Poznáte to. Prídete na parkovisko a zístíte, že vaše auto prešlo nedobrovoľným faceliftom: zlomené zrkadlo, škrabanec na dverách či preliačenina v karosérii. Prinášame pár faktov a rád ako takúto udalosť zvládnuť.
Prípad nehôd na parkovisku pozná dva scenáre: poškodenie vozidlom alebo vandalizmom, pričom vinník môže byť známy alebo neznámy. Škody zväčša pokryje havarijné poistenie, horšie sú na tom majitelia starých vozidiel, ktorí musia počítať s vysokou amortizáciou. Napríklad, Allianz-Slovenská poisťovňa na svojej stránke uvádza, že v prípade vozidla staršieho ako deväť rokov pokryje iba 40 percent nákladov na opravu.
Ak po príchode na parkovisko zistíte vážne poškodenie vozidla, odporúčame zavolať políciu, ktorá rovnako ako pri „klasických“ nehodách preskúma okolnosti poškodenia vozidla. Ako nám povedal hovorca Prezídia Policajného zboru Viktor Plézel, polícia za desať mesiacov tohto roka eviduje 4 359 nehôd na parkoviskách. Podľa neho najčastejšou príčinou nehôd na parkovisku je okrem nesprávneho spôsobu jazdy aj „porušenie základných povinností“, napríklad otvorenie dverí bez pohľadu do spätného zrkadla.
Kapitolou samou o sebe sú prípady vandalizmu. Vandali majú pestrý repertoár, odtrhnuté spätné zrkadlo alebo poškriabaný lak je to najmenšie zlo. Výhodu tu majú majitelia havarijne poistných vozidiel. Ale pozor, poisťovňa uhradí škody iba vtedy, keď zmluva obsahuje aj poistenie proti vandalizmu. V opačnom prípade majitelia musia zaplatiť celú opravu z vlastného vrecka a ak polícia nezaistí páchateľa, zostanú im len oči pre plač. Zo skúseností vieme, že páchateľmi sú obyčajne nesolventní ľudia alebo mladiství, preto vymáhanie respektíve splácanie škody nie je jednoduché. Podľa advokáta Stanislava Jakubčíka však aj tu existujú určité možnosti. Ak auto poškodil napríklad maloletý a dokáže sa jeho previnenie, možno škodu vymáhať od rodičov, ktorí sú zo zákona zodpovední za konanie svojho potomka.
Študenti patria skôr medzi nesolventnú kategóriu. „Ale nevzdával by som sa. Ak totiž súd prizná nárok na náhradu škody, môže sa záležitosť riešiť v exekučnom konaní, ktoré sa nepremlčuje,“ vysvetľuje Stanislav Jakubčík. Rozhodnutia súdu v súvislosti s exekúciou majú premlčaciu dobu až desať rokov, takže súd môže kedykoľvek v tejto lehote dať príkaz na vykonanie exekúcie. Exekútora si volí poškodený a má právo disponovať exekučným titulom, čiže môže počkať, kým študent dokončí štúdium a zamestná sa, dodáva advokátsky koncipient Dávid Štefanka.
Mnohé nedorozumenia vyplývajú z kategorizácie parkovísk. Na Slovensku máme verejné, platené a strážené parkoviská a podzemné garáže. Verejné parkovisko v podstate vysvetľovať netreba, inak je to v rozlišovaní medzi plateným a stráženým parkoviskom. Poisťovne aj právnici svorne upozorňujú, že prevádzkovateľ plateného parkoviska nenesie zodpovednosť za prípadné poškodenie vozidla, pretože iba prenajíma voľnú plochu na odstavenie vozidla.
Úplne iná situácia je na stráženom parkovisku. Podľa Stanislava Jakubčíka prevádzkovateľ stráženého parkoviska na základe §435 Občianskeho zákonníka nesie zodpovednosť za škody na veciach, ktoré fyzické osoby doviezli na parkovisko. Je tu však isté obmedzenie. Podľa § 436 Občianskeho zákonníka poškodený si náhradu škôd musí u prevádzkovateľa uplatniť najneskôr do 15 dní odo dňa, keď škodu zistil a je jedno, či bol predtým napríklad dva týždne na dovolenke. Majiteľ vozidla však musí zabezpečiť dokumentáciu, najlepšie zavolať políciu, vyčísliť škodu a v stanovenom termíne si písomne uplatniť nárok u prevádzkovateľa parkoviska.
Práve v tejto súvislosti právnici poukazujú na rozhodnutie Najvyššieho súdu z roku 1985, ktoré hovorí o tom, že prevádzkovateľ stráženého parkoviska zodpovedá za poškodenie alebo krádež iba tých vecí uložených vo vozidle, ktoré súvisia s jeho prevádzkou. Týka sa to teda autorádia, autosedačiek, rezervných kolies, ale napríklad voči notebooku by sa mohol prevádzkovateľ parkoviska ohradiť. Najvyšší súd síce nespomína navigačné systémy, no tie už možno kvalifikovať ako zariadenie, ktoré súvisí s prevádzkou auta. „Je to otázka posudzovania konkrétneho prípadu pri rozhodovaní o nároku na náhradu škody. Vždy je to otázka nesenia dôkazného bremena, ale to je už iná téma,“ dodáva Stanislav Jakubčík.
Pravidlo platené-strážené platí aj pre podzemné garáže a parkovacie domy nezávisle od toho, komu patria a kde sa nachádzajú. I keď napríklad obchodné reťazce do svojich garáží vysielajú členov SBS na obchôdzku, podľa Jakubčíka ide skôr o službu navyše, akýsi bonus. Inak je to napríklad pri dlhodobom prenájme parkovacieho miesta, keď zodpovednosť za škodu by mala riešiť nájomná zmluva.
Na záver vám jednoznačne odporúčame poriadne si preštudovať zmluvu o havarijnom poistení, aby ste neboli nepríjemne prekvapení, keď to budete najmenej očakávať. Ak nemáte vozidlo poistené proti vandalizmu, zvážte, či sa neoplatí investovať pár korún navyše. Ak vám auto poškodia na stráženom parkovisku, právnici odporúčajú uplatniť si náhradu škody aj u prevádzkovateľa parkoviska. Každá poistná zmluva totiž počíta so spoluúčasťou a v prípade drahého vozidla môže aj 10 % znamenať vysokú sumu. Uplatnením škody u prevádzkovateľa môže majiteľ vozidla získať práve sumu zodpovedajúcu spoluúčasti. To, že poisťovňa si môže výšku škody spätne vymôcť od prevádzkovateľa parkoviska, už poškodeného nemusí zaujímať.
Text: Soňa Zverková
Foto: PANER a archív (1)
**Poškodzovanie cudzej veci**
Priestupok
\- škoda do 8 000 Sk je priestupok – pokuta do 10 000 Sk
Trestný čin poškodzovanie cudzej veci
\- malá škoda 8 000 až 80 000 Sk – trest odňatia slobody 1 rok
\- väčšia škoda 80 000 až 800 000 Sk – trest odňatia slobody 6 mesiacov až 3 roky
\- značná škoda 800 000 až 4 000 000 Sk – trest odňatia slobody 3 až 8 rokov
\- škoda veľkého rozsahu od 4 000 000 Sk – trest odňatia slobody 7 až 10 rokov