Tatra T603: Len pre vyvolených

Bola posledná z rodu slávnych prúdnicových Tatier. Auto vyrábané v rokoch 1955 – 1975 určené prioritne na reprezentatívne a služobné účely. Vozidlo, ktoré uzatváralo po celom svete vychýrenú epochu značky Tatra.
Vydané  Text: 
Ani Oskarova sa netvári, že nie je vyrobená pre rovnejších medzi rovnými. Patrila do služieb Kablo Bratislava, a to rovno na generálne riaditeľstvo, kde ju nik nešetril. Generálny riaditeľ s ňou ročne najazdil poriadnu porciu kilometrov. Auto vozilo ľudí vzadu i vpredu, prevážalo batožinu, jazdilo po cestách i necestách, ako správna a poslušná Tatra. Do súkromných rúk ju stiahol až Oskar a okamžite sa stala jeho srdcovou záležitosťou. „Radšej požičiam Ferrari ako Tatru,“ hovorí a otvára garáž. Trvalo dva roky intenzívneho renovovania, aby bola v stave hodnom pochvály. Mala prehnitých toľko plechov, že by sa človek čudoval, že toľké sa na 603-ke vôbec nachádzajú. Motor bol skôr kopou blata a oleja, navyše ani jeho chod nebol bezproblémový a monotónne zvučný, ako zvykol byť v čase svojej každodennej prítomnosti na cestách. Interiér bol vyžitý a čalúnenie nepotrebovalo len vytepovať, ale rovno vymeniť za nové. V podobnom stave bol aj batožinový priestor. Nálezný stav by zniesol označenie: kufor používaný pri stavbe rodinného domu. Dnes? Tatra 603 v poslednej verzii, vyrobenej v roku 1971 vyzerá ako nepoužívaná, hodná nielen fotiek, ale rovno zaparkovania v prvom krajšom showroome s označením… nové vozidlo. V interiéri si môžete posedieť aj v bielom obleku a to bez strachu o jeho čistotu. Na pôvodných laviciach sa nachádza nové čalúnenie vyrobené podľa vzoru starého. Pôvodné koberčeky, pôvodný volant. Mám pocit, že sa vrátil čas a ja sedím na VIP mieste za zásluhy v strane. Za chrbtom sa mi ozve hrmot zrepasovaného osemvalca a jemný plyn majiteľa, ktorý mi teraz robí vodiča, mi vyčaruje na perách prvý úsmev. Necítim nijaké trhanie, len plynulý prechod zo statického do kinetického stavu. Rozpohybovala sa krajina a nik sa neobzerá, letíme mestom s úsmevom na tvárach a vychutnávame si tanec plávajúceho podvozka, namiesto dobového rádia ja aj vodič počúvame symfóniu naladeného agregátu, na ktorom už niet ani pamiatky po vytekajúcom oleji, tobôž blate, ktoré si tam našlo ubytovanie v čase dennodenného používania vo firme Kablo. Zrekonštruované vnútro vozidla pôsobí honosne, nie síce na dnešné pomery, no teraz sa necítim ako v 21. storočí. Pri jazde mestom vidím parlament a rozmýšľam, či som nechal všetky inštrukcie námestníkovi na stole. Predo mnou je dlhá cesta za prezidentom. Tatra 603 sa plazí ulicami, cestami i diaľnicou bez rušivého rachotu od podvozka, majestátne a vyvoláva rešpekt… jej čierne lakovanie zapadá do prešedivenej každodennosti, šesťstotrojka sa správa nenápadne no predsa vzbudzuje pozornosť, nie je iná ako hranaté bavoráky či audiny, je totiž štátna. Mám pocit, že v objatí jej sedadla dnes vydržím celý deň, až kým nedôjde benzín. Len ja, vodič a prezident na konci dlhej autostrády. Vypnem mobil, aby ma neprebudil z toho krásne letargického pocitu pri vození sa v aute najvyššej triedy, slávnej Tatry 603. V roku 1955 vyšiel z linky prvý, od neskorších variantov mierne odlišný