Ferrari California odvezie dvoch dospelých, dve deti, do 340 litrov batožiny a aj vlastnú zloženú pevnú strechu. Nečudo teda, že je jeho karoséria vzadu trochu kyprá. Kabriolet je však hlavne o kúpeli v slnečných lúčoch.
Záleží iba na emóciách. Len pre ne má California k dispozícii zvuk, ktorý sa ozve pri každom preradení. Zvuk, ktorý nie je technicky nevyhnutný, vytvorí však neuveriteľnú atmosféru. Miniexplózia zarachotí zakaždým, keď ťuknete do krídelka pod volantom, dvojspojkový robot vrazí ďalší prevod a príliš veľa nespálenej zmesi sa zrazu vznieti.
Napriek tomu, že každé Ferrari musí uspokojiť doktrínu radosti z jazdy, realita každodenného používania je modelu California veľmi blízka. Potvrdením je dlhý zoznam racionálnych inovácií: plechová skladacia strecha, motor V8 s priamym vstrekovaním benzínu, dvojspojková robotizovaná prevodovka, viacprvková zadná náprava a zadné sedadlo, ktoré dokonca pridáva tomuto kabrioletu jemný nádych vanu: v sériovej verzii má odkladací priestor s popruhmi na upevnenie batožiny, za príplatok s miestom na dve detské sedačky, dokonca aj s úchytmi ISOFIX. Ešte k tomu navyše majú obidve verzie úložný tunel pre dlhšie kusy batožiny. A znovu pripomíname, že je reč o aute značky Ferrari.
Na rozdiel od ostro ladeného F430 Spider je California kabriolet typu Gran Tourismo. Je to model, ktorý síce nemá žiadneho priameho predchodcu, už pred uvedením na trh je však vypredaný až do roka 2010. Renditu Ferrari bude kŕmiť základná cena 176 200 eur (na nemeckom trhu: pozn. slovenskej redakcie), bude to ale dosť aj na živenie mýtu značky? Ťažko povedať. Stojíte pred rozložitými zadnými partiami a kladiete si otázku: dokážem typický pocit z estetiky Ferrari prežiť pri návaloch jasania nad plechovou skladacou strechou a dvoma núdzovými sedadlami?
Odhliadnuc od toho má karoséria nového Ferrari aj praktické nevýhody. Pri zatvorenej streche sa musíte uspokojiť hľadiac dozadu s dosť úzkym priezorom. Aj keď je otvorená, čo sa udeje plne elektricky za nejakých 15 sekúnd, horizont vášho výhľadu sa stretáva s horským, teda presnejšie koženým masívom vysokého zadného operadla.
Za týmto valom sa rozkladá maximálnych 340 litrov batožinového priestoru, ktorý dokážete vhodne naplniť vkusne farebnou sadou kufrov. Nakladacia hrana je nízka a vstupný otvor pomerne veľký aj v prípade, že je strecha zložená v kufri a uberá z jeho objemu približne sto litrov. Žeby sa úžitková hodnota stávala novým kritériom pri kúpe auta z Maranella? Žeby sa zmrákalo na novú dobu?
California, rodinné Ferrari, o triedu menšie od 612 Scaglietti, by napriek pomerne markantnej celkovej dĺžke 4563 milimetrov, nemala vzbudzovať príliš veľké nádeje ohľadom vzdušnosti vnútorného priestoru. Už odrastajúca mládež má vzadu právo protestovať, zmestia sa sem ozaj len malé deti.
Vodič však dospeje k uspokojeniu už po pár metroch jazdy. Očakávania pôžitku sú maximálne, veď je to predsa Ferrari. A naplnia sa, aj keď inak ako pri modeli F430 Spider. Ten odovzdáva už od prvého šteknutia motora maximálnu športovosť, nasadenie a horlivosť, zatiaľ čo California zostáva na vlne relaxu, bez prehnaného prievanu.
