Aktuálny ročník rely Dakar je zatiaľ len v polovici a posádky sotva vstúpili na územie Čile, no už má aj svoju prvú obeť a plány organizátorov skrížila príroda.
Francúzsky motocyklista Pascal Terry bol nájdený v stredu 7.1. približne 15 metrov od svojej havarovanej motorky v ťažko dostupnom teréne. Vyšetrovanie zatiaľ ukázalo, že príčinou smrti bol pľúcny edém. Je preto pravdepodobné, že Terry po nehode, ktorá sa stala pravdepodobne v nedeľu alebo v pondelok, ešte žil a keby sa k nemu záchranári dostali skôr, tak to mohol aj prežiť.
Pretekári sa vytrápili v ťažkom teréne pieskových dún piatej etapy. Hrozilo, že veľké množstvo posádok nestihne časový limit a budú musieť odstúpiť, preto sa organizátori rozhodli pole pretekárov neutralizovať a posunúť jednotlivé limity. Organizátori museli následne zmeniť trasu šiestej etapy. Dôvodom bola nepriechodná rozvodnená rieka približne v polovici meraného úseku, ktorý bol adekvátne skrátený. Skrátená bola tiež siedma etapa, pretože organizátori zhodnotili niektoré časti meraného úseku ako príliš náročné. Dôvodom je daždivé počasie. Rozmočené úseky sa prejazdom jednotlivých strojov stále zhoršujú a tak sa v nich trápia predovšetkým menej skúsení pretekári.
Predpoklad, že nový terén trochu zamáva pozíciami ostrieľaných favoritov a do čela sa posunú nové mená, bol správny. Kategórii motocyklov dominuje KTM a ich továrenský pilot Coma s pomerne veľkým náskokom vyše 50 minút. Fretigne na Yamahe s pohonom oboch kolies je na výbornej tretej pozícii a ako posledný nestráca na lídra viac než hodinu. Prvá desiatka, kde sa nachádza väčšina favoritov, je roztiahnutá v rozpätí približne dvoch hodín. Slovenský zástupca Ivan Jakeš sa nevyhol problémom. V tretej etape havaroval a následné technické problémy s motorkou sa mu postarali o trojhodinovú penalizáciu a prepad na hranicu prvej stovky celkového poradia.
TOP 5 po 7. etape – motocykle:
1. Coma (KTM) 26:23:47
2. Street (KTM) +00:51:22
3. Fretigne (YAMAHA) + 00:52:31
4. Ullevalseter (KTM) +01:24:01
5. Viladoms (KTM) +01:24:19
…
91. Jakeš (KTM/KM Racing) +13:57:00
V kategórii automobilov je najväčším sklamaním tím Mitsubishi. Okrem relatívne slabých výsledkov totiž prišiel už o tri posádky. Problémy s motorom vyradili hneď po prvej etape Masuoku a tesne pred polovicou sa musel odporúčať aj Alphand. Zdravotné problémy jeho navigátora nakoniec neboli až také vážne, rozhodnutie o odstúpení však nemožno vziať späť. Po polovici suťaže sa odporúčal aj Peterhansel pre problémy s technikou. O vedenie sa tak doťahovali súkromné BMW tímu X-Raid a továrenské Volkswageny. Škrtom cez rozpočet však bola v prípade BMW diskvalifikácia Al-Attiyaha, ktorý v šiestej etape vynechal niekoľko kontrolných bodov. Katarčan sa totiž vyhýbal niektorým náročným úsekom, aby nezavaril motor svojho auta. Jediný Volkwagen tak má zatiaľ kompletnú zostavu a pri aktuálnom vývoji udalostí aj reálnu šancu na víťazstvo. Celkové poradie totiž vedie Sainz pred De Villiersom a Millerom. Celkovo štvrtý Roma je so stratou takmer 30 minút na dostrel, no ostatní strácajú už vyše hodiny.
TOP 5 po 7. etape – automobily:
1. Sainz/Perin (VW) 23:42:40
2. De Villiers/Von Zitzewitz (VW) +00:00:09
3. Miller/Pitchford (VW) +00:13:53
4. Roma/Cruz Senra (Mitsubishi) +00:29:16
5. Gordon/Grider (Hummer) +01:08:21
Medzi kamiónmi sa s ťažkými podmienkami najlepšie vyrovnali Kamazy, ktoré tvoria väčšinu prvej päťky. Za očakávaniami trochu zaostávajú tatrovky, mladý Loprais je dokonca mimo top 10. Prvá trojka sa relatívne drží pohromade, no už štvrtý Mardejev stráca takmer tri a pol hodiny. Je preto nepravdepodobné, že do súboja o víťazstvo zasiahne niektorá posadka mimo troch najlepších.
TOP 5 po 6. etape – kamióny:
1. Kabirov/Beljajev/Mokejev (Kamaz) 24:45:36
2.Čagin/Savostin/Nikolajev (Kamaz) +00:09:32
3. De Rooy/Colsoul/Van Melis (Ginaf) +00:25:20
4. Mardejev/Mizjukajev/Mardejev (Kamaz) +03:21:13
5. Echter/Ruf/Klein (MAN) +04:02:18
Text: Martin Ruisl