Koncern General Motors vlani vykázal ďalšiu miliardovú stratu. Rok 2008 ukončil s mínusom 30,9 miliardy dolárov, pričom len v poslednom kvartáli vykázal stratu 9,6 miliardy dolárov. Tržby sa v 4. štvrťroku medziročne znížili zo 46,8 na 30,8 miliardy dolárov a celoročný pokles dosiahol 17 percent na 149 miliárd dolárov. Z biedy ho nevytiahli ani európske dcéry – Saab vyhlásil konkurz, Vauxhall má vyslovene marginálny podiel a Opel, ktorý tvorí až 80 percent predaja GM v Európe, trpí dôsledkami slabého dopytu. Koncern GM vlani predal na starom kontinente zhruba dva milióny vozidiel, čiže o 140 000 menej než v rekordnom roku 2007. Európsku bilanciu uzatvorila strata 1,7 miliardy dolárov v porovnaní so ziskom 55 miliónov dolárov v predchádzajúcom roku. V poslednom kvartáli sa strata medziročne zvýšila štvornásobne zo 445 miliónov na 1,9 miliardy dolárov.
GM tak opätovne nedokázal ochrániť svoje hotovostné rezervy, z ktorých mu zostalo 6,2 miliardy dolárov, pritom ešte na konci kalendárneho roka mal k dispozícii 14 miliárd dolárov. Koncern prežíva doslova zo dňa na deň, aj to len vďaka vládnej podpore. Doteraz získal zo štátneho rozpočtu 13,4 miliardy dolárov, z čoho štyri miliardy dolárov dostal v utorok minulého týždňa. Požiadavky však nemajú konca kraja, pretože už v marci potrebuje ďalšie dve miliardy a v apríli 2,6 miliardy dolárov. Celkovo šéf GM Rick Wagoner pýta 30 miliárd dolárov.
Tieto požiadavky dokazujú, že gigant zlyhal v avizovanom úsilí o zníženie nákladov. Wagoner neustále varuje pred katastrofálnymi dôsledkami konkurzu, pretože od jeho fungovania priamo aj nepriamo závisia tisíce pracovných miest v Spojených štátoch. No teraz je na ťahu komisia, ktorú vytvoril prezident Barack Obama. Jej členovia rozhodnú o tom, či GM ešte pomôžu a ak áno, tak ako. Možností je viacero, od lacných úverov až po konkurz. V každom prípade už magické slovíčko „konkurz“ padlo a Biely dom je na tento krok pripravený.
Zdroj: Financial Times Deutschland, Handelsblatt
Spracovala: Soňa Zverková