Namiesto burcujúceho pretekárskeho prejavu štyristotridsiatky produkuje osem valcov Californie zvuk sýtej spokojnosti, niečo ako Espresso Corretto: silný, koncentrovaný, zamatový. Decentne, ale dôrazne, si zvukové efekty nasávania a výfuku nachádzajú cestu do kabíny aj pri zatvorenej streche, nestrhávajú však akustickú pozornosť na seba.
Upokojujúcim dojmom pôsobí aj jednoduché ovládanie. Všetky dôležité prvky sú rozložené okolo volantu, dva významné dokonca priamo na ňom: štartovacie tlačidlo a Manettino, čiže prepínač charakteristiky vozidla. Ak si priplatíte za adaptívne tlmiče, dokážete ním voliť ich dve rôzne charakteristiky. Pri režime Sport vám pruženie priblíži detaily cesty, nezabudne však odfiltrovať nerovnosti jej povrchu. A na druhej strane, ani pri režime Comfort zďaleka nestratíte prehľad o kvalite asfaltu.
Športový režim sa však postará o celkovú zmenu charakteru auta: z gétéčkovitosti á la Maserati sa stane pretekársky feel typický pre Ferrari: California ostrejšie zatáča, menej sa pri zmene záťaže zakýve a zo zákrut práši odhodlaným driftom.
K tomu dokonalo pasuje kalifornská krajina a Ferrari sa hladko prehrýza cez hrebeň pahorkov. Samozrejme, s otvorenou strechou, vďaka príjemnému jesennému počasiu na americkom juhozápade. Ešte aj so spustenými oknami sa California hladko kĺže vzduchom. Stuhnutý krk? Ale kdeže, nie v tomto aute.
California vás naučí načúvať aj vzdialenému volaniu ideálnej stopy. Sériové karbónovo-keramické kotúče posunú brzdný bod bližšie k zákrute a aj keď akcelerujete mierne pred apexom, ostanete ohromení pozoruhodným mechanickým gripom viacprvkovej zadnej nápravy. Californiu udrží v stabilnom režime aj vtedy, keď sa nabudený pilot rozhodne vypnúť ESP a vrhnúť do rýchleho slalomu.
Vo vlastnej šťave sa kúpať nebudete, na to prúdi do kabíny až príliš veľa čerstvého vzduchu. A keď vám predsa len ostane horúco, môžete pre istotu prepnúť späť na Comfort. V tomto režime a v automatickom móde sa vám sedemstupňová dvojspojková prevodovka predvedie ako keby bola vybavená dokonalo hladkým meničom, zvládajúcim aj tú najšuchtavejšiu mestskú premávku. Väčšia zábava však je, keď pri manuálnom sekvenčnom radení atakujete obmedzovač otáčok a pri každom ťuknutí do pravého krídelka pod volantom pocítite trhnutie a jemnú detonáciu motora. V tomto prípade prevodovka pripomína skomfortnenú verziu sekvenčnej skrine z Formuly 1.
Ešte viac dynamiky? Nech sa páči: funkcia Launch Control na dokonalo kontrolovanú plnú akceleráciu. Vďaka prepracovanej riadiacej elektronike dokáže v tomto prípade California zrýchliť na stovku za menej než štyri sekundy, čo je rýchlejšie, než F430 Spider. A v takej chvíli nikomu ani nenapadne riešiť definíciu onej radostnej doktríny.
Text: Marcus Peters, Ladislav Malák
Foto: Hans-Dieter Seufert
Technické údaje**Motor****benzínový 4.3 V8**Zdvihový objem4297 cm3Výkon338 kW (460 k) pri 7750 ot/minKrútiaci moment485 Nm pri 5000 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4563 x 1902 x 1308 mmRázvor2670 mmBatožinový priestordo 340l**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť310 km/hZrýchlenie 0-100 km/hCenaZákladná cena verzie176 200 € (5 308 201,20 Sk)\*