General Motors oslavoval toho roku storočnicu. Čo sa stalo, že z najväčšej hviezdy amerického hospodárstva sa stal úbožiak s ratingom na úrovni Jamajky?
Šéf GM Rick Wagoner neustále dementuje čoraz častejšie špekulácie búrz a analytikov o možnom bankrote. No niečo na tom bude, pretože podľa amerických médií sa členovia správnej rady začali zaoberať aj možnosťou konkurzu.
Koncern mal v treťom štvrťroku k dispozícii 16,2 miliardy dolárov v hotovosti, no na udržanie výroby a uhrádzanie záväzkov potrebuje minimálne 11 až 14 miliárd dolárov. Vzhľadom na prebujnenú administratívu však GM hltá milióny mesačne a podľa dostupných informácií sa na kritickú hranicu môže dostať už v tomto kvartáli.
**Riziko krachu** GM sa spolieha na úver americkej vlády, i keď ten zďaleka nie je istý. Wagoner sa spolu s Alanom Mulallym (Ford), Bobom Nardellim (Chrysler) a ďalšími manažérmi minulý týždeň vybrali do Washingtonu žiadať záchranný balík 25 miliárd dolárov.
Wagoner upozornil, že v prípade GM by tradičný postup podľa kapitoly 11 amerického konkurzného práva zlyhal. Za normálnych okolností môže firma ďalej pracovať a reorganizovať činnosť, pretože je pod ochranou pred veriteľmi a navyše oslobodená od záväzkov voči odborom. Podobným spôsobom sa pred niekoľkými rokmi zachránili americké letecké spoločnosti.
No GM hrozí totálny krach aj v rámci kapitoly 11, pretože spotrebitelia možno nebudú ochotní kupovať vozidlá od nesolventného výrobcu pre obavy o garančné služby. Navyše kolaps takého kolosu ako GM by dominovým efektom zasiahol celé americké hospodárstvo a viedol k strate vyše troch miliónov pracovných miest.
**Trápny debakel** Vystúpenie predstaviteľov automobiliek sa v Kongrese napokon zmenilo na trápny debakel. V prvom rade preto, že na otázku, koľko z nich priletelo normálnou linkou, sa nezdvihla ani jedna ruka. Každý z manažérov prišiel do Washingtonu vlastným firemným lietadlom.
Kongresmeni teda oprávnene pochybovali, či sa automobilkám podarí zvrátiť doterajší trend, keď aj napriek existenčným problémom si môžu dovoliť vyhadzovať veľké peniaze za súkromné lietadlá. GM zareagoval promptne a okamžite vytrúbil do sveta, že sa rozlúči s dvoma z piatich prenajatých súkromných lietadiel. Podľa neho však ide o dlhodobo plánované opatrenie a nesúvisí s kritikou.
Navyše kongresmeni sa obávajú, že 25 miliárd dolárov znamená len začiatok nekonečných požiadaviek automobiliek. Podľa nich koncerny veľmi rýchlo rozhádžu miliardy a onedlho sa ozvú s novými požiadavkami Ďalšou kritickou otázkou sú miliónové platy vrcholového manažmentu. Pozitívnym príkladom sa stal Nardelli, ktorý sľúbil, že výmenou za záchranný balík bude rok pracovať za jeden dolár mesačne.
Detroitská trojka teda zatiaľ odišla s dlhým nosom. Kongres akúkoľvek pomoc podmienil konkrétnymi plánmi na použitie miliardového balíka a programami na zefektívnenie hospodárenia. Ďalší termín rokovania je stanovený na prvú polovicu decembra.
Zdroj: Frankfurter Allgemeine Zeitung, Financial Times Deutschland
Spracovala: Soňa Zverková