Hyundai nedávno spustil frontálny útok na tri najmenšie segmenty. Model i30 vstúpil do nižšej strednej triedy, i10 sa oboril na kategóriu miniáut a do tretice mu chýbal už iba zástupca kategórie B, čiže malých áut. Chýbajúci článok zaplnil i20, nástupca modelu Getz.
Aké sú naše prvé dojmy? Nové i20 je v porovnaní s predchodcom oveľa stabilnejší v zákrutách, pod čo sa podpísal nielen dlhší rázvor (o 70 mm), ale aj väčšia celková dĺžka (o 115 mm) a šírka (o 45 mm), pričom výška oboch modelov zostala zachovaná. Podstatne sa zmenil aj dizajn nového prírastku, no musíme konštatovať, že mu chýba výraznejší charakter. I keď celok pôsobí sympaticky, i20 spredu nápadne pripomína Opel Corsu a zozadu Toyotu Yaris.
Sympatický exteriér vyvažuje stroho a funkcionalisticky poňatý interiér. Sedadlá sú v závislosti od výbavy dostupné v koženej a látkovej verzii, oboje však majú výborné bočné vedenie. Určitou nevýhodou by mohol byť pocitovo tvrdší posed, z tohto hľadiska však ide o výsostne subjektívne hodnotenie každého vodiča. Jediným neodškriepiteľným mínusom v interiéri je podľa nás dominancia tvrdých plastov.
Naproti tomu malý Hyundai jednoznačne zaujme ponukou motorov. Výrobca na jedálnom lístku ponúka tri osvedčené benzínové agregáty a štyri dieselové, medzi nimi aj úplne novú jednaštvorku v dvoch výkonových verziách. Silnejšia verzia poskytuje primerane živú jazdu a skutočne nízku spotrebu. Výrobca pre tento agregát udáva kombinovanú spotrebu 4,4 litra a naše prvé skúsenosti tento údaj potvrdili. Po testovacej jazde sa údaj palubného počítača ustálil na hodnote 4,5 litra, a to sme motor nijako zvlášť nešetrili. Jedinou výraznou nevýhodou je slabé odhlučnenie, čo musíme skonštatovať aj v prípade jednašestky. Tá slušne potiahla auto v kopcovitom teréne, no jej akustická kultúra ozaj nie je dobrá. Z benzínového spektra sme mohli vyskúšať benzínovú jednašestku v kombinácii so štvostupňovou automatickou prevodovkou, s ktorou si však neveľmi rozumela. Táto kombinácia je vhodnejšia pre pokojnejších vodičov, pretože otáčky motora po prudkom pridaní plynu síce poslušne stúpnu, no prevodovka len veľmi neochotne prenáša krútiaci moment na kolesá. V prípade pokojnej jazdy a ochoty prijať vyššiu spotrebu však hnací agregát poskytne dostatočný jazdný komfort.
Hyundai i20 získal úplne nový podvozok, ktorý vpredu používa vzpery McPherson a vzadu pozdĺžne ramená spojené torzne pružnou priečkou. V porovnaní s Getzom sa tak zlepšila jazdná stabilita, i keď tvrdšie pruženie prenáša najmä väčšie priečne nerovnosti do sedacej časti cestujúcich. Malý Hyundai ponúka primerane presné a komunikatívne riadenie s tuhším posilňovačom, ktoré však bez akýchkoľvek problémov zvládne aj nežné pohlavie.
Model sa v päťdverovej karosárskej verzii začne predávať vo februári 2009, o niečo neskôr príde na trh aj športovejšia trojdverová verzia. Keďže i20 nevyvoláva dizajnovú ani technickú revolúciu, bude môcť v tomto veľmi konkurenčnom segmente preraziť iba atraktívnou cenou. Ceny však zatiaľ výrobca nezverejnil.
Foto: Hyundai
Text: Soňa Zverková
Technické údaje **Typ motora** 1.21.41.61.4 CRDi1.4 CRDi1.6 CRDi1.6 CRDi**Motor/počet valcov** R/4R/4R/4R/4R/4R/4R/4**Zdvihový objem**cm31248139615911396139615821582**Max. výkon**kW/k pri ot/min57/78 pri 600074/100 pri 550093/126 pri 630055/75 400066/90 pri 400085/115 pri 400094/129 pri 4000**Max. krútiaci moment**Nm pri ot/min118 pri 4000137 pri 4200157 pri 4200220 pri 1750-2350220 pri 1750-2350260 pri 1900-2750260 pri 1900-2750**Dĺžka x šírka x výška**mm3940 x 1710 x 1490**Rázvor**mm2525**Batožinový priestor**l295**Zrýchlenie 0-100 km/h**s12,911,6 (12,9)9,5 (11,4)16,213,610,710,4**Maximálna rýchlosť**km/h170181 (170)190 (180)161172190190**Kombinovaná spotreba**l/100 km5,25,6 (6,2)5,9 (6,3)4,44,44,34,3**Emisie CO2**g/km124133(146)140(150)116116115115Údaje v zátvorkách platia pre automatickú prevodovku