Automobilový dinosaurus Volvo XC90 sa konečne dočká nástupcu v podobe druhej generácie. V duchu firemných tradícií príde nabitý najmodernejšími bezpečnostnými systémami.
Volvo má ambiciózny a najmä ušľachtilý cieľ, dosiahnuť, aby od roku 2020 nebol v novom automobile ich značky nikto vážne, či dokonca smrteľne zranený. Príspevkom k jeho splneniu je aj nová XC90, prinášajúca množstvo inovatívnych prvkov aktívnej aj pasívnej bezpečnosti, vďaka ktorým ju tvorcovia pasujú za „jedno z najbezpečnejších áut aké bolo kedy vyrobené“.
Svetový primát, hoci niečo podobné už dávnejšie uviedla automobilka s trojcípou hviezdou, patrí systému Safe Positioning, zmierňujúcemu následky nehody pri zídení auta z cesty. Po detekcii nebezpečenstva sa automaticky pritiahnu pásy na predných sedačkách a zostanú tak až do úplného zastavenia, aby udržali pasažierov v ich pozícii. Nová konštrukcia sedačiek pritom znižuje zvislé zaťaženie ich chrbtice pri tvrdom dopade auta na kolesá až o tretinu.
Na zníženie rizika vybočenia z jazdného pruhu príde novinka s dvomi systémami. Lane Keeping Aid v prípade rozpoznania mimovoľného opúšťania pruhu iniciuje dodatočný moment v riadení, Driver Alert Control zasa slúži na detekciu a varovanie nepozorného, alebo unaveného vodiča a v spolupráci s funkciou Rest Stop Guidance ho následne upozorní na najbližšie vhodné miesto na odpočinok.
Kvôli väčšej svetlej výške má XC90, podobne ako iné SUV, ťažisko o niečo vyššie, čo zvyšuje jej náchylnosť na prevrátenie. Riziko znižuje systém Roll Stability Control, ktorý v prípade nebezpečenstva obmedzí krútiaci moment motora a pribrzdí jedno alebo viacero kolies, pôsobiac tak proti prevráteniu. Ak je neodvrátiteľné, aktivujú sa okenné airbagy pozdĺž všetkých troch radov sedačiek a kvôli ochrane hlavy zostávajú nafúknuté dlhší časový interval.
Druhou svetovou novinkou, ktorú XC90 prináša, je systém automaticky aktivujúci brzdy v prípade, že by vodič pri odbočení, resp. vybočení skrížil cestu inému automobilu a hrozilo by tak riziko kolízie. Uplatnenie nájde najmä na križovatkách, ale i na diaľnici, kde môže buď úplne zabrániť nehode, alebo aspoň zmierniť jej následky.
Pred časom Volvo uviedlo vtedy jedinečný samočinne brzdiaci systém City Safety, detegujúci chodcov či iné prekážky. V novej XC90 sa už pod rovnakým názvom skrýva celý rad systémov, rozoznávajúcich chodcov, cyklistov aj iné vozidlá pred autom, za svetla aj za tmy, ktoré zabezpečia automatické brzdenie pri zlyhaní vodiča.
XC90 je pripravená aj na riziko nárazu zozadu. Situáciu za ňou monitoruje radar, na základe čoho sa v prípade nebezpečenstva pritiahnu bezpečnostné pásy, rozblikajú koncové svetlá a aktivuje brzdový systém. Významná je i prepracovaná konštrukcia sedačiek ešte viac zmierňujúca riziko poranenia krčnej chrbtice.
Pri dopravných zápchach sa vodič bude môcť spoľahnúť na asistenčný systém Queue Assist, ktorý pri pomalom posúvaní v rade automaticky zrýchľuje, pribrzďuje, aj riadi tak, že sa nechá viesť automobilom pred sebou.
Úplnou samozrejmosťou sú už všeobecne známe funkcie čítania dopravného značenia, pochopiteľne ponúkajúce najvyššiu súčasnú úroveň, či detekcie prekážky v slepom uhle spätných zrkadiel.
Nové Volvo XC90 sa definitívne predstaví v priebehu tohto mesiaca.