Ford Focus RS bol dostatočným dôvodom na oželenie horúcich noviniek významného automobilového sviatku. Možnosť zajazdiť si s takýmto „nadupaným“ autom sa nenaskytne každý deň, nehovoriac o tom, že sme sa jazdnej prezentácie zúčastnili ako jediná redakcia zo Slovenska.
Žralok, aj takto samotní konštruktéri charakterizujú verziu RS. Na rozdiel od delfína, variantu ST, je tu niekoľko podstatných zmien. Focus RS prešiel viacerými aerodynamickými úpravami. Modifikovaný bol predný nárazník pre lepšie chladenie motora, pribudol výraznejší spojler starajúci sa o vyšší prítlak a aj difúzor zabezpečujúci väčšiu stabilitu zadnej nápravy najmä pri vysokých rýchlostiach.
Zásadná zmena oproti verzii ST sa udiala samozrejme pod prednou kapotou. Benzínový päťvalec dotovaný turbodúchadlom od špecialistov firmy Borg Warner je vyladený na výkon 224 kW/305 k. Viac koní v porovnaní s ST-čkom (165 kW/225 k) má na svedomí okrem iného najmä dvojnásobne väčší plniaci tlak s hodnotou 1,4 baru.
Výkon nie je všetko, tento známy fakt vedia vo Forde veľmi dobre. Aj preto sa Focus RS môže popýšiť riadnym krútiacim momentom 440 Nm, ktorý mu môže závidieť napríklad aj Audi R8 (430 Nm). Krásne čísla, poviete si, ale toto všetko má zvládnuť chúďatko jedna náprava? Bude musieť, pretože pohon všetkých kolies zabíja výkon motora, je ťažký, veľa stojí a komplikuje život – tvrdia svorne tvorcovia tohto pretekárskeho náradia v civilnom oblečení.
Okrem použitia mechanického diferenciálu so zvýšenou svornosťou vyriešili problém prenášania výkonu na vozovku aplikovaním špeciálneho dielu na prednú nápravu. Kĺb Revo-Knuckle sa vyvíjal od roku 2001 a je namontovaný medzi pružiacou vzperou a stabilizátorom. Umožnil posunúť os, okolo ktorej sa natáča podľa pohybov volantu predné koleso, viac smerom von (čiže ešte bližšie k samotnému stredu kolesa). Úplne eliminovať odveký súboj pohonných a riadiacich síl sa pochopiteľne nedá, ale keď si spomenieme na naše zážitky s Mazdou MPS, ktorá doslova trhala ruky… Toto nám príde ako veľmi šikovné riešenie.
Zážitky za volantom s ultimatívnou technikou vždy majú niečo do seba a na adrenalín vytekajúci ušami sme boli pripravení už pred jazdou. Aj napriek tomu nás Focus RS prekvapil po viacerých stránkach. Bolo až neuveriteľné, aká zvuková kulisa sprevádzala vyčíňanie pohonnej jednotky. Rachot z dvoch okrúhlych koncoviek s priemerom 10 cm navodzoval pocit, že auto ženie vpred niečo ďaleko hrozivejšie ako „len“ prepĺňaný dva a polliter.
Príkladná bola stabilita a to aj na mokrom povrchu. Focus RS rezal zákruty veľmi ochotne, pri ostrých výjazdoch z nich riadenie trocha trhalo, čiže volant bolo treba držať pevnejšie. Milovníkom pozdĺžnych zrýchlení prezradíme, že auto hrabalo ešte aj na trojke. Maximálka je 263 km/h (žiaden limit pri 250 kmh) a ak niekoho zaujíma či elektronickí pomocníci nezasahujú príliš do práce vodiča, tak môžeme povedať jednoznačné nie… dajú sa totiž deaktivovať.
Text: Peter Michalec
Foto: Ford
Technické údaje**Motor****prepĺňaný benzínový 2.5**Zdvihový objem2522 cm3Výkon224 kW/305 k pri 6500 ot/minKrútiaci moment440 Nm pri 2300 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4402 x 1842 x 1497 mmRázvor2640 mmBatožinový priestor385 l**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť263 km/hZrýchlenie 0-100 km/h5,9 sKombinovaná spotreba9,4 l/100 kmEmisie CO2225 g/km**Cena**Základná cena verzie33 900\* € (1 021 271 Sk)
\*stanovené pre nemecký trh