Daimler už dostal jednoznačný dôkaz o dosahu krízy. Ako prvá veľká nemecká automobilka zverejnila výsledky za minulý rok.
Zisk pred úrokmi a zdanením sa vlani medziročne znížil z 8,7 na 2,7 miliardy eur (z 262,1 na 81,3 mld. Sk) a štvormiliardový čistý zisk sa zmenil na stratu 1,4 miliardy eur (42,2 mld. Sk). Daimler pritom ešte za prvých deväť mesiacov roka 2008 vykázal zisk 2,9 miliardy eur (87,4 mld. Sk). Najťažší úder dostal ťažný kôň koncernu – divízia Mercedes-Benz Cars, ktorý pre pokles dopytu v poslednom kvartáli vykázal stratu 359 miliónov eur (10,8 mld. Sk) v porovnaní so ziskom 1,4 miliardy eur (42,2 mld. Sk) v roku 2007.
Ani nasledujúci rok nebude pre Daimler optimistický. Koncern očakáva výrazný medziročný pokles všetkých dôležitých ukazovateľov – zisku, obratu aj predaja. Novú prognózu však automobilka nezverejnila, pretože doteraz ju musela už dvakrát skorigovať smerom nadol. Posledná predpoveď hovorí o zisku pred zdanením na úrovni šesť miliárd eur (180,8 mld. Sk), no tento údaj sa môže znížiť v dôsledku výdavkov na reorganizáciu divízie nákladných vozidiel v Severnej Amerike a úprav rezerv pre leasingové autá.
Situácia si vyžaduje nepríjemné opatrenia. Jedno z nich zasiahlo 50-tisíc zamestnancov nemeckých tovární Mercedesu, ktorí až do konca marca budú pracovať na skrátené zmeny. Koncern údajne zvažuje predĺženie skráteného pracovného času na celý rok a ďalšie prerušenia výroby. Okrem toho Daimler nevylučuje, že zvýšenie platov o 2,1 percenta, ktoré stanovuje nová kolektívna zmluva, posunie až do decembra. Stuttgart nemieni prepúšťať, pretože zmluva garantuje pracovné miesta do roku 2011. Ak by sa koncern aj napriek tomu rozhodol prepúšťať, musel by na odstupné vydať nemalé peniaze.
Zdroj: Financial Times Deutschland, Handelsblatt
Spracovala: Soňa Zverková