Jednou z obetí je Chrysler, ktorý požiadal americkú vládu o 1,5 miliardy dolárov práve pre svoju finančnú dcéru. Peniaze dostane z podporného fondu, ktorý bol pôvodne určený pre americký finančný sektor. Pôžička má päťročnú splatnosť. Štát dúfa, že toto gesto pomôže presvedčiť banky, aby zmiernili úverové podmienky pre potenciálnych kupcov áut, čo by mohlo na oplátku naštartovať predaj. Podľa amerického ministerstva financií je tento krok súčasťou vládneho programu zameraného na oživenie automobilového priemyslu.
No Chrysler nie je jediný, pretože aj finančná dcéra General Motors v decembri získala päť miliárd dolárov. Dôsledky krízy sa však neobmedzili iba na Spojené štáty, ale zasahujú aj Európu a za obeť si vybrali veľmi významné automobilové meno. Podľa vzoru americkej konkurencie totiž aj BMW uvažuje o možnosti požiadať o štátnu pomoc pre svoju finančnú divíziu. Podobne o pomoc požiadali aj Volkswagen Financial Services a VW Bank. Ani jedna z troch spoločností však nechce peniaze v hotovosti, ale o pomoc vo forme štátnej garancie, čo by mohlo uľahčiť poskytovanie úverov pre stredné podniky.
Dôsledky krízy sa v prípade finančných divízií oneskorujú, neraz aj o niekoľko mesiacov. Automobilové banky totiž stále majú dostatok úverových a lízingových zmlúv, takže peniaze k nim naďalej prúdia. Pokles dopytu tak podľa vlastných odhadov naplno pocítia až na budúci rok.
Zdroj: Financial Times Deutschland
Spracovala: Soňa Zverková