prototyp. Za ňou nasledovala desaťkusová overovacia séria, ktorá mala povedať výrobcovi, či je všetko v poriadku, či myšlienka sedí s realitou. Po nej sa spustila malosériová výroba. Tatra mala vo vienku od stvoriteľa ladné krivky, ktoré zdedila po predkoch, rovnako vyznávajúcich prúdnicové tvary. Od vtedajšej automobilovej produkcie sa auto výrazne líšilo najmä dizajnom. Za svoj výzor si automobil vyslúžil aj viaceré dizajnérske ocenenia. Aerodynamický tvar jej dopomohol k Zlatej stuhe Wiesbadenu pri súťaži elegancie. Rodiskom Tatry 603 bola česká továreň Tatra Kopřivnice, no neskôr sa výroba presťahovala do Tatry Příbor. Prvé verzie mali v čelnej maske zabudované okrem dvoch postranných aj jedno stredové svetlo. Trojsvetlová maska sa stratila pri modernizácii na konci roka 1963, nahradil ju model so štvorsvetlom, s ktorým fungovala šesťstotrojka aj po roku 1968, keďzískala karoséria konečnú podobu. „Tí ľudia na prechode sa mi páčia,“ prvá veta, ktorú som po dlhšom čase zo seba dostal, bolo práve pousmiatie sa nad ľuďmi prechádzajúcimi pred nami cez prechod pre chodcov. Boli vystrašení a zmätení zároveň. Chvíľu pozerali jeden na druhého, potom na Oskara, zase na seba, smerom k parlamentu a nakoniec sa snažili identifikovať mňa, či náhodou nie som jedným z tých hore. Uvelebím sa hlbšie v kresle a nahmatám v taške dennú tlač. To, čo si zatiaľ pradie za mojou sedačkou, je za zadnou nápravou uložený, vzduchom chladený osemvalec s rozvodom OHV a objemom 2,5 litra. V prvých modeloch disponoval výkonom 73 kW, v posledných verziách dokonca 77 kW (105 k). Aj Oskarov ukrýva 105, českými rukami, vychovaných koní. Pracuje v spolupráci so štvorstupňovou prevodovkou, cez ktorú dáva vodič pokyny zadnej náprave. Sprvu bubnové brzdy nahradili v roku 1968 kotúče na všetkých štyroch kolesách. Tatra, ktorá mi robí teraz spoločnosť, má kompletne zrepasovanú brzdovú súpravu a nedá sa jej po funkčnej stránke nič vytknúť. Od roku 1973 sa v Tatrách používalo revolučné bezkontaktné elektronické zapaľovanie s kondenzátorom PAL a 603 po naštartovaní vytlačila ručičkou rýchlomeru až k 160 km/h. Skúsenosti s autom však dokazujú, a hlavne služobní vodiči to radi testovali, že aerodynamika so súčiniteľom odporu vzduchu cw=0,354 pomohla autu presiahnuť maximálku 170 km/h. Auto bolo použitím konštrukčnej koncepcie s motorom za zadnou nápravou a hnacími polnápravami, navyše kyvnými, citlivé na silnejší bočný vietor. Ak vodič pritlačil plyn k podlahe a správal sa k autu drsno, prekvapilo pretáčavosťou. Po prvej modernizácii do auta vtesnali stabilizátor, ktorý problémy trocha potlačil, no výraznejšie sa zlepšil jazdný komfort až používaním špeciálnych pneumatík vyvinutých priamo pre T 603. Radiálne pneumatiky aj s bielym pruhom na bočniciach sú aj na T603 z Kabla Bratislava. Aj ony sú originálom, a nie ľahko zohnateľnou náhradou. Aj keď šesťstotrojka bola určená na reprezentatívne účely, pomerne často ju pretekári používali ako športové vozidlo. Dokonca dosiahla viaceré úspechy: v dobrom svetle sa ukázala napríklad na Marathon de la Route či slávnom Nürburgringu. Celkovo sa vyrobilo 20 422 kusov všetkých variantov a T 603 sa stala najrozšírenejším typom osobných vozidiel