Nejeden fanúšik si isto rád spomenie na zlaté časy tejto disciplíny na prelome tisícročí. Počet továrenských tímov sa nedal spočítať na prstoch jednej ruky. Okrem tradičných rivalov ako Mitsubishi, Toyota, Subaru, Ford či Peugeot sa tu motali aj Škoda, Seat, Hyundai, Citroën. Priestor pre úspech bol preto relatívne malý a boj o desatinky začal hnať náklady do astronomických výšin. Napriek pomerne vysokej popularite sa zo športu postupne odporúčala väčšina z nich. Ostatní zainteresovaní sa preto zhodli na potrebe úpravy pravidiel. Minuloročný vstup Suzuki bol preto ako malý zázrak, no ani ten netrvá večne. Odchod rely ikony Subaru len zvýrazňuje zúfalú situáciu WRC. Súčasné predpisy budú platiť už len rok, Ford aj Citroën potvrdili, že ich autá zostanú v akcii. Čo ale bude potom?
Na prvý pohľad je to jasné: atraktívne špeciály WRC nahradia technicky menej náročné autá kategórie S2000 so špeciálnou WRC nadstavbou. Tieto vozidlá sú výrazne zhodnejšie so sériovými modelmi a vyzerajú pomerne konvenčne, čiže sú divácky menej atraktívne. Vidieť ich možno na tratiach už dnes, pretože tvoria hlavnú kategóriu nezávislého šampionátu IRC a FIA ich akceptuje v rámci hodnotenia majstrovstiev minimálne upravených sériových automobilov (skupina N) vo WRC. Problémom môže byť celkový pokles popularity WRC. Navyše seriál čaká na svojho nového promotéra, ktorý by mal existujúcu schému oživiť a podujatia predovšetkým mediálne zatraktívniť. Je to ale neľahká úloha hlavne v boji s pretekmi na okruhoch. Z pohľadu výrobcov je situácia pomerne zaujímavá. Kategória S2000 totiž oslovila Fiat, Peugeot či Škodu. Nájde sa tiež nejaká Toyota, Volkswagen či Opel, avšak vyvýjané bez priamej podpory výrobcu. Ford ani Citroën však takéto auto nemajú, podobne ako Suzuki či Subaru. Žiaden z výrobcov ale zatiaľ nepotvrdil, že vo WRC zostane aj po nástupe nových pravidiel. Zaujímavé by to mohlo byť hlavne pre Škodu, Peugeot a Fiat, ktorí sa vo svojich programoch pomerne aktívne angažujú. Znamenalo by to však koniec pre Citroën, pretože PSA má už len jedno športové oddelenie. Ford by tiež nemal problém postaviť nové auto či už na báze Focusu alebo Fiesty, je to len otázka vôle a peňazí. Teoreticky tu teda je štvorica potenciálnych záujemcov. Aká ale bude realita, na to si počkáme minimálne rok.
Text: Martin Ruisl