Šrotovné: Výstrel naslepo?

Slovenská vláda schválila šrotovné. Cieľom tohto kroku je podporiť predaj áut a stiahnuť z ciest pojazdný šrot. Neminie sa však úmysel účinkom?
Vydané  Text: 
Slovenská vláda schválila návrh na zavedenie tzv. šrotovného, čiže prémie za zošrotovanie starého vozidla, o ktorú sa zníži hodnota nového auta pri jeho kúpe. Po viacerých návrhoch napokon ministerstvo hospodárstva navrhlo dve súbežné prémie. Ako povedal šéf rezortu Ľubomír Jahnátek, dohoda s predajcami hovorila minimálne o sume 1 000 € (30 126 Sk). Túto dohodu dodržali a pridali k nej ešte jednu možnosť. Ak sa predajca rozhodne pre spoluúčasť v hodnote 500 € (15 063 Sk), štát prispeje sumou 1 500 € (45 189 Sk), takže zákazník nakoniec získa zľavu 2 000 € (60 252 Sk). „Myslím si, že je to dobrý postoj. Malo by to podporiť súťaživosť medzi predajcami,“ povedal po zasadnutí vlády Ľubomír Jahnátek. Keďže si šrotovné nevyžadovalo novelu žiadneho zákona, začne platiť 9. marca. Podmienkou na získanie prémie je vek vozidla, ktoré musí byť vyrobené pred 31. decembrom 1999 a zaevidované na našom území najneskôr k 31. decembru 2008. Šrotovné sa bude vyplácať len pri kúpe vozidla do 25 000 € vrátane DPH (753 150 Sk). Slováci však hotovosť neuvidia, pretože predajca si šrotovné vyfakturuje od ministerstva hospodárstva. Podmienka, že zľavu si môže uplatniť iba majiteľ, by mala zabrániť tomu, aby sa zo starých škodoviek alebo žigulákov zo dňa na deň nestal najžiadanejší artikel dlhoprstých. Výhodu majú majitelia viacerých harabúrd, pretože si môžu šrotovné naakumulovať a v niektorých prípadoch odísť s novým autom bez zaplatenia. Podmienkou sú platné doklady a tabuľky s evidenčným číslom. Na tento projekt vláda vyčlenila miliardu korún, čiže zhruba 33 miliónov eur. „Akonáhle sa peniaze vyčerpajú, budeme analyzovať, či toto opatrenie malo dostatočný efekt. Ak áno, budeme v ňom možno pokračovať a ak nie, možno tento mechanizmus zrušíme,“ povedal premiér Robert Fico. Importéri zavedenie šrotovného síce privítali, no mnohí spochybňujú jeho účinnosť. Do dnešného dňa sľub o spoluúčasti 500 € potvrdili importéri značiek Citroën a Peugeot. „Rozhodli sme sa podporiť túto iniciatívu a ponúknuť slovenským klientom čo najvýhodnejšie riešenie pri obnove svojho vozového parku,“ poukazuje postoj značky k šrotovnému Ivana Orviská zo spoločnosti Peugeot Slovakia. Citroën sa tiež priklonil k snahe podporiť automobilový trh. „Chceme umožniť klientovi získať príspevok 2000€, preto poskytneme na základe potvrdenia o zošrotovaní starého vozidla zľavu 500€,“ hovorí Silvia Hažírová z Citroën Slovakia. Hoci sa ostatní dovozcovia rozhodli počkať na zverejnenie výnosu ministerstva hospodárstva, Volkswagen a Renault už avizovali záujem o podporu predaja svojim príspevkom 500 €. Zavedenie šrotovného vyvolalo nemalú kritiku. Podľa podpredsedu SDKÚ-DS Ivana Mikloša je šrotovné „nesystémové opatrenie, ktoré nepomôže nikomu okrem úzkych skupín lobistov“. Bývalý minister financií je presvedčený, že systémovejším a účinnejším opatrením by bolo rozšírenie odpočtu DPH na vozidlá kategórie M1. Analytik Prognostického ústavu SAV Pavol Kárász by zas za vhodnú považoval kombináciu šrotovného a odpočtu DPH z kategórie M1. Hoci Združenie automobilového priemyslu navrhlo aj odpočet DPH, štát ho odmietol kvôli výpadku príjmov do štátneho rozpočtu. Vláda poukazuje na previazanie automobilového priemyslu v celej Európe. „Šrotovné vo Francúzsku v konečnom dôsledku podporí aj fabriky u nás,“ argumentuje Ľubomír Jahnátek. Odvoláva sa pritom aj na odporúčanie Európskej komisie, aby členské štáty zaviedli šrotovné a spoločne pomohli oživiť tento sektor v celej Európe. Z tohto hľadiska sa môže prémia osvedčiť a Slovensko prispeje svojou troškou do mlyna. Otázku však môžeme položiť aj inak. Prečo susedné Česko neposlúchlo odporúčanie Bruselu? Dolná snemovňa českého parlamentu schválila odpočet DPH z osobných áut pre právnické osoby. A keďže Slovák pozerá cez svoju peňaženku, môže to mať pre náš trh katastrofálne následky. Kto zabráni slovenským podnikateľom zakladať v ČR dcérske firmičky, nakúpiť autá bez DPH a jazdiť na českých značkách? A ak si Slováci spočítajú, že si nové auto ani tak nemôžu dovoliť a radšej ešte pojazdia na starej „stodvadsiatke“, môže sa šrotovné ukázať ako výstrel naslepo. Text: Soňa Zverková Foto: PANER **ŠROTOVNÉ – RADY A TIPY 1. Nárok:** – fyzické osoby \- právnické osoby/živnostníci \- neziskové organizácie **2. Vozidlo:** – vyrobené pred 31. decembrom 1999 \- zaevidované v SR do 31. decembra 2008 **3. Obmedzenie** – nové vozidlo do 25 000 € vrátane DPH \- nárok má iba majiteľ vozidla **4. Postup:** – odovzdajte vozidlo autorizovanému spracovateľovi, ktorý vystaví potvrdenie o prevzatí a likvidácii auta. \- na dopravnom inšpektoráte odovzdajte osvedčenie o evidencii a tabuľky s evidenčným číslom \- u predajcu sa preukážte oboma potvrdeniami **5. Faktúra od predajcu musí obsahovať:** – pôvodnú cenu vozidla \- šrotovné \- spoluúčasť predajcu (ak existuje) \- výslednú cenu







Inzercia

Inzercia