Lev má 150 rokov

V roku 1858 nechal Emile Peugeot oficiálne zaregistrovať symbol leva ako emblém spoločnosti, 20. novembra oslávil tento čin 150. výročie.
Vydané  Text: 
Vytvorením loga bol poverený vtedajší rytec a zlatník Julien Blazer. Ten si pri tvorbe emblému zobral za vzor kráľa zvierat… leva. Ako model stál lev kvôli svojim vlastnostiam, ktoré sa podľa Emila Peugeota dali ľahko porovnať s vlastnosťami výrobkov firmy. Za dlhých 150 rokov sa grafika emblému postupne vyvíjala. Štart svojej kariéry si kráľ zvierat odbil ako mohutne stojaci tvor postavený na šípe. Jeho hviezda však najjasnejšie zažiarila až na kapotách vozidiel, kam sa dostal v roku 1906. Predtým sa vozil na bicykloch či motorkách. Nechal so sebou krútiť na kávových mlynčekoch a symbol leva nosili aj nástroje a pílové stroje spoločnosti Peugeot. Na začiatku svojej automobilovej histórie sa lev vyrábal vo viacerých variáciách, a to dokonca súčasne. Tento jav, ktorý by nemal ostať nevšimnutý hlavne zberateľmi, sa opakoval v histórii automobilky viackrát. Lev si svoju hrivu nechal povievať dokonca na autách od legendárneho konštruktéra Ettore Bugatti. Peugeot Bebe Lion navrhnutý práve Bugattim bol označkovaný levom ešte pred prvou svetovou vojnou. Rôzne varianty, od rôznych umelcov sa naraz vyrábali aj v roku 1920. Vtedy si honorár za umeleckú prácu vypýtal sochár Marx a za svojho leva tesne pred skokom sochár Baudichon. V tom čase sa na motocykloch a mopedoch používali figúrky kráčajúceho leva, neskôr ich vymenili bojujúci králi zvierat. Kráčajúceho leva používali aj nástroje a kuchynské prístroje, no ten bol priklincovaný na štíte alebo zavreté v ovále. V roku 1948 sa na Peugeotoch objavila figúrka na spôsob znaku Rolls-Royce. Hlava leva trčiaca do okolia, ako výstraha pred neverou, však bola považovaná za pomerne nebezpečný dizajnový prvok, preto sa v roku 1958 prestal používať. Heraldický symbol leva z regiónu France-Compte a vojvodstva Montbeliard sa prvýkrát ukázal verejnosti na Peugeote 203. Neskôr sa dostal aj na motocykle, až kým sa vo výraznejšom variante neusadil na všetkých vozidlách zo šesťdesiatych rokov. Modely 504, 404, 304, 204 a 104 však boli označkované opäť iným levom – pozláteným, prípadne chrómovaným, vystupujúcim z pozadia. Ďalší lev prišiel v roku 1975 a lev na čiernom podklade zase v roku 1982 – nosila ho legendárna 205-ka. Neskôr si ho vystriedali modely 309, 405, 605 a v deväťdesiatych rokoch 106 a 306. Október 1995 priniesol, okrem uvedenia Peugeotu 406 na trh, širší emblém leva, ktorý vychádzal z predošlého znaku. Veľmi rýchlo sa stal spoločným logom pre celú 6-tkovú generáciu modelov. Zmeny majú vo Francúzsku evidentne radi, lebo o tri roky neskôr sa dočkal znak leva ďalšej obmeny. Zmenil sa na súčasné logo. Ani tu to však celkom neskončilo. Záplavu emblémov, variantov a kreácií zavŕšila v roku 2000 spoločnosť Adventure Peugeot Association, ktorá si zobrala za úlohu chrániť dedičstvo spoločnosti. Umiestnila symbol leva na plášť erbu v plnej modrej farbe (tá v minulosti identifikovala firmu) olemovaného žltou linkou. Samuel Vanko







Inzercia

Inzercia