Nissan: Prvá strata po 14 rokoch

Kríza zasiahla tretiu najväčšiu japonskú automobilku plnou silou. Koncern reaguje drastickým úsporným programom.
Vydané  Text: 
Koncern Nissan očakáva, že prevádzková strata za obchodný rok 2008/09 (do 31. marca) dosiahne v prepočte 1,5 miliardy eur. Ide o prvú stratu za 14 rokov a rovnako prvú stratu od roku 1999, keď kormidlo koncernu vzal do rúk Carlos Ghosn. Celková bilancia sa skončí s mínusom 2,2 miliardy eur.Finančná kríza a klesajúca dôvera spotrebiteľov patria medzi najkritickejšie faktory, ktoré sa pod hospodárenie Nissanu podpísali. „V každom scenári, ktorý sme vypracovali, boli naše najhoršie predpoklady potvrdené alebo dokonca prekonané,“ hovorí Ghosn. Renault svojím riskantným vstupom do vtedy zadlženého japonského koncernu dokázal iba v priebehu piatich rokov katapultovať Nissan medzi svetovú špičku. Kombinácia japonskej technológie a francúzskeho manažmentu sa ukázala prospešnou pre obidve strany. Svetová kríza však dáva francúzsko-japonskému partnerstvu zabrať, pričom nie je tajomstvom, že v ťažkej situácii je aj jeho konkurencia. Problémy pociťuje aj svetová jednotka Toyota. Prioritou koncernu sa stáva zachovanie dostatočnej likvidity, a preto začal s drastickým úsporným programom. V rámci neho plánuje zrušiť osem percent, čiže 20 000 z celkovo 235 000 pracovných miest vo svete, a to najmä formou rušenia prenajatých miest a predčasným odchodom ľudí do dôchodku. Výrazným zásahom je aj plánované znižovanie produkcie o 20 percent. Ghosn chce skrátiť pracovný týždeň na štyri dni s príslušným krátením mzdy, zoškrtať platy manažérov a rozpočet na pracovné cesty o 75 percent a mieni sa zbaviť aj niektorých divízií. Okrem toho sa zameria iba na niektoré kľúčové projekty, medzi ktoré patrí, napríklad vývoj elektromobilu. Ide o strategickú úvahu, pretože vlády budú finančne pomáhať automobilkám práve pri vývoji „zelených“ technológií. Ďalším objektom záujmu sa stanú nové malé modely pre silnejúcu strednú triedu v rozvojových krajinách. Výraznejšou spoluprácou s Renaultom, vrátane používania väčšieho počtu spoločných montážnych dielov, chce Nissan ušetriť 1,5 milióna eur. **Vplyv krízy** Najnovšia prognózaPôvodná prognózaVýsledok 2008/092008/092007/08Toyota- 3 mld. €- 400 mil. €+ 14,6 mld. €Honda+ 680 mil. €+ 1,5 mld. €+ 5 mld. €Nissan- 2,2 mld. €+ 1,4 mld. €+ 4 mld. €Mazda- 110 mil. €+ 423 mil. €+ 777 mil. €Mitsubishi- 507 mil. €+ 169 mil. €+ 293 mil. € Zdroj: Financial Times Deutschland, Handelsblatt Spracovala: Soňa Zverková







Inzercia

Inzercia