Žiadny iný tuner pod Alpami nedokázal tak zrýchliť Fiat ako Rakúšan Karl Abarth, ktorý sa narodil 15. novembra 1908 vo Viedni. O 40 rokov neskôr sa presťahoval do Talianska, kde ako Carlo Abarth vyrábal športové autá so znamením škorpióna.
Jeho vášňou bol od začiatku klasický tuning: už prvému Fiatu 500 v roku 1958 prirobil sedemmíľové čižmy. V dielni zvýšil jeho výkon z 13 na 26 koní a z rýchlosti 85 km/h ho suverénne preniesol cez stovku. Upravená päťstovka to vytiahla na 118 km/h a ďalšie modely, napríklad, Fiat 850 sa dostal až na 200 km/h.
Abarth, ktorý v mladosti sám pretekal, zarobil veľa peňazí na svojich tuningových kitoch, predovšetkým na karburátoroch a výfukoch. Dokázal ich umiestniť v stovkách pretekárskych vozidiel, ktoré mu počas desiatich majstrovstiev sveta, viac ako 10 000 víťazstvami a vyše stovkou medzinárodných rýchlostných rekordov vyniesli viac ocenení, než získali značky Ferrari alebo Lamborghini.
Vďaka týmto úspechom si Abarth mohol dovoliť investovať do vývoja vlastných áut. Kým ho postupný úpadok jeho obľúbeného Fiatu 600 a čoraz silnejšia konkurencia dostali na kolená, dokázal predať viac ako 2 600 vlastných áut, rozčlenených na 200 typov. Abarth musel svoju firmu a práva na meno Fiat predať v roku 1971. Odišiel do Viedne, kde 24. októbra 1979 zomrel.
Pokračovateľom tradície škorpióna sa stal jeho učeník Leo Aumüller, ktorý vlastní jednu z troch najrozsiahlejších a najkvalitnejších zbierok na svete. Aj Fiat ho neraz prosí o pomoc, keď na výstavy alebo iné podujatia potrebuje auto značky Abarth.
Hoci Fiat začiatkom 70. rokoch zatvoril brány divízie športových áut, no meno prežilo. Fiat na minuloročnom ženevskom autosalóne oživil Abarth a rozšíril tak doterajšie portfólio značiek Fiat, Alfa Romeo a Lancia. No to, či novinky so znakom škorpióna dokážu nadviazať na slávu predchodcov, ukáže budúcnosť.
Zdroj: Die Welt, Fiat
Spracovala: Soňa Zverková