Americké automobilky zachránené?: Biely dom hodil záchranné koleso

Dlhotrvajúce naťahovačky na druhej strane Atlantiku sa skončili. Automobilky dostanú finančnú pomoc, no kúpia si tým iba čas.
Vydané  Text: 
Americký automobilový priemysel, ktorý sa otriasa v samotných základoch, si môže vydýchnuť. Aspoň zatiaľ. Prezident George W. Bush oznámil, že zo 700-miliardového balíka pre finančný sektor sa 17,4 miliardy dolárov ujde aj detroitskej trojke. Peniaze pôjdu v dvoch tranžách. Prvú v hodnote 13,4 miliardy dolárov uvoľní Washington okamžite, druhú vo februári. Najohrozenejší druh – GM a Chrysler – pritom opakovane upozorňovali, že do urgentne potrebujú 14 miliárd dolárov, aby sa vôbec udržali nad vodou. Naproti tomu je Ford v oveľa lepšej finančnej situácii, a preto sa pokúsi o reštrukturalizáciu vo vlastnej réžii. No nič nie je zadarmo, pomoc sa spája s tvrdými podmienkami. Koncerny musia predovšetkým výrazne zlepšiť ekologický aspekt svojich modelov, znížiť platy manažérov, zastaviť vyplácanie dividend a vedenie nesmie používať súkromné lietadlá. Vláda si vyhradila právo veta nad ich finančnými transakciami nad 100 miliónov dolárov a bude kontrolovať aj účtovné knihy. Navyše v prípade, že firmy ani do konca marca nedokážu svoju životaschopnosť, vláda môže vrátenie žiadať vyčerpaných prostriedkov. **Zachráňte dinosaury** Ibaže Washington týmto spôsobom zahodil šancu skutočne oživiť prebyrokratizované kolosy, ktoré iba požierajú peniaze. Veď len v treťom kvartáli minuli z hotovostných rezerv 18 miliárd dolárov a nemali ich ako obnoviť, pretože skončili v strate. Štát mal jedinečnú šancu urobiť z mamutích koncernov skutočne efektívne spoločnosti za oveľa menej peňazí. Kapitola 11 amerického konkurzného práva totiž oslobodí koncerny od príliš mocných odborov a záväzkov a navyše súdny, čiže štátny, dozor by zabezpečil skutočnú reštrukturalizáciu. Tak či onak, koncerny sa zatváraniu tovární a prepúšťaniu nevyhnú, pretože vzhľadom na krízu a neveselý stav amerického hospodárstva disponujú veľkou prebytočnou kapacitou, ktorú nemajú šancu efektívne využiť. Jedného dňa to príde, no dovtedy budú tieto priemyselné dinosaury stáť daňových poplatníkov ďalšie miliardy. A nepomôžu ani hrdinské vyhlásenia detroitskej trojky, že pritvrdí úsporné opatrenia. Chrysler hľadá strategického partnera, GM sa na budúci rok plánuje zbaviť 30 000 pracovných miest a preveruje možnosť predaja značiek Saab, Pontiac a Saturn, Ford zas zvažuje predaj Volva. Otázka však znie, kto ich v tejto ekonomickej situácii kúpi. Zdroj: Handelsblatt, Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková







Inzercia

Inzercia