Koncern General Motors, ktorý bojuje o prežitie, sa chce údajne zbaviť štyroch európskych tovární vozidiel Opel. Nemeckej automobilke hrozí katastrofa.
General Motors podľa amerických médií uvažuje o predaji alebo zatvorení štyroch európskych tovární Opel. O krk však nejde len nemeckej značke, ale aj švédskemu Saabu a britskej značke Vauxhall.
Podľa dostupných informácií chce GM znížiť celkovú výrobu o milión vozidiel. Všetky úsporné opatrenia majú jeden cieľ: získať finančnú pomoc od americkej vlády. Doteraz spolu s Chryslerom získal 13,4 miliardy dolárov a samotný GM bude potrebovať minimálne ďalších päť milárd, aby prežil tento kvartál.
**Obamova dilema** A odpočítavanie beží. GM aj Chrysler totiž majú dnes predložiť vo Washingtone plán znižovania nákladov. Šéf GM Rick Wagone môže novému prezidentovi Barackovi Obamovi poriadne zavariť a priložiť nôž na krk, ak mu vo Washingtone namiesto reštrukturalizačného plánu predloží dve alternatívy: buď dostaneme peniaze alebo vyhlásime bankrot a zrušíme ďalšie tisíce pracovných miest. Pritom GM už ohlásil zrušenie 10-tisíc pracovných miest, čo zodpovedá 14 percentám pracovnej sily.
Vedenie a odbory sa po niekoľkých neúspešných pokusov stretli znovu v sobotu a hoci podľa neoverených správ už dosiahli určité pokroky. Dnešný deadline vlády pravdepodobne nedodržia. GM totiž žiada od odborov ústupky, no koncern im dlhuje 20 miliárd dolárov, ktoré je povinný platiť do fondu zdravotného zabezpečenia bývalých zamestnancov.
Obama chce podržať automobilový priemysel, no nariadil vytvorenie kontrolného orgánu, ktorý bude dohliadať na reštrukturalizáciu. Jeho vedením poveril ministra financií Timothyho Geithnera a ekonomického poradcu Lawrenca Summersa, členom bude zrejme aj bývalý investičný bankár Ron Bloom.
**Záchrana Opla** Nezávisle od toho, ako dopadnú vyjednávania, osud značky Opel ostáva neistý. Špekulácie o prípadnom predaji sa vlani objavovali takmer v pravidelných intervaloch. Mnohí Nemci sú však presvedčení, že bez GM by sa automobilom Opel darilo lepšie.
Do záchrany sa zapojila nielen vláda na federálnej aj krajinskej úrovni. Politici nevylučujú štátnu pomoc, no podmieňujú ju životaschopným plánom, ktorý „dokáže, že Opel na trhu obstojí“. Všetky spolkové krajiny, ktoré majú továreň Opel, pracujú na možnosti dostať fabriky spod vplyvu GM.
V úsilí zachrániť tradičnú nemeckú značku sa začalo uvažovať aj o možnosti kapitálového vstupu vlády do automobilky. Príkladom by sa mal stať Volkswagen, v ktorom spolková krajina Dolné Sasko vlastní 20 percent a má výsadné postavenie. Blokovacou menšinou hlasov totiž môže zabrániť akýmkoľvek dôležitým rozhodnutiam. Na druhej strane je príslušný zákon Európskej únii tŕňom v oku a Nemecko s Bruselom sa preto neraz pohádali. Európska komisia dokonca podala sťažnosť na Európskom súdnom dvore.
Odtrhnutie od GM schvaľujú aj odbory, ktoré údajne už s Američanmi niekoľko týždňov rokujú. Pomôcť by mohol aj návrh, že odtrhnutie by nebolo spojené so žiadnymi finančnými záväzkami zo strany GM a ten by si navyše mohol ponechať menšinový podiel.
Zdroj: Handelsblatt, Financial Times Deutschland
Spracovala: Soňa Zverková
**Aké má Opel možnosti
1. Zoštátnenie** Niektorí ekonómovia navrhujú čiastočné zoštátnenie, ktoré by značke zabezpečilo prežitie. Po skončení krízy by ho vláda mohla zas predať súkromným investorom.
**2. Predaj** Odborníci navrhujú predaj automobilky zahraničnému investorovi, napríklad Renaultu. Podľa nich za jednu až dve miliardy eur by GM našiel kupca.
**3. Nové obzory** O Opel prejavil záujem šéf Solarworldu Frank Asbeck, aby z neho urobil prvú skutočne „zelenú“ automobilku Európy. Podľa neho totiž mnohé štúdie poukazujú na trend smerujúci k pohonu áut slnečnou energiou. GM aj Opel však ponuku odmietli
**4. Štátne záruky** Opel požiadal spolkovú vládu o úverové garancie vo výške miliardy eur. Odborníci sa však obávajú úniku peňazí za Atlantik do Detroitu, keďže Opel je 100-percentnou dcérou GM.
**5. Predajcovia** Záujem o automobilku prejavilo aj konzorcium zhruba dvetisíc predajcov vozidiel značky v Nemecku. Spočiatku sa tomu každý vysmieval, úsmevy však zamrzli v momente, keď konzorcium oficiálne predložilo ponuku: v prípade bankrotu GM pomôžu firme sa odtrhnúť.
**6. Zamestnanci** Aj samotní zamestnanci majú záchranný plán, a to dokonca bez odtrhnutia od GM. Požadujú však väčšiu samostatnosť, čiže úplnú finančnú nezávislosť. V prípade súhlasu sú ochotní utiahnuť opasky a znížiť napríklad mzdové náklady o desať percent.