Najnovší prieskum sponzorovaný spoločnosťou Ford však odhalil, že každý štvrtý mladý Európan už robil „selfie“ počas šoférovania – čo je veľmi rozptyľujúca činnosť – a takmer polovica mladých vodičov sa priznala k fotografovaniu pomocou smartfónu za volantom.
Prieskum na vzorke 7 000 používateľov smartfónov vo veku 18 až 24 rokov z rôznych krajín Európy taktiež ukázal, že každý štvrtý z opýtaných používal za volantom sociálne siete, a že mladí muži majú najväčšiu tendenciu ignorovať riziká. Takmer všetci opýtaní vodiči priznali, že si uvedomujú nebezpečnosť takéhoto konania.
Keďže automobilové nehody sú najčastejšou príčinou úmrtia mladých vodičov, spoločnosť Ford vlani v Európe predstavila vysoko ocenený program _Ford Driving Skills for Life_, ktorého cieľom je poskytnúť školenie v reálnych vozidlách viac ako 5 000 vodičom vo veku 18 až 24 rokov a online školenie ďalším tisícom vodičov. Spoločnosť Ford teraz oblasť zamerania programu rozširuje o riziká spojené s fotografovaním „selfie“ autoportrétov a používaním smartfónov a sociálnych sietí za volantom.
V tomto roku sa už stalo veľa nehôd, pri ktorých došlo k zraneniu alebo úmrtiu, ktorých príčinou bolo fotografovanie „selfie“. Uverejňovanie „selfie“ fotografií za volantom na sociálnych sieťach vyvolalo vznik hashtagov upozorňujúcich na takéto príspevky, ako napríklad #drivingselfie.
Podľa spomínaného prieskumu sa fotografovanie „selfie“ počas jazdy štatisticky vyskytuje najviac medzi britskými vodičmi (33 %), v Nemecku je to potom 28 %, vo Francúzsku 28 %, v Rumunsku 27 %, v Taliansku 26 %, v Španielsku 18 % a v Belgicku 17 % vodičov.
Aplikácie alebo webové stránky sociálnych sietí najviac používajú nemeckí vodiči (35 %), za ktorými nasledujú britskí vodiči (32 %), belgickí (26 %), rumunskí (25 %), francúzski (23 %), talianski (21 %) a španielski vodiči (8 %).
Takmer všetci rumunskí vodiči sa priznali, že už fotografovali za volantom (97 %); ďalej sa umiestnili nemeckí vodiči (55 %), britskí vodiči (43 %), belgickí (41 %), francúzski (41 %), talianski (40 %) a španielski vodiči (32 %).
Odborníci spoločnosti Ford zistili, že fotografovanie „selfie“ za volantom môže odviesť pozornosť vodiča na 14 sekúnd a kontrolovanie stavu na sociálnych sieťach až na 20 sekúnd – to je čas, za ktorý vozidlo idúce rýchlosťou 100 km/h prejde vzdialenosť zodpovedajúcu dĺžke piatich futbalových ihrísk.
Podľa výskumu, ktorý v Severnej Amerike vykonala Národná agentúra pre bezpečnosť na cestách (NHTSA), úprava účesu pomocou spätného zrkadla môže odviesť pozornosť na štyri sekundy a vytočenie čísla na mobilnom telefóne až na sedem sekúnd.