Rast predaja v Číne, Rusku a Indii pomohli koncernu Volkswagen prekonať prepad dopytu v Európe. VW tak ako jediná veľká nemecká automobilka dokázala vlani predať viac vozidiel než v roku 2007.
Značka VW vlani predala celosvetovo 3,67 milióna vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 0,1 percenta. Značka Audi vlani prvýkrát prekonala miliónovú hranicu, keď rok 2008 uzatvorila s plusom 4,1 percenta a počtom 1,003 milióna predaných áut. Darilo sa aj českej Škode, ktorá zaznamenala rekord, keď predala 674 500 vozidiel, čiže o 7,1 percenta viac ako v roku 2007. Volkswagen tak preskočil svoju nemeckú konkurenciu: predaj BMW vlani medziročne klesol o 4,3 percenta na 1,43 milióna vozidiel a Daimleru o 2,3 percenta na 1,3 milióna áut.
Niektoré koncernové značky uzatvorili minulý rok s mínusom, napríklad, predaj Seatu klesol o 14,6 percenta na 368 100 vozidiel. Neveľmi sa darilo luxusnému segmentu. Bentley predal 7 605 vozidiel (- 24,1 %) a Bugatti 73 áut (-9,9 %), z tohto trendu vybočilo Lamborghini s 2 430 predanými vozidlami (+ 1 %).
Volkswagenu pomohli predovšetkým zahraničné trhy, i keď aj v Nemecku sa mu darilo ako nikomu. Koncern tu dokázal predať 1,06 milióna vozidiel, čiže o 0,4 percenta viac a zvýšil svoj trhový podiel na 33,6 percenta. Výraznejší úspech priniesla Čína, kde odbyt vďaka plusu 12,5 percenta prvýkrát prekonal miliónovú hranicu (1,02 milióna áut). Nemalou mierou sa pod úspešný rok podpísala stredná a východná Európa, kde VW predal 556 600 vozidiel (+ 12 %), pričom najväčší podiel malo Rusko (131 300 áut / +62 %). V USA sa predaj znížil o 4,5 percenta na 324 500, čím prekonal vývoj celkového trhu, ktorý padol o 18 percent.
Šéf koncernu Martin Winterkorn označil za základ úspechu príťažlivé modely, najmä uvedenie šiestej generácie Golfu a kompaktného SUV Tiguan. Napriek tomuto úspechu Winterkorn na budúci rok počíta s poklesom predaja koncernu o desať percent.
Zdroj: Financial Times Deutschland, Handelsblatt
Spracovala: Soňa Zverková