Bude patriť svet elektromobilom?

Japonci vedú v hybridnej technológii a Nemci už nemienia ďalej znášať stratu tváre. Čoraz viac automobiliek uzatvára partnerstvá pre vývoj elektromobilu.
Vydané  Text: 
Nie je to tak dávno, čo sa Volkswagen a Toshiba dohodli na spolupráci pri vývoji elektrického pohonu. Pritom nemecký koncern už dávnejšie uzatvoril dohodu so Sanyom, ktorý mu má od roku 2010 dodávať lítium-iónové batérie. No VW nie je jediný. Začiatkom tohto mesiaca podobnú zmluvu uzatvorili Ford a Johnson-Controls, v decembri zas Daimler a Evonik. Podobne ako VW sa ani Daimler nespolieha len na jedného partnera, pretože už dlhšie spolupracuje aj s Teslou, ktorá zodpovedá za novú generáciu batérií pre elektrický Smart. Aj veľké japonské automobilky sa nespoliehajú na vlastné sily a povolali odborníkov. Toyota pri vývoji batérií spolupracuje s Panasonicom, Honda vytvorila spoločný podnik s GS Yuasa a Nissan spojil sily s NEC. **Nemci zaspali** Nemecké koncerny podcenili tému alternatívneho pohonu. Podľa odborníka Stefana Bratzela z Centra automobilového výskumu pri odbornej univerzite v Gladbachu téme hybridného pohonu venovali pozornosť iba Toyota a Honda, čo ostatným značkám ubralo prestíž. Bratzel považuje hybrid za dôležitý medzistupeň vo vývoji elektromobilu. Nemci príliš neskoro rozpoznali potenciál elektrického pohonu. Nečudo, veď ešte pred dvomi rokmi sa o to nikto nezaujímal. No medzičasom stúpli ceny palív a Európska únia sprísňuje normy pre emisie oxidu uhličitého. O ďalšom osude elektromobilu napokon rozhodol technologický pokrok, ktorý zvýšil účinnosť lítium-iónových batérií. **Dve cesty** Bratzel očakáva, že vývoj pôjde dvomi smermi. Jednu cestu budú predstavovať mestské autíčka ako doplnkové „približovadlo“ k bežnému autu. Druhý smer bude kombinácia elektrického agregátu a malého spaľovacieho motora, ktorý umožní dobiť batériu a zvýšiť tak dojazd vozidla. Jednou z prvých skúšok ohňom sa zrejme stane nový Chevrolet Volt, ktorý sa má začať sériovo vyrábať už na budúci rok. Bratzel počíta s „veľkým vytriezvením“, pretože spočiatku budú tieto modely drahé. Celý elektrický pohon totiž v súčasnosti stojí 10 000 až 15 000 € (301 260 až 451 890 Sk)), pričom najdrahšia je batéria. Podľa neho sa o päť rokov môže cena znížiť na 8 000 € (241 008 Sk) a až zhruba o desať rokov dosiahne 4 000 € (120 504 Sk), čo je cena bežného spaľovacieho motora. Na podporu predaja však argument lacnejšej prevádzky neveľmi nepomôže. Práve tieto náklady považuje Bratzel za najväčšiu prekážku pre úspech elektromobilov. Celú situáciu komplikujú aj ďalšie dva faktory: životnosť batérií a spoľahlivosť pri nízkych teplotách. **Vízia budúcnosti** Ak sa však raz dopyt po elektromobiloch rozbehne naplno, budú musieť automobilky aj ich dodávatelia radikálne prehodnotiť svoj podnikateľský model. Motor a prevodovka totiž predstavujú najdôležitejší prvok, ktorý jednotlivé značky odlišuje. Ak ich nahradí elektrický pohon, môže pripraviť o prácu tisíce ľudí. V tejto súvislosti sa natláča aj iná zaujímavá otázka: Kto bude hrať v budúcnosti prím? Automobilka či dodávateľ? Veľkú pozornosť preto vlani v lete vzbudil spoločný podnik Boschu a Samsungu, no nemožno podceňovať ani spoluprácu menších dodávateľov ako Tesla a Mindset. Z hľadiska automobiliek vo vývoji alternatívnych pohonom jednoznačne vedú Toyota a Daimler. General Motors práve ťahá svoje (zrejme) posledné eso vo forme Chevroletu Volt. A čo Volkswagen? „Nikdy nepatrili medzi najrýchlejších. No sú schopní dostať elektromobil na masový trh,“ dodáva Bratzel. Zdroj: Handelsblatt Spracovala: Soňa Zverková







Inzercia

Inzercia