Mercedes-Benz SLR McLaren stojí na začiatku konca veľkolepej púte. Svoju históriu uzavrie sedemdesiatimi piatimi kusmi limitovanej série, ktorá nesie meno slávneho pretekára: Stirling Moss.
December tohto roka bude definitívnou bodkou. Od júna 2009 dovtedy sa vyrobí presne 75 číselne označených exemplárov verzie Stirling Moss a model SLR sa stane hrdou minulosťou. Vráťme sa však na chvíľu ešte do predošlého tisícročia a jeho posledného storočia, aby sme si uctili zdroje inšpirácie pre vznik tohto ojedinelého exotického klenotu na kolesách.
V päťdesiatych rokoch patril k najúspešnejším automobilom pretekárskeho diania Mercedes 300 SLR. Za jeho volantom zaznamenali slávne víťazstvá legendy ako Juan Manuel Fangio, Karl Kling a predovšetkým Sir Stirling Moss, víťaz slávnej Mille Miglia. Štartové číslo 722 (reflektujúce čas štartu) sa stalo inšpiráciou pre názov jednej z verzií novodobého SLR (o chvíľu sa k nim dostaneme), nie je teda prekvapením, že pre zavŕšenie celej ságy si tvorcovia zvolili meno človeka, ktorý vari najviac preslávil jeho dávnu históriu.
V roku 2003 ostal svet ohromený z ultimatívneho SLR Coupé s krídlovými dverami, prepĺňaným osemvalcom s výkonom 460 kW (626 k), maximálnou rýchlosťou 334 km/h a akceleráciou na stovku za 3,8 sekundy. Jeho karoséria bola podľa vzoru monopostov F1 upečená z karbónu, dokonca to bol prvý sériový automobil, ktorý mal z tohto materiálu vytvorené aj predné bezpečnostné štruktúry, absorbujúce energiu nárazu pri kolízii.
O tri roky neskôr prihrmelo SLR 722 Edition. Jeho limitovaných 150 kusov nieslo rozsiahle úpravy východiskového modelu: dokopy bolo modifikovaných vyše 300 komponentov v oblasti podvozka, aerodynamiky, interiéru, no a samozrejme motora, ktorý zosilnel na 478 kW (650 k). Výsledkom bola o dve desatiny lepšia stovka a maximálka zvýšená na 337 km/h.
Rok 2007 priniesol SLR Roadster s prakticky rovnakými dynamickými parametrami ako malo Coupé. Vlani pribudol Roadster s označením 722 S a jeho stádo koní, identické so zastrešenou sedemsto-dvadsať-dvojkou. To sa však už schyľovalo na rozlúčku, ktorá bude ozaj veľkolepá.
Nebolo vôbec nutné zvyšovať výkon motora z verzií 722. V kombinácii s množstvom delikátnych úprav na ostatných komponentoch vozidla postačí na akceleráciu verzie Stirling Moss z nuly na stovku za rovnej tri a pol sekundy a na maximálne tempo až 350 km/h. Toto číslo je však úplne malicherné pri pomyslení na uragán, ktorý zaútočí na posádku v kokpite, nechránenom dokonca ani čelným sklom. Pred vodičom aj spolujazdcom síce trčia z čistej línie karosérie miniatúrne deflektory, ktoré majú odkloniť priamy nápor vetra, to je však len teória. Pretože v praxi samotný výrobca odporúča pilotovi aj kopilotovi riadiť túto stíhačku v prilbe a rukaviciach.
Aerodynamika je celkovo riešená decentne efektívnym štýlom: nikde netrčí a puristickú štylistiku nehyzdí žiadna spojlerová obludnosť. Znalcovi však stačí zohnúť sa a pozrieť sa pod podlahu: jej dokonalé zakrytovanie, spolu s difúzorom, ktorý je podstatne väčší, než majú SLR Coupé aj Roadster, svedčí o tom, že si tvorcovia auta odriekali základné aerodynamické poučky ešte aj namiesto otčenáša pri nedeľnej omši. Chvalabohu.
Okrem optimalizovanej aerodynamiky sa podarilo dosiahnuť zlepšené jazdné výkony samozrejme aj patričnou redukciou hmotnosti. Obídeme nudné technické detaily, zaujímavé každopádne je, že pri tejto snahe padli za obeť aj palubný telefón, rádio, či dokonca aj elektrické ovládanie sedadiel.
Zaujímavý bol aj vývoj rozlúčkového superspeedstera. Toho sa totiž mohli zúčastniť majitelia modelu SLR a dokonca prispieť aj svojimi vlastnými nápadmi. Už v máji 2008 zhliadli dizajn novej vlajkovej lode radu SLR a zúčastnili aj jeho testovacej fázy. Aj na základe toho bolo prakticky všetkých 75 kusov už vopred rezervovaných pre existujúcich klientov SLR, takže aj keď máte zbytočného trištvrte milióna eur a chceli by ste investovať týmto smerom, bez SLR už parkujúceho vo vašej garáži to nepôjde.
Mercedes predal do začiatku roka 2009 približne 1700 kusov modelu SLR. Pred časom som mal tú česť posadiť sa na krátku chvíľu za volant jedného z nich. Tá spomienka sa mi vryla nezmazateľne do pamäti a priviedla ma k presvedčeniu, že na toto výnimočné auto história rozhodne nikdy nezabudne. SLR ide do finále a k nemu si zaslúži potlesk na otvorenej scéne.
Text: Ladislav Malák
Foto: Mercedes-Benz
**Zrod legendy** Nedeľa, 1.5.1955, 7:22 ráno. Stirling Moss, vtedy ešte bez titulu Sir, a jeho spolujazdec novinár Denis Jenkinson vyrážajú z mesta Brescia na náročnú jazdu cez pol Talianska. Netrvalo dlho a pred Mossa sa dostal Castellotti na výrazne rýchlejšom Ferrari. Stirlingovu koncentráciu to rozhodilo a šuchol balíky slamy pri ceste. No vtedy sa všetko začalo. Castellotti zodral gumy a tak sa Moss v Ravenne dostal do vedenia. Vôbec ale nespomalil, práve naopak. Divoká jazda prevetrala Jenkinsonovi žalúdok. Za Rímom sa stal svedkom nehody tímového kolegu Klinga, no ani potom z brutálneho tempa neubral. O nejakých desať hodín po štarte Moss dorazil do Brescie a okrem celkového víťazstva sa tešil aj z nového traťového rekordu. Oslavy nemali konca, pretože Moss zopakoval výkon Carraciollu a druhý raz zapísal Mercedes do štatistiky, ktorej inak dominujú domáci výrobcovia.
**Technické údaje
Motor** Mechanickým kompresorom prepĺňaný benzínový osemvalec s usporiadaním do V, zdvihový objem 5439 cm3, max. výkon 478 kW (650 k) pri 6500 ot/min, max. krútiaci moment 820 Nm pri 4000 ot/min.
**Prevodový systém** Päťstupňová automatická prevodovka s možnosťou manuálneho sekvenčného radenia, pohon zadných kolies.
**Karoséria** Karbónový monokok, rozmery (DxŠxV) 4820 x 2194 x 1220 mm, rázvor 2700 mm, pohotovostná hmotnosť 1551 kg.
**Jazdné výkony** 0-100 km/h 3,5 s Max. rýchlosť 350 km/h
**Cena** Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss 750 000 € (22 594 500 Sk)