Zo života leva

Od mlynčeka na kávu k päťdesiatim miliónom áut: to je slávna história takmer dvoch storočí značky Peugeot. Tá automobilová sa začala písať v roku 1889….
Vydané  Text: 
Kým sa však k onomu roku 1889 dostaneme, musíme začať skôr. Peugeot totiž začal vyrábať automobil po tom, čo mal na konte už takmer osemdesiatročnú tradíciu priemyselnej produkcie iného typu. Rodinná firma oficiálne začala pôsobiť v roku 1810, aj keď podľa istých zdrojov sa jej meno spájalo s „nejakou výrobou“ už od osemnásteho storočia. Na počiatku budovania reputácie značky stáli rozličné doplnky do kuchyne, napríklad mlynčeky na kávu, náradie, pružiny, šijacie stroje. História „leva“ sa začala rodiť v roku 1858. Vtedy si Peugeotovci vybrali kráľa zvierat za svoj symbol, ktorý mal prezentovať tri najpodstatnejšie kvality ich čepelí: sila čeľustí, jemnosť čepele a rýchlosť rezu. Neoddeliteľnou súčasťou produkcie značky Peugeot boli bicykle. Do histórie sa zapísal napríklad „Le Grand Bi“, ktorý predstavil Armand Peugeot v roku 1882. Výroba automobilov a bicyklov bežali dokonca pod strechou spoločnej firmy až do roku 1926. To však už trochu predbiehame…. Armand Peugeot bol jedným z prvých, ktorí odhadli potenciál automobilu a už v roku 1889 uzrela svetlo sveta parná trojkolka Serpollet. Parný pohon však čoskoro dosiahol svoje limity a pre prílišnú nepraktickosť, hrmotnosť malú účinnosť ho výrobcovia automobilov zavrhli. Tak to bolo aj v prípade Peugeota. Ten sa v roku 1890 stretol s Gottliebom Daimlerom a Emile Levassorom, čoho dôsledkom bol prvý štvorkolesový typ s benzínovým motorom v licencii Daimler. Peugeot stál aj pri počiatkoch histórie motoristického športu: jeho Typ 7 sa v roku 1895 neodmysliteľne zviazal s prvými pretekami Paríž – Bordeaux – Paríž. Už vtedy sa však nekonalo iba emocionálne, ale aj racionálne: Peugeot totiž v tom istom roku uviedol prvý úžitkový „omnibus“, Typ 13, aj keď len v sérii piatich exemplárov. V nasledujúcom roku vznikol prvý vlastný motor značky, ktorý ukončil závislosť na licencii Daimler. Ležatý benzínový dvojvalec s výkonom 6 kW (8 k) sa prvýkrát objavil nad zadnou nápravou Typu 15. Dopredu a pod kapotu sa dostal v Type 48 (1902), pričom už rok predtým v Type 36 začal Peugeot používať namiesto pákového kormidla volant a jeho autá začali konečne vyzerať ako autá a nie ako motorové koče. Nové storočie privítal Armand Peugoet v roku 1900 založením prvej predajnej pobočky v meste Marseilles. A ešte v tom istom roku sa dostal dokonca až na juhoamerický kontinent, kam ho doviezol Santos Dumont, francúzsko-brazílsky balónista. Už v roku 1902 prišiel ďalší významný zlom v podobe Typu 39, prvého modelu so štvorvalcovým motorom. V roku 1903 Peugeot pridal do svojho výrobného programu motocykel a jednostopové vozidlá s levom sa neprestali vyrábať dodnes. Mimochodom, do tohto roku mal Peugeot na konte polovicu všetkých automobilov, vyrobených vo Francúzsku. Prvé tri desaťročia výroby automobilov boli mimoriadne hektické, ako Peugeot trefne píše vo svojej oficiálnej histórii, doslova „rýchle a zbesilé“. Napriek tomu, že sa v období prvej svetovej vojny produkcia presmerovala hlavne na armádne dodávky (zbrane, vojenské vozidlá, tanky, panciere atď.), už v roku 1925 padla hranica prvej stotisícky vyrobených kusov, ktoré vznikali na