BMW plánuje úsporné opatrenia aj v prípade úspešnej značky Mini. Britská továreň Cowley neďaleko Oxfordu tento týždeň prerušila výrobu a plánuje prepustiť 850 ľudí, čiže 18 percent pracovnej sily. Ide prevažne o ľudí s čiastočným úväzkom, ktorí pracovali najmä počas víkendových zmien. Navyše sa zredukuje výroba: od marca bude továreň pracovať namiesto siedmich iba päť dní v týždni. Zamestnanci fabriky už v decembri mali predĺžené – štvortýždňové – vianočné prázdniny.
Mini však nie je jediná značka, ktorá v Británii musela začať uťahovať opasok. Ford minulý týždeň oznámil, že tu zruší 850 pracovných miest, Jaguar a Land Rover zrušili 1 300 miest a Aston Martin 600.
**Nepredstaviteľné realitou?** To, čo sa ešte donedávna zdalo nemožným, sa zrejme stáva realitou. Dvaja najväčší konkurenti – BMW a Daimler – údajne plánujú spoluprácu. Kríza ich oboch zasiahla rovnakou mierou – obaja trpia rovnako. V prvom rade tým, že ani jedna zo značiek už nie je tak žiadaná ako v nedávnej minulosti.
Základy spolupráce už existujú. Automobilky už rokujú o spoločnom nákupe, čím by mohli ročne ušetriť až 350 miliónov eur (10,5 mld. Sk). Spolupráca sa však nebude týkať iba Európy, ale aj Číny a USA. Veď navíjače bezpečnostných pásov, klimatizácie či motorčeky ovládajúce okná zákazník nevidí, v nich sa Mercedes ani BMW nemusia líšiť.
Situácia Daimleru zďaleka nie je dobrá, tento týždeň má ohlásiť výsledky za 4. štvrťrok 2008 a odborníci očakávajú hlboké mínus. Vedenie koncernu preto povolalo späť Wolfganga Bernharda, ktorého bývalý šéf koncernu Jürgen Schrempp vyhodil v roku 2004. Dôvod bol jednoduchý: nekompromisný reformátor totiž ako jediný nahlas a jasne definoval vtedajšie problémy Mercedesu. Medzičasom sa síce značka pozbierala, no udrela kríza a koncern potrebuje Bernharda znovu. Spočiatku prevezme divíziu dopravy, no podľa odborníkov je to len začiatok.
**Darwinova teória** Šéf Daimler Dieter Zetsche presne zhodnotil súčasnú situáciu, keď rok 2009 za „darwinovský rok“ pre automobilový priemysel. Podľa Charlesa Darwina totiž evolúciu charakterizuje predovšetkým neľútostný proces výberu, ktorý zničí tých, ktorí sa nedokážu neustále prispôsobovať prostrediu. A presne to platí aj pre automobilky. Tento rok ukáže, ktoré majú dostatok inovačnej a technologickej sily, aby dokázali prežiť krízu a prispôsobiť sa nadchádzajúcim zmenám.
Zdroj: Financial Times Deutschland, Handelsblatt
Spracovala: Soňa Zverková