Saab vyhlásil konkurz

Švédska automobilka Saab dnes vyhlásila konkurz. Hoci to znie dramaticky, nejde o bankrot v pravom slova zmysle, ale o ochranu pred veriteľmi.
Vydané  Text: 
Po 20 rokoch zahraničného vlastníctva sa švédska automobilka Saab pripravuje na nezávislé fungovanie. Okresnú súd vo Vänesborgu schválil žiadosť o ochranu pred veriteľmi, ktorá umožňuje spoločnosti vykonať reorganizáciu a reštrukturalizáciu bez povinnosti splácať podlžnosti. „Dnes sa začína nová kapitola v histórii Saabu,“ povedal výkonný riaditeľ automobilky Jan Åke Jonsson. „Zmeníme Saab Automobile na nezávislý subjekt. Cesta však nebude jednoduchá.“ Základom pre dnešné rozhodnutie správnej rady Saabu je strategický dokument GM, ktorý prehodnotil pozíciu švédskej značky v koncerne. **Konkurzné právo** Švédske zákony sa do určitej miery podobajú kapitole 11 amerického konkurzného práva, ktoré chráni firmy pred úplným kolapsom. Pod ochranou pred veriteľmi totiž môže naďalej pracovať a reorganizovať činnosť, no nemusí splácať finančné záväzky a dokonca sa oslobodí aj od záväzkov voči odborom. Na základe švédskej legislatívy môže súd rozhodnúť o ochrane pred veriteľmi iba v prípade, že spoločnosť preukáže schopnosť dosiahnuť ciele reorganizácie. Cieľom reorganizácie, na ktorú bude dohliadať súdom stanovený správca Guy Lofalk, je zabezpečiť krátkodobú stabilitu a vypracovať dlhodobé riešenia pre Saab. Vo Švédsku sudca vymenuje správcu konkurznej podstaty, ktorý vládne vo firme a rokuje s veriteľmi, aby sa vzdali nárokov. Cieľom je zbaviť Saab až 75 percent dlhov. Súd po troch mesiacoch rozhodne, či je automobilka schopná dosiahnuť ziskovosť. Ochranu možno predĺžiť najviac na rok. Ak však súd zistí, že firma nemá budúcnosť, Saab zlikviduje a veriteľov vyplatí z predaja zostávajúceho majetku. **Neveselé vyhliadky** Saab vlani predal 94-tisíc vozidiel, zamestnáva 4 500 ľudí a závisí od neho celkovo 25-tisíc pracovných miest v dodávateľských firmách. Už niekoľko rokov je však stratový a najviac zápasí s absenciou prílevu kapitálu z USA a pomoci od švédskej vlády. GM si totiž vzhľadom na svoju situáciu nemohol dovoliť dotovať stratový Saab a vláda odmietala pumpovať do peniaze, pretože sa obávala, že by sa napokon ocitli v Detroite. Otázniky vyvolávajú výrobné závody. Švédski odborníci považujú ďalšiu výrobu áut v továrni Trollhättan neďaleko Göteborgu za nepravdepodobnú. Aj ministerka hospodárstva Maud Olofssonová si na týchto linkách vie predstaviť iné priemyselné produkty, napríklad, zariadenia pre veterné elektrárne. O to viac, že sesterský Opel mieni v apríli, teda presne podľa plánu, začať predsériovú výrobu modelu Saab 9-5. Hoci zatiaľ nie je rozhodnuté, kde sa rozbehne sériová produkcia, Opel s ňou viac-menej počíta. Experti sa zhodujú aj v tom, že Saab nemá šancu prežiť sám, pretože takmer 20 rokov nedosiahol zisk. Automobilka jednoducho potrebuje partnera, no hoci GM sa ho už niekoľko rokov snaží predať, kupca nenašiel. A vzhľadom na krízu je otázne, či sa vôbec niekto nájde. Záujem totiž neprejavili dokonca ani ázijskí podnikatelia. Tí totiž hľadali firmy s hustou sieťou predajcov, a tú Saab nemá. Jedným z riešení by mohlo byť partnerstvo s Oplom, no i ten má momentálne svojich problémov viac než dosť. Zdroj: Saab, Handelsblatt, Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková







Inzercia