Tatra. O pokračovanie výroby sa snažili aj Bratislavské automobilové závody, ktoré pripravili niekoľko konceptov s označením Tatra 603X, ktoré so sebou niesli okrem iných aj konštrukčné vylepšenia, no vtedajšia mocenská garnitúra BAZke výrobu neschválila. Jazda sa končí, budem musieť vystúpiť, zapnúť telefón a vybaviť zmeškané hovory. Cítil som sa ako poloboh a pozornosť, ktorú auto na seba pritiahlo na križovatkách mi bola príjemná. Stratila sa okamžite po rozbehu a auto sa zamiešalo do davu. Je presne také, aké malo byť. Tajomné, nie príliš svietivé zároveň trocha extravagantné a budiace rešpekt. Oskarova Tatra je výnimočná svojím stavom a o desiatky rokov mladšie vozidlá jej môžu závidieť pozornosť a čas, ktorú Oskar v úlohe majiteľa svojej Tatre venuje. Ešte pozriem, či som nezašpinil koberec od prachu na topánkach, poďakujem a s úklonom sa vzdialim. Nechápavo krútim hlavou, čo sa mi prihodilo. Viezol som sa v Tatre 603, ktorá akoby nikdy neopustila bránu svojho prvého majiteľa, je reprezentatívna, krásne čierna a v zapaľovaní sa ešte aj dnes pohupuje pôvodný prívesok na kľúče. Má jednu chybu… nie je moja a nie som ani štátnik, aby som si o ňu požiadal. Text: Samuel Vanko **História 1955:** Bol vyrobený prototyp T603, ktorá však neniesla neskôr slávne meno. Po nej nasledovala 10 kusová overovacia séria. Po nej začala sériová výroba. **1963:** Tatra 603 prešla modernizáciou a auto stratilo poznávacie trojsvetlo v prednej maske. Vozidlo bolo označené ako Tatra 2-603. **1966:** Postupne za začínalo pracovať na možných nástupcoch T 603. Pražská vývojová kancelária poslala do štádia realizácie prototypu typ Tatra 603A. Na novom aute sa podieľali aj bratislavskí konštruktéri, ktorí priniesli samostatný, progresívny návrh modelu Tatra 603X. Bratislavská Tatra mala vlastnú karosériu a viaceré nové technické riešenia. Viac ako prototypy sa však z vozidiel nevyrobilo. **1968:** Auto prešlo ďalšou modernizáciou. T 603 získala konečnú podobu, s ktorou vydržala až do ukončenia výroby. Vozidlo dostalo kotúčové brzdy na všetky kolesá. **1973:** Začalo sa sériovo montovať bezkontaktné elektronické kondenzátorové zapaľovanie. **1975:** Ukončenie výroby T 603. Vedenie továrne nakoniec rozhodlo o nástupcovi, ktorým sa stal model Tatra 613. Ten však už nevyznával dizajnérsky smer, akým sa dovtedy automobilka uberala. Celkovo bolo vyrobených 20422 kusov. **Dáta & údaje Tatra 603 Motor:** Vzduchom chladený osemvalec s usporiadaním do V. OHV rozvod, vŕtanie x zdvih 75 x 70 mm zdvihový objem 2472, maximálny výkon 77 kW (105 k) pri 4800 ot/min. maximálny točivý moment 170 pri 4800 ot/min. Dva dvojité karburátory Jikov 30SSOP. **Prenos sily:** Poháňaná zadná náprava, radenie za volantom, štvorstupňová prevodovka. **Karoséria/podvozok:** Samonosná karoséria. Predná náprava typ McPherson, zadná s výkyvnými hnacími polonápravami. Torzný stabilizátor vpredu. Kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách. Ručná brzda na zadnú nápravu. **Rozmery a hmotnosti:** dĺžka x šírka x výška – 4995 x 1910 x 1530, rázvor 2750 mm, pohotovostná hmotnosť 1450 kg, **Jazdné výkony/spotreba:** maximálna rýchlosť 170 km/h, spotreba 12,5 l/100 km.







Inzercia

Inzercia