Svetová rada motoristického športu FIA dnes schválila úpravy pravidiel F1, ktoré majú v nasledujúcich rokoch predovšetkým znížiť náklady na tento šport.
**2009**
Pravidlo o životnosti motora počas troch po sebe nasledujúcich víkendov ostáva v platnosti. Tímy by mali zvýšiť celkovú životnosť motorov tak, aby žiaden pilot za sezónu nepoužil viac ako 8 motorov. Ďalšie štyri agregáty sú k dispozícii na testovanie, čo spolu znamená 20 pohonných jednotiek na sezónu a tím. Agregáty sú limitované na 18 000 otáčok a je zakázané ďalšie odlaďovanie okrem nasávania a vstrekovania. Motory pre nezávislé tímy by mali byť lacnejšie o približne 50 %. FIA tiež schválila navrhované úpravy motora Renault, ostatné agregáty sa nemenia. Počas sezóny je kompletne zakázané testovanie okrem voľných tréningov počas pretekových víkendov. Tímy, ktoré nedávno investovali do aerodynamických tunelov určite neteší, že výskum aerodynamiky je limitovaný na modely veľkosti 60 % monopostu a maximálna rýchlosť prúdenia vzduchu je 50 m/s. Tieto škrty má vyvážiť väčšie využívanie počítačovej dynamiky kvapalín. Tímy tiež dostali príkazom šesťtýždňové celozávodné dovolenky v súlade s predpismi danej krajiny. Počas víkendov chce FIA aby si tímy vymieňali niektoré informácie a znížil sa tak počet špiónov okolo trate. V pláne je tiež marketingový prieskum na zatraktívnenie športu, kde sa budú preberať otázky ako medailový systém či formát kvalifikácie. Predpokladaná úspora oproti roku 2008 je 30 %, pre nezávislé tímy ešte viac.
**2010**
Cena za ročnú dodávku motorov pre nezávislé tímy má klesnúť pod 5 miliónov €. Agregáty bude dodávať buď niektorá zo zainteresovaných automobiliek alebo nezávislý dodávateľ. FIA plánuje tieto motory zachovať aspoň do roku 2012. FIA tiež chce zvážiť návrh jednotnej prevodovky. Prehodnotí sa tiež konštrukcia šasi. Z tej možno vypadnú niektoré prvky, niektoré diely budú homologované na sezónu, čiže nemenné, pri niektorých ďalších sa obmedzí používanie drahých materiálov a prvky, ktoré sa nebudú podieľať na výkone monopostu budú zjednotené. FIA tiež plánuje zjednotiť systémy pre vysielačky a telemetriu, čo znamená koniec kódovania a zatajovania informácii. Zakázané bude tiež predhrievanie a mechanické čistenie pneumatík. Zakázané má byť taktiež tankovanie počas pretekov. Na základe výskumu sa tiež zváži dĺžka a trvanie pretekov. Očakávajú sa tiež ďalšie reštrikcie výskumu aerodynamiky a pneumatík. Na základe analýzy sa tiež zvážia ďalšie reštrikcie tovární a personálu.
**Dlhodobé plány**
V roku 2013 by sa mal predstaviť nový, energeticky úsporný koncept pohonu. Jeho vývoj by mal byť čo najefektívnejší a mal by tiež prispieť k technológii cestných vozidiel. Podľa zákulisných informácii dohoda tímov smeruje k prepĺňanému agregátu s objemom do dvoch litrov.
**Hybridný pohon**
FIA potvrdila, že už v budúcom roku môžu tímy nasadiť systémy pre rekuperáciu energie. Predpokladá sa, že budúcnosť sa bez nich nezaobíde. Tímy navrhujú, aby sa od roku 2010 používal jednotný systém od dodávateľa vybraného FIA.
**Čo nám chýba**
Základná idea je, že pokiaľ tímy budú mať peniaze, budú ich aj míňať. V tomto smere máme pocit, že FIA má ešte rezervy. Uvítali by sme napríklad redukciu počtu mechanikov pri zastávkach v boxoch a limitovanie objemu palivových nádrží. Naopak zákaz tankovania nepovažujeme za šťastný nápad. Za úvahu by tiež stálo zredukovanie programu pretekových víkendov. Nejeden priaznivec F1 by tiež privítal zníženie cien vstupeniek a väčšiu otvorenosť športu ako takého. Môžeme len dúfať, že sa tieto idei prenesú aj do budúcoročného prieskumu FIA. Federácia by tiež mala vyvynúť tlak na pána Ecclestonea, aby sa zlepšili podmienky pre jednotlivé okruhy. Pretože momentálne to vyzerá tak, že práve táto stránka potichu ničí šport najviac. Presúvanie F1 do exotických regiónov nie je riešením, pretože fanúšikovská základňa je najväčšia práve v Európe. A keď ľudia nebudú môcť chodiť na preteky, tak im to celé môže byť ukradnuté.
**Ďalšie novinky zo športu**
Svetová rada tiež schválila budúcnosť WRC. Od roku 2010 sa tak najvyššia kategória rely degraduje na triedu S2000 s prídavným kitom, ktorý bude exkluzívne použiteľný len vo WRC. Majstrovstvá sveta cestovných automobilov v budúcom roku adaptujú formát kvalifikácie podobný F1. Po prvej 20-minútovej časti ostane len 10 najrýchlejších, ktorí sa ešte raz pobijú o pole position v druhej desaťminútovej fáze. Na mestských okruhoch sa čas pre jednotlivé časti predĺži o polovicu. Určovanie poradia na štarte druhej jazdy sa nemení.
Text: Martin Ruisl