Euro NCAP pracuje od začiatku tohto roku s prísnejšou metodikou. Pocítil to aj Renault Mégane. Kedysi auto s maximálnym počtom hviezdičiek už zďaleka nie je tak bezpečné.
Pri začiatku činnosti sa NCAP zameriaval iba na pasívnu bezpečnosť vozidiel, teda ochranu pasažierov a tiež chodcov v prípade havárie. Neskôr vstúpilo do hry hodnotenie asistenčných systémov, patriacich medzi prvky aktívnej bezpečnosti, ktorých úlohou je nehode predchádzať. Ich vplyv na celkový výsledok má dnes ešte väčšiu váhu a bez inštalácie známych systémov automobil prakticky nemá šancu získať najlepšiu známku vyjadrenú piatimi hviezdičkami.
Úplnou novinkou je bodovanie samočinného systému núdzového brzdenia (Autonomous Emergency Braking – AEB), či výstražného systému upozorňujúceho na riziko zrážky, ktoré môžu podľa analýz v reálnej premávke prispieť k zníženiu počtu nárazov zozadu o viac než štvrtinu a zároveň významne znížiť počet aj závažnosť prípadných poranení.
Prvým automobilom klasifikovaným podľa novej stupnice sa stal Nissan Qashqai. V skúškach pasívnej bezpečnosti spoľahlivo obstál a keďže k jeho sériovej výbave patrí aj funkčný systém núdzového brzdenia, z testu si odniesol maximálnych päť hviezdičiek. ![s39wGFwNKhY](http://img.youtube.com/vi/s39wGFwNKhY/0.jpg)
V máji sa proti bariére postavili Mercedes-Benz triedy C a Hyundai i10. Ochrana posádky pri náraze je v oboch prípadoch spoľahlivá, hoci Mercedes bodoval o čosi vyššími známkami. To mu spolu s vyspelými asistenčnými systémami prinieslo plný počet hviezdičiek, zatiaľ čo chudobnejšie vybavený Hyundai sa musel uspokojiť s nižšou známkou. ![9ydwNWD140k](http://img.youtube.com/vi/9ydwNWD140k/0.jpg)
Zatiaľ posledná dávka testov preverila šesť automobilov. Najvyššie hodnotenie z nich získal iba VW Golf Sportsvan, za čo vďačí vysokej úrovni pasívnej bezpečnosti, no aj asistenčným systémom, vrátane systému núdzového brzdenia. So štyrmi hviezdičkami skončil Ford Tourneo Courier, zabezpečujúci spoľahlivú ochranu posádky pri náraze, absencia systému núdzového brzdenia ho však o najvyššie hodnotenie pripravila. Tri hviezdičky si z testu odnášajú dvojčatá Citroën C-Elysée a Peugeot 301, MG3 a prekvapivo aj niekdajší vzor bezpečnosti, Renault Mégane. Ich úroveň pasívnej bezpečnosti je o čosi nižšia než prvých dvoch automobiloch, hoci Mégane napriek veku takmer nezaostáva za najlepšími, o dôležité body ich však obral hlavne deficit prvkov aktívnej bezpečnosti. ![SotLkx0gz7A](http://img.youtube.com/vi/SotLkx0gz7A/0.jpg)