Toyota očakáva vo svojom obchodnom roku, ktorý sa končí v marci 2009, prevádzkovú stratu 150 miliárd jenov (1,22 miliardy €), hoci ešte donedávna počítal so ziskom 600 miliárd jenov (4,75 miliardy €).
To znamená prvú stratu od roku 1940, keď Toyota prvýkrát zverejnila výsledky. Automobilka zároveň poriadne znížila prognózu čistého zisku, ktorý by mal dosiahnuť skromných 50 miliárd jenov (396 miliónov €) v porovnaní s predchádzajúcou desaťnásobne vyššou predpoveďou.
Jednou z príčin rapídneho zhoršenia situácie Toyoty je síce očakávané zhodnotenie jenu voči doláru, najviac však automobilke dáva zabrať kríza. Dôkazom je prepad predaja a Toyota očakáva, že predá 7,54 milióna vozidiel v porovnaní s vlaňajšími takmer deviatimi miliónmi. Japonci v auguste očakávali, že ako prvý koncern na svete prekonajú desaťmiliónovú hranicu predaných vozidiel. Napokon zo svojich plánov zľavili, no ešte v októbri predpovedali predaj 8,24 milióna áut.
Dôsledky tohto vývoja na seba nedali čakať. Toyota skrátila platy 8 700 manažérov o desať percent a prerušila výrobu vo viacerých továrňach.
Vedenie koncernu neberie situáciu na ľahkú váhu. „Zmeny, ktoré prekonáva svetové hospodárstvo, majú tak kritický rozsah, ako nastane iba raz za sto rokov,“ hovorí prezident Toyoty Kacuaki Watanabe. Podľa neho nastala bezpríkladná núdza, i keď zároveň vyjadril presvedčenie, že spoločnosť napokon krízu zvládne.
Zdroj: Die Welt, Financial Times Deutschland
Spracovala: Soňa Zverková