Európska investičná banka (EIB) plánuje len do konca marca poskytnúť automobilkám 3,8 miliardy eur. Už čoskoro sa očakáva schválenie 400 miliónov eur pre Renault na vývoj elektromobilu, rovnakú sumu by mal dostať PSA Peugeot Citroën na vývoj motorov s nízkymi emisiami škodlivín.
Celkový objem úverov pre tento a budúci rok by mal dosiahnuť osem miliárd eur a všetky peniaze sú určené na vývoj ekologických technológií. Tým sa EIB stáva pre mnohé podniky najdôležitejším partnerom, pretože banky nie sú ochotné poskytovať úvery. Okrem toho východoeurópske automobilky majú k dispozícii 19,5 miliardy eur na podporu slabých regiónov a dodávatelia môžu ročne čerpať prostriedky z fondu v hodnote 8,5 miliardy eur.
Ministri hospodárstva členských štátov Európskej únie sa dohodli, že národnú pomoc pre automobilový priemysel budú koordinovať tak, aby neporušili európske pravidlá pre hospodársku súťaž. Ministri sa zhodli na tom, že nie je možné, aby niektorý štát dotoval svoj priemysel na úkor susedov.
Zatiaľ sa pomoc obmedzuje na úverové garancie v miliardových sumách a na prémiu za zošrotovanie starých vozidiel. Tu však vzniká riziko nepriaznivej konkurencie, pretože napríklad Francúzsko stanovilo prémiu na 1 000 eur, kým Nemecko až na 2 500 eur.
V každom prípade si Brusel uvedomuje, že vzhľadom na očakávaný pokles predaja osobných áut o 20 percent a nákladných o 30 percent sa automobilky bez štátnej pomoci nezaobídu. Podpora je pritom aj v jeho záujme zainteresovaných, pretože tento sektor v Európe zamestnáva 12 miliónov ľudí a aj malá časť, ktorá by prišla o prácu, by znamenala nemalú záťaž pre systémy sociálneho, zdravotného a dôchodkového zabezpečenia.
Európu čakajú ťažké časy. Podľa eurokomisára pre priemysel Güntera Verheugena sú výhliadky sektora „brutálne“: „Neexistuje záruka, že všetci dôležití európski výrobcovia túto krízu prežijú,“ varuje komisár.
Zdroj: Financial Times Deutschland
Spracovala: Soňa Zverková