viacerých miestach severného a východného Francúzska: Lille, Valentigney, Audincourt, Beaulieu…. až kým nevznikla slávna fabrika v Sochaux, kde dnes okrem iného nájdete aj múzeum značky. Rok 1929 označuje Peugeot vo svojej histórii za prvopočiatok masovej výroby automobilov. Je to zároveň prvý krok v línii, ktorej sa drží dodnes: v tom roku totiž prišiel prvý automobil, ktorý priniesol tradíciu označení s číslicou nula uprostred trojciferného čísla: bol to Peugeot 201. Tento systém označenia vraj vznikol preto, že prvé modely ho mali na prednej tabuľke s číslom a v nule bola diera pre štartovaciu kľuku. Dnes dostala nula každopádne novú a podstatne sofistikovanejšiu funkciu: na niektorých modeloch, napríklad na limuzíne 607, ukrýva tlačidlo na otváranie batožinového priestoru. Ale poďme späť k „histórii nuly“. V roku 1963 musela automobilka Porsche zmeniť názov svojho nového modelu 901 na 911, pretože Peugeot si nechal trojciferné označenie s nulou uprostred ochrániť. Žiadna kaša však nie je taká horúca, aby sa nedala jesť, a tak sa v dejinách objavilo pár modelov značiek Ferrari a Bristol, ktoré si mohli ponechať svoje číselné označenie s nulou uprostred. Zase sme ale trochu predbehli dobu…. Peugeot 201 sa v roku 1929 vrhol na trh vo Francúzsku ako najlacnejší automobil a jeho predaje veľkou mierou prispeli k tomu, že na automobilku udrela svetová hospodárska kríza, podarilo sa jej prežiť. Napriek tomu, že bola dvestojednotka ozajstnou masovkou, priniesla aj dôležitý technický pokrok: od roku 1931 to bolo prvé vozidlo svojho druhu, vybavené nezávislým zavesením predných kolies. Hlavnou hviezdou tridsiatych rokov s logom Peugeot bola „dvojková“ séria v troch rôznych veľkostiach, teda modely 202, 302 a 402. Preslávili ich okrem iného hlavne predné svetlá, ukryté za mrežou chladiča. Najmä „raketa zo Sochaux“, ako sa hovorilo štyristodvojke, priniesla veľký krok vpred svojím aerodynamickým dizajnom. Peugeot 402 vznikol v rozličných karosárskych verziách. Pamätný je najmä model 402 BL Éclipse Décapotable so skladacou pevnou strechou, ktorú v novodobej histórii výrobca oprášil príchodom modelu 206 CC. Do kufra sa skladajúcu plechovú strechu však Peugeot odskúšal už na jednotkovej štyristovke v roku 1934. Výroba dvojkovej série čiastočne prebiehala aj počas nacistickej okupácie a jej skladové zásoby, konkrétne v prípade modelu 202, boli štartom aj pre povojnovú produkciu. Krátko potom, v roku 1948, Peugeot priniesol model 203 s vinutými pružinami, hrebeňovým riadením a hydraulickými brzdami. Tento model sa vyrábal takmer dvanásť rokov. V priebehu tohto času sa objavilo viacero verzií, vrátane kabrioletu či dodávky. Dvestotrojka si vyslúžila legendárnu reputáciu najmä pre svoju robustnosť. V roku 1955 Peugeotovci prvýkrát zakopali na bránu talianskeho štylistického domu Pinifarina. Z toho, čo sa udialo za onou bránou, vznikol model 403 a po ňom mnohé ďalšie, pri ktorých sa Francúzi spoľahli na dizajnérskeho génia z regiónu Turína. A keby sme sa ešte mali vrátiť k spomenutej štyristotrojke, treba povedať, že to bol prvý Peugeot v histórii, ktorého sa predalo viac než milión kusov. Pod jeho kapotou sa zároveň objavil prvý masovo vyrábaný naftový motor, ktorý Peugeot oťukával v rámci experimentálneho prototypu už pod kapotou štyristodvojky. Najvýznamnejšími