ružové, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Svetový automobilový trh sa prepadol o 23 percent a samotný Volkswagen o 15 percent. „Svetlým bodom je však Nemecko,“ dodáva Winterkorn.
VW ako jedna z mála automobiliek vlani medziročne zvýšila zisk o 13,7 percenta na 4,7 miliardy eur, kým tržby vzrástli iba o jedno percento na 6,6 miliardy eur. Koncern, ktorý zastrešuje značky VW, Audi, Škoda, Seat, Bentley, Lamborghini, Bugatti a Scania, predal celkovo 6,3 milióna vozidiel. Najspokojnejšia je zrejme značka VW, ktorá dokázala zvýšiť prevádzkový zisk takmer o 40 percent na 2,7 miliardy eur. Posledné tri mesiace minulého roka boli kritické aj pre európsku jednotku. Tržby sa medziročne znížili o 1,6 percenta na 28,4 miliardy eur a prevádzkový zisk o 24,4 percenta na 1,4 miliardy eur.
**Rekordné platy**
Napriek začínajúcej kríze predstavenstvo VW vlani zarobilo najviac v histórii koncernu. Príjmy jeho členov sa medziročne zvýšili takmer trojnásobne zo 16,5 na 45,4 milióna eur. Platy piatich najvyššie postavených manažérov vzrástli niekoľkonásobne. Martin Winterkorn vďaka predaju akcií zarobil 12,7 milióna eur v porovnaní s piatimi miliónmi v roku 2007, finančný riaditeľ Hans Dieter Pötsch a šéf zaobstarávania Francisco Garcia Sanz obohatili svoje konto sumou 9,5 milióna eur, riaditeľ produkcie Jochem Heizmann dostal 6,9 milióna eur a personálny riaditeľ 6,8 milióna eur.
Manažéri predávali akcie najmä na jeseň, keď špekulanti vyvolali ich výrazný vzostup, v istom období jedna akcia stála až tisíc eur. Pätica topmanažérov po predaji vložili do wolfsburskej nadácie 2,5 milióna eur na podporu detí a ich aktivít. Skrátka neobišli ani zamestnanci koncernu, ktorí k platu dostávajú podiel na zisku. Pracovníci šiestich západonemeckých tovární si prilepšili sumou 4 100 eur, čiže o 400 eur viac ako v roku 2007.
Zdroj: Financial Times Deutschland, Handelsblatt
Spracovala: Soňa Zverková