GM žiada peniaze… opäť!!!

Obavy sa stali skutočnosťou: General Motors chce ďalšie peniaze. Na prežitie potrebuje dvojnásobne viac, ako doteraz dostal.
Vydané  Text: 
General Motors potrebuje podľa vlastných údajov dvojnásobok sumy, ktorú doteraz od štátu dostal. Šéf koncernu Rick Wagoner na minulotýždňovom stretnutí vo Washingtone uviedol, že do roku 2011 potrebujú celkovo 30 miliárd dolárov, pričom o pomoci rokujú aj s Kanadou, Nemeckom a Švédskom. **Nenásytný koncern** GM doteraz získal 13,4 miliardy dolárov, z čoho štyri miliardy dolárov dostal v utorok minulého týždňa. No už v marci potrebuje ďalšie dve miliardy a v apríli 2,6 miliardy dolárov. Tieto požiadavky dokazujú, že gigant aj napriek avizovanému úsiliu o zníženie nákladov nedokázal zastaviť pokles hotovosti. O pomoc prosíka aj Chrysler, ktorý zatiaľ získal štyri miliardy dolárov. A hoci jeho šéf Robert Nardelli ešte v januári ubezpečoval, že vyjde so siedmimi miliardami dolárov, no medzičasom pýta od vlády ďalších päť miliárd dolárov. Obidva koncerny argumentujú slabým dopytom a pretrvávajúcou krízou. Minulý utorok presne podľa plánu predložili vláde správy o pokroku sanácie a predbežný koncept do budúcnosti. Do 31. marca musia Washingtonu predložiť aj záväzné koncepty. GM a Chrysler svorne varujú pred katastrofálnymi dôsledkami prípadného bankrotu. Podľa nich by konkurz vyšiel daňových poplatníkov oveľa drahšie, pretože by štátnu pokladňu zaťažil stovkou miliárd dolárov. Nové úvery však chcú splatiť do roku 2012 a definitívne ich umoriť v roku 2017. Zisk očakávajú už v priebehu dvoch rokov. **Texaský masaker** No podmienkou je znižovanie nákladov. Prerastený a prebyrokratizovaný kolos typu GM bude musieť siahnuť k bolestivým škrtom, väčším než doposiaľ plánoval. Pôvodne mienil zatvoriť štyri fabriky v USA, no motorová píla zasiahne ďalších päť a podobný osud postihne aj niektoré kanadské a európske továrne. A hoci koncern v posledných rokoch znižuje počet pracovných miest, podľa nového plánu zmizne ďalších 47-tisíc, z toho desaťtisíc v administratíve a zvyšok v produkcii. Tento počet zodpovedá 20 percentám celkovej pracovnej sily GM vo svete. Chrysler plánuje v USA zrušiť ďalších tritisíc pracovných miest a okrem štyroch modelov, ktorých sa medzičasom vzdal, vylúči z výrobného programu ešte tri. Podľa Nardelliho sa rozbehla spolupráca s Fiatom, ktorá sa v januári začala výmenou expertov. Taliani sa však zatiaľ nemienia zaviazať k ničomu, kým Washington neschváli nový koncept Chrysleru. Kameňom úrazu sú „netradične“ odbory. I keď sa GM, Chrysler aj Ford medzičasom na určitých ústupkoch dohodli, spor ohľadne deficitu vo firemných fondoch dôchodkového a zdravotného zabezpečenia bývalých zamestnancov trvá. A nehovoríme o malých čiastkach, ale miliardových sumách. Zdroj: Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková







Inzercia

Inzercia