dvoma modelmi šesťdesiatych rokov sú Peugeot 404 a 204. Ten prvý vznikol opäť u Pininfarinu a pod jeho kapotou sa rozbehol prvý francúzsky motor so vstrekovaním. Výrazné technické kroky vpred priniesla aj dvestoštvorka: bol to prvý Peugeot s hliníkovým motorom s rozvodom OHC, uloženým vpredu, nezávislým zavesením všetkých štyroch kolies a kotúčovými brzdami na prednej náprave. Jedným z najdlhšie vyrábaných Peugeotov histórie, aj keď nie celkom dávnej, je model 504. Premiérovo si ho fotografovia zvečnili na parížskom autosalóne v roku 1968 a verte alebo nie, ešte keď vznikal tento článok, na internete sa dal nájsť dokonca konfigurátor, na ktorom ste si mohli zostaviť päťstoštvorku vo verzii sedan alebo SW (takmer) podľa svojich predstáv z produkcie závodu v africkej Nigérii. Na sedemdesiate roky by mnohé automobilky v súvislosti s ropnou krízou na ich začiatku najradšej zabudli. Peugeot tu však predsa len má jeden dôležitý historický zápis: model 604, uvedený na trh v roku 1975, bol prvým európskym automobilom s prepĺňaným naftovým motorom. Letopočet 1983 je v histórii značky zapísaný veľmi veľkými písmenami. Bol to rok, keď prišlo „sacré numéro“, teda posvätné číslo: 205. Tento malý model sa stal záchrancom značky, otočil ju späť na úspešný kurz a naplnil svoj slogan o „vystrčených pazúroch“. Značke, ktorá bola dovtedy považovaná za príliš konzervatívnu, vrátil do života dávku dynamiky. Niet divu, že znovu padol výrobný rekord: dvestopäťka sa vyprodukovala v počte približne 5,3 milióna exemplárov. Z päťkovej série bol veľmi úspešný aj štyristovkový model, uvedený v roku 1988. Trochu z logiky číselných označení vypadáva v osemdesiatych rokoch model 309 (premiéra v roku 1985), predchodca modelu 306. Peugeot totiž v roku 1986 pustil k vode značku Talbot a tristodeviatkový model, pôvodne Talbot Arizona, bol náročky číselne označený tak, aby sa od línie „domácich“ Peugeotov odčlenil. Prvý zo šestkovej série bol model v roku 1991 model 106, dieru do sveta však urobil až o sedem rokov neskôr model 206. Od roku 1998 do apríla 2007 sa ho vyrobilo vyše šesť miliónov. Pamätným šestkovým Peugeotom je pre milovníkov vizuálnej krásy najmä Pinifarinom koncipovaný Peugeot 406 Coupé, doslova sochársky nadčasové dielo na kolesách. Posledných desať rokov minulého storočia sa nieslo pod značkou Peugeot okrem iného v znamení vývoja a rozmachu naftových agregátov HDi. Tie sú v mnohých objemových kategóriách a nových generáciách etalónmi svojich tried až do súčasnosti, v modeloch sedmičkovej série a aj pod kapotou prvej osmičkovej lastovičky: kompaktného modelu 308. Peugeot dodnes ostal rodinným podnikom. V jeho priamych štruktúrach, dozorných orgánoch a zoznamoch poradcov figurujú viacerí jednotlivci s týmto priezviskom, napríklad Christian Peugeot, zodpovedný za komunikáciu. Ten nás ani nie tak dávno pomerne tvrdo na otvorenom fóre skritizoval , že sme si dovolili špekulovať v magazíne auto motor a šport a jeho príbuzných zahraničných časopisoch na tému nového 408 (pozri amš č. 5/2008)…. Za pravdu sa každý hnevá, a tak sme zrejme trafili klinec po hlavičke. To však už nie je história, ale budúcnosť. A tej sa Peugeot, opierajúc sa o svoju bohaté dejiny, rozhodne nemusí báť. Text: Ladislav Malák Foto: Peugeot a archív







Inzercia

Inzercia